نماینده مجلس: تبادل فاضلاب و نمک بین گتوند و اراضی اطراف

تهران (پانا) - « چاه‌های فاضلابی که در شهر گتوند وجود دارند هیچ نیازی به تخلیه ندارند، با توجه به اینکه زیرِ زمین خالی شده، به سمت آب‌های سد راه پیدا کرده‌اند». اینها اظهارات یک نماینده مجلس است در مقابل مدیر عامل آب نیرو پاسخ داده: اگر زمین‌های کشاورزی شور شده مربوط به جاهای دیگر بوده است.

کد مطلب: ۹۵۱۴۶۷
لینک کوتاه کپی شد
نماینده مجلس: تبادل فاضلاب و نمک بین گتوند و اراضی اطراف

به گزارش ایلنا، علی ساری، درباره شوری زمین‌های اطراف سد گتوند اظهار کرد: در حال حاضر از تمام متغیرهای یک سد فقط یک مورد کنترل می‌شود و آن هم کیفیت خروجی آب است. در حقیقت آب را طوری خارج می‌کنند که فعلا با کیفیت قابل قبول باشد، اما تمام توده‌های نمکی که در فاصله 4 کیلومتری سد وجود دارند، از مسیرهای زیرزمینی به سمت سد آمده و در کف سد انباشت و باعث ایجاد حفره‌هایی شده‌اند.

او بیان کرد: اکنون چاه‌های فاضلابی که در شهر گتوند وجود دارند هیچ نیازی به تخلیه ندارند، با توجه به اینکه زیرِ زمین خالی شده، به سمت آب‌های سد راه پیدا کرده‌اند.

نماینده مردم اهواز در مجلس تصریح کرد: انباشت نمک به میزان زیاد در حوضچه پشت سد گتوند و به وجود آمدن کانال‌های ارتباطی از توده نمک در فاصله 4 کیلومتری سد، باعث شده به مسیر آب پشت سد نفوذ کنند. توده نمکی بسیار بزرگ است و باعث خرابی‌های بی‌شمار در منطقه سد گتوند شده است.

او خاطرنشان کرد: آنگونه که اهالی گزارش داده‌اند در حال حاضر شرایط تخلیه چاه‌های فاضلاب تغییر کرده است یعنی فاضلاب در چاه جمع نمی‌شود و از زیر زمین تخلیه می‌شود یعنی چاه‌ها بزرگتر شده و کانال‌های زیرین بوجود آمده و ارتباطی بین اراضی و حوضچه پشت سد گتوند ایجاد شده است.

ساری یادآور شد: اگر قبلا برای تخلیه چاه فاضلاب در منزلی به لحاظ زمانی یک ماه زمان لازم بود تا پر شود اکنون این زمان طولانی‌تر شده و به دو ماه افزایش یافته است، این نشان می‌دهد که چاه از جای دیگر تخلیه می‌شود.

در این ارتباط بهروز مرادی مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: کیفیت و خروجی آب دائم از سوی سازمان آب و برق خوزستان و مشاورین تحت کنترل است، اگر زمین‌های کشاورزی شور شده، مربوط به جاهای دیگر بوده است.

او بیان کرد: در پایین دست گتوند و در شوشتر، رودشور جاری است که آب آن با EC بالا به کارون می‌پیوندد که خارج از محدوده رودخانه تا گتوند است.

گتوند یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران است. این سد، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهر شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. سد گتوند آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون است.

دریاچه این سد با مخزنی ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعبی دومین دریاچه مصنوعی بزرگ کشور پس از کرخه است. ارتفاع این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلندترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود. این سد در میان سدهای ساخته‌شده و در دست ساخت بر روی کارون، از همه پایین‌دست‌تر قرار دارد.یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد شده پیرامون این سد، بحث وجود گنبدها و رگه‌های نمکی در اطراف محل آبگیری سد است که پس از آبگیری سد به زیر آب رفته و منجر به افزایش شوری آب در پایین‌دست این سد شده‌است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار