ذوعلم: مشارکت بخش‌های ذی‌صلاح جامعه را در تولید محتوای آموزشی فراهم می‌کنیم

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تاکید کرد این سازمان با اصلاح ساختار به دنبال استاندارد کردن ساختار و باز کردن راه برای مشارکت‌ بخش‌های ذی‌صلاح در تولید بسته‌های یادگیری و محتوای آموزشی است.

کد مطلب: ۹۵۱۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
ذوعلم: مشارکت بخش‌های ذی‌صلاح جامعه را در تولید محتوای آموزشی فراهم می‌کنیم

حجت‌الاسلام علی ذوعلم در یازدهمین گردهمایی معاونت‌های پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی که صبح امروز در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، هدف این نشست را ایجاد تحرک جدید در پژوهش و ارتقای جایگاه و کارآمدی مجموعه‌های پژوهشی در آموزش و پرورش دانست و گفت: «علی‌رغم جایگاه مهم و اثرگذار پژوهش و مبانی‌نظری تحول که پژوهش و تحقیق را نقطه آغاز تعلیم و تربیت تلقی می‌کند، در وزارت آموزش و پرورش جایگاه پژوهش به‌درستی تعریف نشده است.»

او به اصلاح ساختاری در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در ماه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «ما با اصلاح ساختار به‌دنبال استاندارد‌سازی ساختار برای برداشتن حصر و انحصار در تولید منابع آموزشی و کتاب درسی بودیم تا بتوانیم مشارکت بخش‌های فعال و ذی‌صلاح جامعه را در تولید بسته‌های یادگیری و محتوای آموزشی فراهم کنیم.»

ذوعلم ادامه داد: «هدف دیگر در تغییر ساختار تمایز و تفکیک حوزه‌های تربیت و یادگیری از مجموعه‌های علمی و تخصصی در حوزه برنامه‌ریزی درسی است که فضا را برای ارزشیابی دقیق‌تر فراهم می‌کند و باعث می‌شود که بتوانیم به‌ صورت مستدل و مستند از تولیدات علمی خود دفاع کنیم و در برابر جامعه پاسخگو باشیم.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی گفت: «ما سال‌هاست که می‌گوییم آموزش و پرورش نیاز به تحول دارد و در آخر به عزم راسخ برای تحول بنیادین منجر شد. مبانی نظری تحول بنیادین ذخیره و پشتیبان بسیار ارزشمند برای کشور و یکی از دستاوردهای انقلاب در حوزه آموزش و پرورش است.»

او ادامه داد: «راهبردهایی که برای اجرای مبانی نظری سند تحول بنیادین مشخص شد کافی نیست و نمی‌توان گفت این راهبردها مولود علمی و پژوهشی است. برای اجرای این راهبردها تلقی‌های نادرست شکل گرفت. این تلقی که ۶زیر نظام در سند از یکدیگر جدا هستند و هر بخش از آموزش و پرورش باید متولی یک زیرنظام باشد، درست نیست. این شش زیر نظام شش وجه عینی از یک واقعیت است و به یکدیگر پیوند خورده است.»

ذوعلم به تعریف تربیت در مبانی نظری سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: «تلقی اکثر ما از تربیت همان تعریف رایجی است که وجود دارد؛ تربیت یعنی شکوفایی استعداد‌ها و پرورش توانمندی‌ها از این قبیل جملات. اما این تعریف در مبانی نظری سند تحول تغییر کرد.»

او ادامه داد: «تربیت در مبانی نظری سند تحول بنیادین یک فرآیند تعاملی است که هدف آن تکوین و تعالی هویت است. این تغییر یک نوآوری عمیق در فلسفه تربیتی ایجاد کرده است.»

رئیس سازمان پژوهش گفت: «اولین وظیفه جمع ما این است که تحول را از زیربنای اصلی خودش که تغییر در تعریف تربیت است، انجام دهیم. باید بررسی کنیم که آیا دغدغه‌های ما با تعریف جدید سند تحول از تربیت سازگار است؟»

ذوعلم وظیفه اصلی سازمان پژوهش را برافراشته نگه‌داشتن پرچم تحول و نگاه عمیق به آن دانست و گفت: «گروه تولید محتوا در سازمان پژوهش باید طوری بدنه آموزش و پرورش را مدیریت و سازماندهی کند که همه بدنه وزارت آموزش و پرورش درباره محتوای آموزشی فکر کنند و دغدغه داشته باشند.»

او درباره حوزه برنامه‌ریزی درسی گفت: «اساسا این نگاه که یک جمع محدود برنامه‌ریزی درسی انجام دهند، ارزشیابی و داوری کنند، سفارش تولید بدهند و آن را اجرا کنند کاری اشتباه و بی‌منطق است. این یکی از چالش‌های سازمان پژوهش است و باید درباره آن به طور جدی فکر کنیم. این بخش‌ها باید به طور کامل تفکیک شوند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار