ربیعی: اگر تا جمعه تعهدات برجامی اجرایی شود ایران گام سوم را اجرا نخواهد کرد

وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و گردشگری فردا در مجلس رأی می‌آورند

تهران (پانا) - سخنگوی دولت می‌گوید که در صورتی که اروپا تا روز جمعه به تعهدات خود عمل کند ایران گام سوم کاهش تعهدات را عملی نخواهد کرد.

کد مطلب: ۹۵۱۳۵۷
لینک کوتاه کپی شد
ربیعی: اگر تا جمعه تعهدات برجامی اجرایی شود  ایران گام سوم را اجرا نخواهد کرد

علی ربیعی در جریان نشست خبری امروز (دوشنبه) خود با تسلیت فرارسیدن ایام محرم اظهار کرد: «عاشورا همیشه برای همه جهان به ویژه مردم ایران الگویی برای مقابله با ظلم و زور بوده است. نه فقط در پیروزی انقلاب بلکه در تمام طول تاریخ ملت ایران با استفاده از همین الگو در برابر ائتلاف‌های جهانی ایستاد.»

او ادامه داد: «قیام حسین رسالت امر به معروف و نهی از منکر را برای جهان برجای گذاشت و او با قیام خود آبرو به این موضوع بخشید. او نه تنها در زمانه خودش بلکه در تمام طول تاریخ چراغ روشنی است برای حرکت و ایستادگی مقابل ظلم و ستم‌ها. امروز و در شرایط فعلی نیز درس ایستادگی حسین در مقابل زورگویی‌های خارجی به کار ما می‌آید.»

تعهد در برابر تعهد، استراتژی ایران است

سخنگوی دولت در ادامه درباره اتفاقات اخیر نیز گفت: «یکی از مباحث جدی در حوزه سیاست خارجی مذاکرات با رئیس‌جمهوری فرانسه و اتحادیه اروپا برای اجرای برجام است. این اقدامات در قالب بیانیه شورای عالی امنیت ملی و نامه رئیس‌جمهوری صورت گرفته است.»

ربیعی یادآور شد: «تعهد در برابر تعهد، استراتژی ایران است. در چند هفته گذشته مذاکرات بسیار جدی بین دو رئیس‌جمهوری صورت گرفت که خوشبختانه در بسیاری از موارد دیدگاه‌ها به هم نزدیک شده است.»

سخنگوی دولت همچنین گفت: «سفر روزگذشته به همراه نمایندگان وزارت نفت و بانک مرکزی به پاریس نیز در راستای چگونگی اجرای تعهدات طرف اروپایی است. پیشتر گفته‌ایم باید نفت ایران خریداری شود و پول آن نیز به کشور برگردد.»

او افزود: «سفر وزرای امور خارجه و نیرو به مسکو نیز بخشی از دیپلماسی فعال ایران در روزهای اخیر است. ایران و روسیه در زمینه تبادلات تجاری به گفت‌وگو خواهند نشست و ظرفیت‌های جدیدی را نیز در این زمینه ایجاد خواهند کرد.‎»

ربیعی درباره سفر ظریف به مسکو بیان کرد: «همکاری مسکو با ایران حائز اهمیت است و ایران و روسیه در این سفر علاوه بر مسائل دوجانبه، مسائل برجام، بین‌المللی و منطقه‌ای را نیز پیگیری خواهند کرد.‎»

تعهدات را کم نکردیم که برجام از بین برود

او بیان کرد: «گام سوم کاهش تعهدات برجام پیش روی ایران است. از همان ابتدا اعلام کردیم که هدف نهایی ایران اجرای کامل تعهدات همه طرفین است. تعهدات را کم نکردیم که برجام از بین برود بلکه ما با سیاست تعهد در برابر تعهد این مسیر را طی کردیم.»

سخنگوی دولت یادآور شد: «اگر اروپا مایل به اجرای تعهدات خود نباشد، منطقی نیست ایران به تعهداتش عمل کند ولی ایران تا روز جمعه برای گام سوم کاهش تعهدات خود فرصت دارد اما اگر تعهدات برجامی اجرایی شود، ایران این گام را اجرا نخواهد کرد.»

ربیعی گفت: «البته ممکن است در صورت عمل اروپا به تمام تعهدات خود و رضایت تهران، ایران گام‌های پیشین خود را نیز به حالت اولیه بازگرداند‎.»

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره نوع اقدام ایران در گام سوم گفت: «تصمیم اتخاذ شده ولی نوع آن را اعلام نمی‌کنیم اما بدانید تصمیم قاطعی است.‎»

سفر نخست‌وزیر مالزی به ایران

سخنگوی دولت متذکر شد: «ماهاتر محمد، نخست‌وزیر مالزی نیز در آینده به ایران سفر خواهد کرد و این موضوع نشانگر دیپلماسی فعال دولت در شرق آسیاست و تمام این موارد کنارهم، نشانگر عدم انزوای جمهوری اسلامی است.»

برنامه‌های مسکن دولت

او درباره مصوبات اخیر هیات دولت نیز گفت: «هیات وزیران روز گذشته تصمیمی در راستای برنامه‌های مسکن دولت اتخاذ شد که براساس آن 5 هزار میلیارد تومان به متقاضیان ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده اختصاص خواهد یافت که می‌تواند تحرک جدیدی را در بخش مسکن ایجاد کند.»

ربیعی بیان کرد: «علاوه بر این موضوع 1500 میلیارد تومان نیز برای ارائه زیرساخت‌ها اختصاص یافت که 35 درصد ان به زیرساخت‌های لازم در زمینه آب مختص شد و مابقی نیز در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.‎»

کمبودهای دارو ناشی از تجویزهای پزشکان برای داروهای خارجی است

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قاچاق دارو و کمبود داروهای خاص در کشور نیز گفت: «براساس اخرین اطلاعات من، حجم قاچاق دارو به طور کلی بالا نیست و کمتز از 5 درصد از مجموع داروی ایران را تشکیل می‌دهد بنابراین نمی‌توانیم بگوییم با پدیده قاچاق دارو مواجه‌ایم.»

او ادامه داد: «البته در برخی موارد داشته‌ایم که با استفاده از کد مواد غذایی، داروهای بدنسازی وارد کردند که شناسایی شد و متخلفان به قوه قضائیه معرفی شدند. بخشی از کمبودهای دارو ناشی از تجویزهای پزشکان برای داروهای خارجی است.»

ربیعی تصریح کرد: «در کشور داروهایی مشابه داروی خارجی وجود دارد ولی پزشکان داروهای خارجی را تجویز می‌کنند و این موضوع باعث برخی کمبودها شده است. بحث‌های ناصرخسرویی نیز در این موضوع جای می‌گیرد.»

این مقام مسئول گفت: «یک میلیارد و 400 میلیون یوروز ارز در سال 97 به واردات دارو اختصاص یافت که اغلب آنها در حال رسیدگی است و تکلیفشان مشخص خواهد شد.‎»

هر دو وزیر پیشنهادی رأی می‌آورند

او درباره سرنوشت وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و میراث و فرهنگی و گردشگری به مجلس نیز گفت: «فکر می‌کنم هر دو وزیر پیشنهادی دولت رای خواهند آورد ولی کار مونسان باتوجه به سابقه اجرایی‌اش راحت‌تر است. مشکل حاجی میرزایی شناخت نداشتن (نمایندگان از او) است ولی او نیز شناخت خوبی از مسائل آموزش و پرورش دارد و با برنامه‌هایی مشخص وارد عمل شده است.‎»

ایران خواهان پیمان‌های امنیتی با همسایگان است

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره گام بعدی ایران در صورت خروج از برجام و ارتباط ایران با کشورهای منطقه نیز گفت: «برجام زمینه مناسبی بود برای همکاری ایران با تمام کشورهای جهان است ولی اولویت ایران در هرحالی کشورهای منطقه هستند.»

او یادآور شد: «ایران سیاست‌های خود با عراق، افغانستان، ترکمنستان و سایر کشورها را گسترش می‌دهد ولی این به معنای پایان برجام نیست. ایران همواره مایل به همکاری با همسایگان خود بوده است و خواستار پیمان‌های امنیتی با همسایگان است.»‎

هدف ترامپ از دیدار یک چیز است و هدف ایران چیز دیگر

او در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره تخریب‌های اخیر رئیس‌جمهوری گفت: «روحانی همچنان بر مواضع خود ایستاده و در صورتی که اطمینان داشته باشد ملاقات و دیداری می‌تواند منافع مردم را تامین کند، از آن امتناع نخواهد کرد.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «رئیس‌جمهوری موضعی اصولی را مطرح کرد ولی اگر عدم دیدار با فردی ضامن منافع ملی باشد، چنین خواهند کرد. اگر بدون دقت کافی به سخنان رئیس‌جمهوری درباره آن قضاوت کنیم، استراتژی ایران برای انزوای آمریکا را برهم خواهد زد.»

ربیعی گفت: «جامعه را نگران نکنیم. عده‌ای بدون دقت انتقاد کردند و عده‌ای از آن ذوق زده شدند. ما فکر می‌کنیم این‌ها غلط است ولی به طور کلی هیچ دلیلی برای دیدار روحانی با فرد تحریم‌کننده و اعمال‌کننده تروریسم اقتصادی وجود ندارد.»

او افزود: «هدف ترامپ از دیدار یک چیز است و هدف ایران چیز دیگر. هدف ایران رسیدن به حق خود است ولی هدف او مسائل داخلی است. اظهارات رئیس‌جمهوری در راستای سیاست‌های پیشین ایران است و ما از سیاسیون و رسانه‌ها می‌خواهیم که بیانیات مسئولان را بدون عجبه قضاوت کنند و تحمل داشته باشند.»

او گفت: «آنچه که موجب شد آمریکا به ایران فشار بیاورد و فشار تحریم‌ها را افزایش یابد. احساس وجود ناهماهنگی در بین مسئولان و نارضایتی مردم است ولی آنچه باعث شد عقب‌نشینی کنند، اول مقاومت جامعه و دوم، ایجاد هماهنگی بین مسئولان.»

ربیعی یادآور شد: «برخی اظهاراتی که افراد مطرح می‌کنند، طوری است که گویا در فضای انتخاباتی به سر می‌بریم در حالی که پای منافع ملی ایران در میان است.»‎

75 درصد هماهنگی برای مبارزه با قاچاق صورت گرفته است

سخنگوی دولت در ادامه درباره امتناع برخی دستگاه‌های دولتی از ارائه آمارهای خود گفت: «برخی مشکلات ناشی از مشکلات فنی است ولی بیش از 75 درصد هماهنگی برای مبارزه با قاچاق صورت گرفته است و تنها 25 درصد باقی مانده و این موضوع در قیاس با گذشته پیشرفت قابل قبولی داشته است.»

این مقام مسئول یادآور شد: «ما گزارشی از تخطی دستگاهی برای اتصال به سامانه مقابله با قاچاق کالا و ارز نداریم و امیدواریم در آینده اتصال به این سامانه به مشورت کامل صورت بگیرد.‎»

دولت بنای خصوصی‌سازی خودروسازی دارد

ربیعی در پاسخ به این سوال که واقعا دولت اعتقادی به واگذاری خودروسازان بزرگ به بخش خصوصی دارد یا خیر، بیان کرد: «به طور کلی سیاست خصوصی‌سازی در ایران با کژی همراه بوده است و از روز اول با این معضل مواجه بودیم.»

این مقام مسئول گفت: «در گذشته تصمیمات خصوصی‌سازی در یک ساعت صورت گرفته و دولت با چنین شرایطی مواجه بود و کار را به دست گرفت. امروز مجموع خودروسازان با حدود 1 میلیون شغل در ارتباط هستند و گردش مالی زیادی نیز دارد بنابراین خصوصی‌سازی این موارد بدون داشتن زیرساخت‌ها کار را مشکل‌تر می‌کند.»

او یاداور شد: «دولت بنای خصوصی‌سازی خودروسازی دارد و از عزم لازم نیز برخوردار است ولی باید زیر ساخت‌ها فراهم شود. ما نمی‌خواهیم تصمیم غلط و باعجله‌ای اتخاذ کنیم که مشکلات جدیدی را ایجاد کند.»‎

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره رفراندوم و تاکید رئیس‌‌جمهوری بر روی آن و اولویت‌های دولت در این زمینه نیز بیان کرد: «آنچه که رئیس‌جمهوری بیان کرده، اشاره به ظرفیت موجود در قانون اساسی است که به مسئولان اجازه می‌دهد در مقاطع دشوار و نیازمند پشتوانه عمومی و مردمی از آن استفاده کنند.»

ربیعی بیان کرد: «صحبت کردن درباره ظرفیت‌های قانون اساسی حتما نیازمند رسیدن به نتیجه خاص نیست بنابراین من اطلاعی از اولویت‌های آن ندارم و تا آنجا که می‌دانم، حرف از ظرفیت‌های قانون اساسی بوده نه برگزاری رفراندوم.»‎

اروپا درباره فروش نفت ایران اجماع داشته است

سخنگوی دولت درباره جزئیات پیشنهاد فرانسوی‌ها به ایران نیز گفت: «موضوع اصلی مذاکره خرید نفت از ایران و بازگشت پول‌ها به ایران است که کلید تفاهم نهایی نیز در این زمینه قرار گرفته است. طرف اروپایی نیازمند هماهنگی بیشتر است ولی اجماع قابل قبولی در این زمینه داشته‌اند.»

او بیان کرد: «ایران در هماهنگی و مذاکرات آنان مداخله نمی‌کند ولی ایران قطعا در قبال اجرای برجام از سوی اروپایی‌ها، در اولین گام، گام سوم کاهش تعهدات خود را اجرا نخواهد کرد.»‎

اجازه ورود ذرت مسموم به کشور صادر نشده است

این مقام مسئول درباره واردات ذرت مسموم به کشور نیز بیان کرد: «آنچه که من می‌دانم، این است که 120 هزار تن ذرت آلوده بوده که دستور رسیدگی به آن صادر شده است ولی در سال 95 این ذرت توسط شرکتی در بخش خصوصی وارد شده است.»

ربیعی افزود: «در ایران دو استاندارد وجود داشت، یکی سازمان نظام پزشکی و دیگری سازمان استاندارد که مورد دوم سخت گیرانه‌تر بوده است اما آنچه ملاک نظر دولت است، نظر سازمان استاندارد است که اجازه ورود این ذرت به کشور را نداده است.»

او گفت: «اجازه ورود این ذرت یا هیچ گندم یا هر ماده آلوده دیگری به کشور داده نشده و نخواهد شد و استانداردهای سخت‌گیرانه همواره ملاک نظر دولت است.‎»

سخنگوی دولت درباره نشست خبری رئیس‌جمهوری نیز گفت: «این نشست برگزار خواهد شد ولی بعد از جمع‌بندی درباره سیاست خارجی فرصت بهتری برای این موضوع است.»

ایران به اندازه نیاز خود نفت می‌فروشد

ربیعی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر عدم تمدید معافیت‌های نفتی ایران بر روی فروش نفت ایران نیز گفت: «این تصمیم آن‌ها بی‌تاثیر نبوده ولی در منطقه فرصت‌های زیادی برای ایران وجود دارد. ایران به هرشکلی که لازم باشد نفت مورد نیاز خود را خواهد فروخت.»

او بیان کرد: «ما می‌دانیم سازمان‌های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل و وابستگان آنان، فشارهای زیادی وارد می‌کنند ولی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ایران به اندازه نیاز خود نفت می‌فروشد.»

سخنگوی دولت درباره اسیب‌شناسی فساد نیز اظهار کرد: «در جلسه اخیر، سران قوا موضوع مبارزه با فساد اقتصادی را در دستور کار قرار دادند و خوشبختانه اعلام می‌کنم که روسای قوای قضائیه و مقننه هرسه در این زمینه اتفاق نطر داشتند.»

او افزود: «هر سه رئیس قوه بر لزوم برخورد با رانت‌ها و مفسدان اتفاق نظر داشتند و تاکید کردند که این موارد باید همراه با شفافیت و بدون درنظرگیری جناح‌های سیاسی باشد.»‎

سخنگوی دولت درباره اختلاف اخیر بین وزرا درباره قیمت سبوس نیز بیان کرد: «قیمت سبوس به قیمت مدنظر وزارت جهاد برگشت و 850 تومان باقی ماند.‎»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار