نقشه راه امنیتی ارمنستان برای همسایگان

تهران (پانا) - نخست‌وزیر ارمنستان از نقشه راه مشخص این کشور برای تنش‌زدایی با همسایگان و به ویژه آذربایجان در مناقشه قره‌باغ خبر داد و گفت که با این حال آذربایجان تاکنون حاضر نشده است که به این روش امنیتی ارمنستان تن بدهد.

کد مطلب: ۹۵۱۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
نقشه راه امنیتی ارمنستان برای همسایگان

به گزارش اعتماد، نیکول پاشینیان در سفر هیأت رسانه ای ایران به ارمنستان در پاسخ به سوال این رسانه مبنی بر اینکه همسایگان در جهان امروز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و اولویت امنیتی نیز به حساب می‌‍آیند، چرا که نمی‌توان بدون امنیت همسایه در داخل به امنیت داخلی دست یافت. شما در دولت جدید برای تنش‌زدایی از رابطه با همسایگان خود چه برنامه‌ای یا نقشه راه مشخص و مدونی دارید؟ گفت: «امنیت مساله بسیار مهمی هم برای ما و هم برای همسایگان ماست و ما در ارمنستان اهمیت بیشتری به مقوله "امنیت" می‌دهیم. درباره تعریف و تبیین "نقشه راه" که شما در سوال خود به آن اشاره کردید باید بگویم که ما در نظر داریم نقشه راه مشخصی برای تنش‌زدایی از رابطه با همسایگان تعریف کنیم اما تاکنون به چنین نقشه راه مدونی دست پیدا نکردیم. در حال حاضر فرمولی داریم که در آن نگاه و نظر ما درباره چگونگی حل و فصل مناقشه قره‌باغ و راه‌های مدنظر برای رسیدن به صلح در این منطقه هم در این فرمول قید شده است. ارمنستان فرمول خود برای تنش‌زدایی با آذربایجان در پرونده قره‌باغ را به صراحت و علنا اعلام کرده است. زمانی که به دنبال حل و فصل کامل مناقشه قره‌باغ می‌رویم، قصد داریم در منطقه امنیت را برقرار کنیم ابتدا باید به فرمولی دست پیدا کنیم که در مرحله نخست برای مردم ارمنستان، قره‌باغ و آذربایجان هر سه قابل قبول و پذیرش باشد.»

نخست‌وزیر ارمنستان افزود: «دومین اصل برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ این است که این مناقشه حتما باید از طریق راهکارهای صلح‌آمیز و گفت‌وگو حل و فصل شود. من نخستین رهبر کشور ارمنستان هستم که پیشنهاد می‌کنم حل مناقشه قره‌باغ باید از طریق جلب نظر مثبت و مشارکت 100 درصد سه کشور (ارمنستان، آذربایجان و قره‌باغ) انجام شود و هر سه این کشورها باید به این طرح پاسخ مثبت داده باشند. نکته دیگری که باید بر آن تاکید کنم، این است که هر راهکاری که برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ مطرح می‌شود باید از یک عقلانیت و منطق برخوردار باشد. اگر همه واقعا به دنبال حل و فصل اختلاف‌ها در این پرونده هستند باید دو اصلی را که پیش‌تر به آن اشاره کردم، مدنظر قرار بدهند. در دنیای امروز هیچ مناقشه‌ای در هیچ سطحی را نمی‌توان در حالی حل و فصل کرد که راهکار ارایه شده یا اصول این راهکار برای یکی از طرفین غیرقابل قبول یا پذیرش باشد.»

پاشینیان ادامه داد: «من شخصا در دیدار با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، پیشنهادهای ارمنستان برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ را در قالب یک فرمول با او به اشتراک گذاشتم. من در صحبت‌هایی که با آقای علی‌اف داشتم به او گفتم که اگر آذربایجان واقعا به دنبال حل و فصل مسائل است و نه آغاز پروسه‌ای نمایشی برای به تصویر کشیدن رسیدن به راه‌حل در حالی که راه‌حلی وجود دارد، می‌تواند به متن این فرمول ارمنستان نگاهی بیندازد.»

نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «متاسفانه جمهوری آذربایجان تاکنون رسانه‌ای و علنا اعلام نکرده که آیا با فرمول پیشنهادی ارمنستان برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ موافق است یا خیر و آیا حاضر است در این باره مذاکره جدی را آغاز بکند؟ هر زمان طرف مقابل برای گفت‌وگو و مذاکره در این باره اعلام آمادگی کند ما می‌توانیم ادعا کنیم که موفقیت هرچند اندکی برای حل این مناقشه به دست آوردیم.»

ترکیه، رابطه‌اش با ارمنستان را موکول به رابطه ارمنستان و آذربایجان کرد

رئیس دولت ارمنستان گفت: «درباره رابطه ارمنستان با ترکیه هم باید بگویم که من پیش از نخست‌وزیری و پس از آن صراحتا اعلام کردم و همین الان هم اعلام می‌کنم که دولت ارمنستان حاضر است با دولت ترکیه رابطه دیپلماتیک داشته باشد اما بدون پیش‌شرط. نکته‌ای که در این میان وجود دارد، این است که طرف مقابل ما یعنی ترکیه، رابطه‌اش با ارمنستان را وابسته و موکول به رابطه ارمنستان و آذربایجان کرده است. زمانی که ما اعلام می‌کنیم، ارمنستان حاضر است رابطه دیپلماتیک بدون پیش‌شرط با ترکیه داشته باشد این بدان معنا نیست که ارمنستان بر حق خود برای پذیرش مسئولیت نسل‌کشی ارامنه از سوی ترکیه چشم می‌بندد، بلکه ملت ارمنستان به عنوان ملتی که نسل‌کشی علیه آنها انجام شده مسئولیتی در سطح بین‌المللی دارد و ما باید به دنیا نشان بدهیم ارمنی‌ها که آن حادثه را تجربه کردند چه روزگار سختی را پشت سر گذاشته‌اند و جامعه جهانی باید تمام تلاش خود را برای ممانعت از تکرار چنین حادثه‌ای به کار بگیرد. موضوع نسل‌کشی ارامنه را صرفا نباید تا سطح اختلافی میان ترکیه و ارمنستان تقلیل داد، بلکه این یک موضوع امنیت بین‌المللی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار