هزینه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چقدر تمام می‌شود

تهران (پانا) - انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار پرهزینه هست، هر چند ممکن است چنین به نظر نیاید که ایستادن روی یک صحنه و درخواست رای از مردم، این اندازه هزینه داشته باشد.

کد مطلب: ۹۵۱۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
هزینه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چقدر تمام می‌شود

به نوشته ایرنا از تارنمای "اینوستوپیدیا"، تقریبا هزینه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بیشتر از انتخابات قبلی بوده است، هر چند روند صعودی هزینه ها به ویژه در قرن 21 به شدت افزایش یافته؛ به گونه ای که میان سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ میزان هزینه نامزدهای برنده انتخابات ریاست جمهوری، تقریبا چهار برابر شده است.

دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نامزدهای نهایی جمهوریخواه و دمکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در کل یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار و به همراه دیگر نامزدها مجموعا ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار هزینه کردند.

معمولا در هر انتخابات ایالات متحده، نامزدی که بیشترین مبلغ را هزینه می کند، پیروز می شود؛ هر چند این قضیه در سال ۲۰۱۶ درست از آب در نیامد و کلینتون با وجود صرف هزینه ۷۶۸ میلیون دلار یعنی تقریبا ۲ برابر مبلغ ۳۹۸ میلیون دلار ترامپ، از رقیب خود عقب ماند. نکته جالب اینکه مجموع هزینه های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ یک میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار بوده که در واقع کمتر از هزینه یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلاری انتخابات ۲۰۱۲ بود که برای نخستین بار در چند ده سال اخیر رخ می دهد.

ستاد انتخاباتی ترامپ بودجه یک میلیارد دلار را برای هزینه مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ وی هدفگذاری کرده است. این ستاد اعلام کرده که در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ مبلغ ۳۰ میلیون دلار تهیه و کل بودجه مبارزات وی را به ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار رسانده است.

تارنمای شبکه خبری «وی او ای» نیز در مطلبی با عنوان چرا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ پرهزینه ترین انتخابات در تاریخ آمریکا خواهد بود؟ نوشت: سناتور مارک هانا در سال ۱۸۹۵ در باره کارکرد سیاست در دوره خود گفته بود: ۲ عامل در امور سیاسی از اهمیت برخوردار است: نخست پول، اما دومی را به یاد نمی آورم؛ و با گذشت حدود ۱۲۵ سال از آن هنگام، اوضاع تغییر چندانی نکرده است.

در هر دوره برگزاری انتخابات فدرال آمریکا، نامزدها و حامیانشان میلیاردها دلار برای معرفی خود، رساندن پیام هایشان و بی اعتبار و تخطئه کرده رقیبان و مخالفانشان هزینه می کنند. هزینه ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، بیشتر از اقتصاد دهها کشور جهان در آن سال شامل لسوتو، بوتان و بلیز بوده است؛ و اگر هزینه نامزدهای عضویت در دیگر نهادها و سازمان های فدرال شامل مجلس نمایندگان و سنا به این مبلغ اضافه شود، به رقم کهکشانی حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می رسید.

بر اساس پژوهش «زاخاری آلبرت» از دانشگاه ماساچوست؛ میان سال های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲ هزینه مبارزات انتخاباتی برای عضویت در کنگره پس از تطبیق با تورم ۶۰۰ درصد و هزینه های رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۱۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

تاکنون ۹ سیاستمدار و مقام برجسته عضو حزب دمکرات شامل سناتور و فرمانداران ایالت ها آمادگی خود را برای نامزدی حزبشان در انتخابات آتی اعلام کرده اند و چندین سیاستمدار دیگر این حزب نیز احتمال نامزد شدن خود را مطرح کرده اند. قرار است سومین دور مناظره های این ۹ تن به زودی برگزار شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار