رئیس شورای عالی استان‌ها: فرایندهای فسادزا در همه ساختارها باید اصلاح شود

تهران (پانا) - رئیس شورای عالی استان‌ها گفت چنانچه افشاگری انجام شود اما مشکل به قوت خود باقی بماند، مساله فساد تداوم می‌یابد، بنابراین مأموریت ، اصلاح فرایندهای فسادزا در همه ساختارها است.

کد مطلب: ۹۵۲۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس شورای عالی استان‌ها: فرایندهای فسادزا در همه ساختارها باید اصلاح شود

به گزارش ایرنا، مرتضی الویری روز پنجشنبه در بیست و دومین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها که در محل مجلس قدیم برگزار شد، افزود: افشاگری ها در چرخه رقابت های سیاسی کارکرد خود را از دست می‌دهند و به این ترتیب فساد در پله و لایه‌های عمیق‌تر پنهان می شود یعنی هر چند افشاگری انجام شود اما مشکل سیستمی به قوت خود باقی بماند مساله فساد کماکان تداوم می‌یابد بنابراین مأموریت ما اصلاح فرایندهای فسادزا در همه ساختارها است.

وی افزود: تداوم حیات فساد در شهرها چالشی کلیدی است که رسیدگی به آن اولویت دارد. مدیریت شهری برای حل این معضل نیاز به شفاف شدن همه اقدامات و فعالیت‌های خود دارد در سال‌های اخیر برای شفاف کردن فرآیندها تلاش مضاعف صورت گرفت.

الویری ادامه داد :یکی از نمونه‌های موفق شفافیت ساماندهی وظایف شوراهای معماری مناطق در تهران است که بدون توقف و حذف ساختار تنها ملزم به ثبت تصمیمات در سامانه شهرسازی شدند که مرحله بعدی شفافیت برای آن‌ها انتشار عمومی اطلاعات را شامل می شود.

وی افزود: انتشار مصوبات، قراردادها و معاملات اگرچه مهم است اما تنها بخشی از این تلاش است و هنوز کافی نیست ما خوب می دانیم که این اصلاحات زمان‌بر و دشوار است اما مسئولیت آن بر دوش خود می دانیم.

الویری گفت: از سوی دیگر پیشنهادهای جدیدی برای کاهش تخلف و فساد در سیستم ها شناسایی و انحلال گلوگاه های فساد جایگزینی مدیران سالم با ناسالم و تغییر ضوابط و قوانین برای بهبود شفافیت و مبارزه با فساد وجود دارد .

وی اضافه کرد: از آن جایی که انتشار انبوهی از تخلفات که برخوردی با آن‌ها نشده و تنها به عادی سازی تخلفات میانجامد، نیاز است تا نهادهای نظارتی همچون قوه قضاییه برای پاسخ به مطالبه گری افکار عمومی تخلفات را پیگیری کنند. مدیریت شهری نه تنها در این دوره اخیر بلکه در سال‌های اخیر هم باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

رئیس شورای عالی استان ها در ادامه گفت: مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری نه‌فقط زمینه ساز ارتقاء خدمات شهری و اجرای صحیح طرحهای توسعه شهری است ولی کمک می کند تا نهاد سیاست‌گذار ، مجری و ناظر همگی در کنار هم به صورت هم افزار فعالیت داشته باشند.

الویری افزود: مدیریت یکپارچه شهری در ابعاد گوناگونی مانند خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و اقتصاد و طرح های توسعه شهری تاثیرگذار است واگذاری خدمات به شهرداری ها بر اساس نظام یکپارچه صورت گیرد و ابزار اجرا هم به میزان واگذاری وظایف صورت پذیرد.

وی ادامه داد :معنای مدیریت یکپارچه الزاماً در اختیار گرفتن تمامی امور به دست شهرداری ها نیست، می‌توان در سطوح مختلف و گام به گام مطرح و به عرصه اجرا برسد بنابراین برای تحقق این امر مهم پیشنهاد می کنیم با توجه به دشواری تحقق و این امر در همه شهرهای کشور دولت تدبیر و همکاری های لازم برای تحقق این امر در سطح آزمایشی برای شهرهای مراکز استان و کلان شهرها ایجاد کند.
رئیس شورای عالی استان ها گفت: در شرایط دشواری به واسطه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی قرار داریم اگرچه برنامه‌ریزی ما برای ما بسیار دشوار شده اما مسئولیت ما سنگین تر و خطیر تر شده است به عنوان نمایندگان مردم در مدیریت امور شهرها خوب می دانیم که همه خدمات شهری ما تحت تأثیر این فشارها قرار گرفته است.

الویری ادامه داد :به نیابت از مسئولان و مدیران مدیریت شهری از تمامی نهادهای علمی و دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی که برای اداره بهتر شدنش شهر در این شرایط دشوار اقتصادی همراه ما شوند.

وی افزود: همچنین از همکارانم در مجلس شورای اسلامی و به خصوص کمیسیون اقتصادی نیز تقاضا می‌کنیم که به مدیریت شهری برای اداره بهتر بر مبنای عوارض و بهای خدمات با اصلاحات مورد نظر در قانون مالیات بر ارزش افزوده کمک کنند.
رئیس شورای عالی استان ها گفت: در سال های اخیر توانسته ایم یاوران خوبی را از بین نوجوانان و جوانان به عنوان شهردار مدرسه و داوطلب در امور مختلف شهری گردآوریم و همچنان مشتاق همکاری و همراهی بیشتر هستیم.

الویری ادامه داد: باید تلاش کنیم تا آموزش های شهروندی در مدارس ادامه یابد و دانش آموزان در سنین نوجوانی با مفاهیم اساسی حقوق و تکالیف شهروندی آشنا شوند و همچنین یاریگر ما در ساختن شهری نوآور به روز و پویا باشند.

وی تاکید کرد :از وزارت آموزش و پرورش درخواست می‌کنیم که کتب ویژه آموزش شهروندی و زیست فعالانه و مسئولانه در شهر را برای دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی تدوین کنند.

الویری افزود :ما در تدوین این کتاب ها و سرفصل ها هر کمکی که در توانمان باشد، دریغ نمی‌کنیم چرا که کودکان، نوجوانان و جوانان امروز صاحبان امروز و فردای شهرها هستند.

رئیس شورای عالی استان ها با توجه به بازگشایی مدارس و شروع سال تحصیلی و همچنین با تاکید بر عدالت آموزشی در پهنه سرزمینی ایران گفت: امیدواریم که رفع تبعیض آموزشی در همه حوزه‌ها در دستور کار وزیر آموزش و پرورش قرار گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار