کوروش زارعی: نمایش‌های تئاتر پیاده روی اربعین به 5 زبان مختلف اجرا می‌شوند

مسئولان به فریاد فرهنگ و هنر و جوانان برسند

تهران(پانا)- مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از اجرای نمایش‌های تئاتر پیاده روی اربعین به 5 زبان مختلف خبر داد.

کد مطلب: ۹۵۱۴۳۳
لینک کوتاه کپی شد
کوروش زارعی: نمایش‌های تئاتر پیاده روی اربعین به 5 زبان مختلف اجرا می‌شوند

نشست خبری و رونمایی از پوستر چهارمین همایش بین المللی تئاتر پیاده روی اربعین و نمایش عاشورایی غریبه «شام امروز» صبح دوشنبه 11 شهریورماه سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.
در این نشست کوروش زارعی کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، سجاد دبیریان مجری و کارشناس، انوش معظمی و کاظم نظری بازیگران نمایش حضور داشتند.
کوروش زارعی در ابتدای این جلسه درباره نمایش «غریبه شام» گفت: چند ماه پیش شهرام کرمی از من خواست برای محرم یک نمایش تولید کنم، وی از من یک کار آیینی خواست تا به مسائل عاشورا بپردازیم. نمایش «غریبه شام» امروزی است و به مسائل امروزی می‌پردازد.
وی درباره موضوع این نمایش توضیح داد: قصه نمایش را با خانواده مدافع حرم شروع می‌شود، دختر این خانواده بسیار به پدرش وابسته است اما نزدیک یک سال است که پدر به خانه بازنگشته است. خانواده برای دیدن مرد به سوریه می‌روند اما انجا هم بعد از گذشت چند روز فرصت دیدن او را پیدا نمی‌کنند. نمایش «غریبه شام» می‌خواهد سال 61 هجری و الان را با هم تطبیق بدهد. کار بالغ 75 دقیقه است و نزدیک 35 بازیگر در آن حضور دارند که می‌توان گفت نمایش زنانه است.
زارعی افزود: در این نمایش سعی کردیم به دلایل حضور نیروهای ایران در سوریه پاسخ بدهیم، در قسمتی از نمایش زن از همسرش می‌پرسد برای چه به سوریه می‌خواهی بروی و مرد پاسخ می‌دهد هنگامی که تمام کشورهای دنیا در هشت سال جنگ تحمیلی ما را تنها گذاشتند فقط سوریه از ما حمایت کرد، حالا که او به ما نیاز دارد تنهایش بگذاریم؟ این کار انسانی نیست.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره جدی بودن مشکلات فرهنگی ایران عنوان کرد: مشکلات فرهنگی ما از مشکلات اقتصادی بسیار بیشتر است زیرا استعدادهای کشور ما از ایران می روند نان شب مردم مهم است اما فرهنگ جامعه کشور را می‌سازد. از همین تریبون از متولیان فرهنگ می‌خواهم که به داد فرهنگ و هنر و جوانان این مملکت برسند. در شرایطی که نیروهای فرهنگی دشمن اعتقادات جوانان ما را هدف قرار داده اند،‌ جنگ اصلی در حوزه فرهنگی است.
انوش معظمی بازیگر نمایش «غریبه شام» در بخش دیگری از این برنامه گفت: خدارو شاکرم زلف ما را با اهل بیت (ع) گره زده است، امسال قدری دل شکسته بودم زیرا دوتا متن کودک به کانون پرورش فکری داده بودم و قرار بود اجرا شوند اما خبری به من داده نشد تا اینکه کوروش زارعی با من به واسطه همکاری‌های سابقمان تماس گرفت و بدون آنکه اطلاعی از چیزی داشته باشم با خیال راحت به دلیل عاشورایی بودن متن آن را پذیرفتم.
وی درباره نقش خود گفت: سید حسین فداعی حسین کار را نوشته بود که به صورت کاملا حرفه ای خوانده شد و آقای زارعی در تمرین ما را هدایت کردند. دو نقش در این نمایش به عهده دارم در ابتدا شبیه پوش حضرت ابوالفضل (ع) و در ادامه نقش شمر را بازی می‌کنم.

کاظم نظری دیگر بازیگر این نمایش عنوان کرد بیش از 30 سال است در حوزه تئاتر آیینی فعالیت می‌کند و افزود: در این نمایش در نقش خولی ایفای نقش می‌کنم جالب است که همیشه نقش‌های منفی را به عهده می‌گیرم.
وی همچنین درباره اوضاع فرهنگی کشور گفت: اگر ژاپن کشور پیشرفته محسوب می‌شود دلیلش این است که فرهنگشان را تقویت می‌کنند سپس به اقتصاد می‌پردازند در حوزه سینما و تئاتر با مشکلات زیادی رو به رو هستیم و نتوانسته‌ایم تمام خودمان را نشان بدهیم امیدوارم مخاطبان برای دیدن این نمایش بیایند و از آن حمایت کنند.
در بخش دوم نشست خبری کوروش زارعی درباره چهارمین سال برگزاری همایش پیاده روی اربعین توضیح داد: از سال 95 این همایش را شروع کردیم، سال اول با پنجاه نفر در مسیر پیاده روی اجرا کردیم، استقبال بسیار خوب بود و باعث دلگرمی ما برای سال‌های بعد شد.
وی ادامه داد: در سال‌های دوم زبان اردو، ترکی، عربی و انگلیسی را هم اضافه کردیم و تجربیات بسیار خوبی به دست آمد، امیدواریم این کار به سایر کشورها تسری پیدا کند.
زارعی با بیان اینکه هزینه ایاب و ذهاب گروه‌ها از مرز به عراق و بالعکس از سوی مرکز هنرهای نمایشی پرداخت می‌شود، افزود:‌ ما کمک هزینه به گروه‌ها نمی‌دانیم هنرمندانه عاشقانه و بدون پول کار می‌کنند.
وی در ادامه گفت: مقرراتی هم برای کارها داریم مثلا اینکه زمان کارها نباید بیش از 25 دقیقه باشد‌ و امسال استان خوزستان مسئولیت برون سپاری را برعهده دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار