آخرین وضع طرح تشدید مجازات اسیدپاشی

تهران (پانا) - طرحی یک‌فوریتی تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود با اصلاحاتی به تصویب کمیسیون حقوقی و قضایی رسید و گزارش آن در دستور کار امروز مجلس قرار دارد.

کد مطلب: ۹۵۱۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضع طرح تشدید مجازات اسیدپاشی

کلیات طرح «تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن» روز دوشنبه 30 اردیبهشت ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان مجلس به تصویب رسید و سپس در اختیار شورای نگهبان قرار گرفت. این طرح که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته بود با اصلاحاتی به تصویب کمیسیون حقوقی و قضایی رسید و امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسیدگی می‌شود.

نگین حقیقت، کارشناس حقوقی مجلس شورای اسلامی در صفحه اینستاگرام خود درباره این طرح نوشت:

در این طرح صرف‌نظر از پاره‌ای از ایرادات جزئی اهم ایرادات شورای نگهبان بدین شرح بود:

نخست در مورد تبصره 2 الحاقی به ماده (1) طرح و در نظر گرفتن جرم افساد فی‌الارض برای اسیدپاشی در مواردی که به قصد ارعاب و موجب ایجاد ناامنی شود بود که کمیسیون با رعایت قیود ماده 286 قانون مجازات اسلامی درباره جرم افساد فی‌الارض این ایراد را برطرف کرده است، به عبارت دیگر در صورتی‌که اسیدپاشی به طور گسترده موجب ایجاد ناامنی و اخلال گسترده در نظم عمومی شود از مصادیق ماده 286 قانون مجازات اسلامی محسوب شده و مرتکب اسیدپاشی به اعداد محکوم می‌شود.

ایراد بعدی به پرداخت دیه از بیت‌المال در فرض عدم دسترسی یا شناسایی مرتکب بود که با رجوع به مقررات ماده 435 و 474 قانون مجازات اسلامی این اشکال رفع شده است. به موجب مواد مذکور در فرض جنایت عمد و شبه‌ عمد که به علت فرار یا مرگ دسترسی به مرتکب ممکن نباشد در فرضی که مرتکب مالی نداشته باشد با شرایطی دیه از بیت‌المال پرداخت می‌شود و بعبارت دیگر پرداخت دیه در مورد کلیه جنایات اعم از قتل نفس و آسیب‌های مادون نفس (جراحات) که شامل جنایات ناشی از اسیدپاشی نیز می‌شود با توجه به مقررات ماده 435 پذیرفته شده است.

در پایان یادآور می‌شود که ماده 5 این طرح به نوعی مهمترین ماده حمایت از بزه‌دیدگان است که ضمن اشاره به جبران خسارت معنوی مرتکب را ملزم به پرداخت هزینه‌های درمان بزه‌دیده می‌کنده و در صورت عدم تمکن مرتکب به منظور حمایت از بزه‌دیدگان پرداخت هزینه‌های مذکور را از محل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی پیش‌بینی کرده است، البته به منظور پیشگیری از تحمیل هزینه بر صندوق تأمین خسارت و نیز سازمان بهزیستی در مورد ارائه خدمات روانشناختی، مددکاری و توانبخشی که در تبصره این ماده به آن اشاره شده است این امکان فراهم شده است که این نهادها بتوانند برای جبران هزینه‌های خود به مرتکب از باب تسبیب مراجعه کنند، ماده مذکور مهم‌ترین دستاورد طرح تشدید مجازات اسیدپاشی از حیث راهکارهای حمایتی غیرکیفری است که در کنار تشدید کیفر گامی مؤثر در بازدارندگی از ارتکاب این جرم خشونت‌آمیز می‌باشد و خوشبختانه شورای نگهبان به درستی این موضوع را تأیید کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار