اجرای طرح راهبردی عملیاتی شهری با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان

رشت (پانا) - عباس‌قلی‌زاده با اشاره به طرح راهبردی عملیاتی گفت: طرح راهبردی عملیاتی، ارائه چشم انداز و نمای آتی شهر همراه با پشتوانه برنامه اجرایی برای هدایت رشد متعادل و مطلوب، توسعه یافته و پایدار شهر در یک فرایند مشارکتی با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.

کد مطلب: ۹۵۲۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح راهبردی عملیاتی شهری با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان

به گزارش پانابه نقل از شبستان، «هوشنگ عباس‌قلی‌زاده»در جلسه منطقه‌بندی شهری در فرمانداری صومعه‌سرا اظهار کرد: حاکمیت مدیریت واحد شهری از مطالبات اصلی است تا از دوباره کاری‌ها که بر اثر عدم هماهنگی ایجاد می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان با بیان اینکه برنامه عملیاتی شهر و شهرداری اختصاصا به برنامه‌های شهرداری خلاصه نمی‌شود، عنوان کرد: یکی از مسائل اصلی در موضوعات مختلف شهری، نحوه توزیع خدمات و امکانات شهری در محلات و سطح شهر و توزیع به هنگام این خدمات است.

وی با اشاره به طرح راهبردی عملیاتی، بیان کرد: طرح راهبردی عملیاتی، ارائه چشم‌انداز و نمای آتی شهر همراه با پشتوانه برنامه اجرایی برای هدایت رشد متعادل و مطلوب، توسعه یافته و پایدار شهر در یک فرایند مشارکتی با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.

مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان با بیان اینکه طرح راهبردی عملیاتی یک طرح مشارکتی و همکاری در اداره شهر است، افزود: این طرح در واقع چهارچوب پویا، مشارکت‌جو و جدیدی برای مدیریت و برنامه‌ریزی بلند مدت شهر است.

وی گفت: طرح‌های راهبردی عملیاتی شهری بر تقویت رشد اقتصادی شهر تاکید داشته و در عین حال به جوانب زیست محیطی ساختار شهری، زیرساخت‌ها، کاهش فقر و مالیه شهری نیز می‌پردازند.

عباس‌قلی‌زاده با بیان اینکه فرایند تهیه طرح راهبردی عملیاتی یک فرایند مشارکتی است که با مشارکت فعال بهره‌وران و دست اندرکاران اصلی جامعه تهیه می‌شود، تصریح کرد: تهیه این‌گونه طرح‌ها در ایران به سال ۱۳۸۶ بر می‌گردد که در این سال پیشنهاد پرداخت وام از سوی بانک جهانی منوط به تدوین و استفاده از CDS در ایران شد و بدین منظور شهرهای بندرانزلی، شاهرود و قزوین از طرف بانک جهانی انتخاب شدند.

مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان خاطرنشان کرد: رشد شتابان شهر‌نشینی و نیاز شدید به سازماندهی و مدیریت منابع در شهرها و گذار از رشد شتابان شهری به پایداری توسعه شهری، فقر و تمرکز آن در شهرها و ایجاد مشکلات در توسعه شهری متعادل، بحران‌های‌ زیست‌محیطی در ارتباط با شکل‌گیری و گسترش نواحی صنعتی بدون مسئولیت پاسخ‌دهی در مقابل محیط زیست و منافع شهرنشینان، جهانی شدن و اثرات آن بر شهرنشینی و شهرسازی کشورهای در حال توسعه و استفاده از رشد اقتصادی در جهت نیل به توسعه با منطق عدالت و فراگیری منافع برای همگان، لزوم پرداختن به طرح راهبردی عملیاتی را می‌رساند.

وی با اشاره به اهداف برنامه راهبردی و عملیاتی، اظهار کرد: دستیابی به مدیریت و حاکمیت شهری بهبود یافته، دستیابی به رشد اقتصادی و اشتغال فزاینده، کاهش فقر و تداوم آن از اهداف این طرح هستند.

عباس‌قلی‌زاده افزود: طراحی، ارزیابی، چشم‌انداز، استراتژی، پیاده‌سازی و نظارت ۶ گام تدوین و اجرای سند عمومی برنامه راهبردی عملیاتی است.

مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان با اشاره به اینکه معیارهای محله‌بندی کالبدی اجتماعی و فرآیندی است، گفت: ایجاد بستر لازم برای نهادسازی در قالب خردترین تقسیمات شهری، ایجاد زمینه افزایش مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، تصمیم سازی گروهی موثرتر و کاهش فاصله میان شهروندان و مسئولان، افزایش وابستگی میان گروهی و انسجام اجتماعی فرهنگی و دینی شهروندان و افزایش خود کنترلی و مشارکت شهروندان در ارتقا امنیت شهری از جمله اهداف تقسیم بندی فضای شهری است.

وی، انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثر بخشی، سرعت و کیفیت مدیریت شهری، کارآمدی و هماهنگی ساختارها و شیوه‌ها، نظارت و کنترل در مدیریت شهری را از اهداف تقسیم بندی فضای شهری دانست.

عباس‌قلی‌زاده با اشاره به الزامات تعیین محدوده محله، نواحی و مناطق، تصریح کرد: محدوده محله با توجه به ضرورت حفظ هویت و انسجام اجتماعی محله و تکیه بر بافت عرفی از محله تعیین می‌شود.

مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان با بیان اینکه قلمرو فعالیت مناطق و نواحی می‌بایست حداکثر همگنی و توازن را در عواملی شامل درآمدزایی، جمعیت، وسعت و …. دارا باشند، خاطرنشان کرد: قلمرو مناطق و نواحی می‌بایست به گونه‌ای تعیین شوند که فاصله دورترین نقاط آنها به یکدیگر به حداقل برسد.

وی اظهار کرد: محدوده مناطق نه تنها نباید مانعی برای اجرای طرح‌های توسعه شهری باشند، بلکه لازم است شرایط مناسب‌تری برای اجرای صحیح الزامات و متغیرهای طرح‌های یاد شده فراهم شود .

عباس‌قلی‌زاده افزود: طرح محله‌بندی شهرها به طور کلی شامل شناسایی شهرها با استفاده از پیمایش‌های میدانی یا مطالعات اسناد فرا دست، استخراج لایه‌های کاربری و معابر، خصوصیات بارز شهر و استخراج اطلاعات بلوک آماری از سازمان آمار، تهیه پرسشنامه و مصاحبه با ساکنین در نقاط مختلف شهر و آشنایی با اقوام و گروه‌های گوناگون ساکنین و شناسایی محلات عرفی در شهر است.

مدیرکل امور شهری و‌ شوراهای استانداری گیلان گفت: استخراج معیارهای اجتماعی، فرهنگی کالبدی فرآیندی جهت محله بندی و بررسی شاخص‌ها و میزان همبستگی و در نهایت گروه‌بندی نقاط همگن در قالب محلاتی در سطح شهر، تشخیص حدود محلات و انطباق آن با محلات عرفی و همچنین تدقیق مرزهای محله‌ها بر اساس لبه‌های قابل تشخیص مانند معابر رودخانه‌ها و کانال‌ها، تشخیص پایگاه داده در محیط gis با استفاده از لایه‌های اطلاعات مکانی منطبق بر دستورالعمل، تهیه طرح محله‌بندی، تهیه کتابچه اطلاعات توصیفی مکانی منطبق بر دستورالعمل و تهیه طرح محله بندی از دیگر عوامل طرح محله‌بندی شهرها محسوب می‌شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار