رشد 163 درصدی تعداد پرونده‌های مختومه هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری

تهران (پانا) - هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری در دوره چهارماهه اول سال 98 معادل 163/6 درصد بیش از دوره مشابه سال قبل پرونده‌ مختومه داشته‌اند.

کد مطلب: ۹۵۰۸۵۹
لینک کوتاه کپی شد
رشد 163 درصدی تعداد پرونده‌های مختومه هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری

بر اساس گزارش اداره کل برنامه‌ریزی و بودجه دیوان عدالت اداری، بررسی عملکرد مقایسه‌ای واحدهای قضایی دیوان حاکی از آن است که پرونده‌های وارده به هیات‌های تخصصی دیوان عدالت اداری در دوره چهار ماهه اول سال 98 بالغ بر 662 پرونده بوده و تعداد 638 پرونده مختومه شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد 238 پرونده وارده و تعداد 242 پرونده مختومه شده است، معادل 163/6 درصد رشد داشته است.

براساس ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392، اموری که مطابق قانون در صلاحیت هیات عمومی دیوان است، ابتدا به هیات‌های تخصصی مرکب از حداقل پانزده نفر از قضات دیوان ارجاع می‌شود. رسمیت جلسات هیات‌های تخصصی منوط به حضور دو سوم اعضاء است که به‌ ترتیب زیر عمل می‌کنند:

الف- در صورتی که نظر اکثریت مطلق هیات تخصصی بر قبول شکایت و ابطال مصوبه باشد، پرونده به همراه نظریه هیات جهت اتخاذ تصمیم به هیات عمومی ارسال می‌شود.

ب- در صورتی که نظر سه چهارم اعضاء هیات تخصصی بر رد شکایت باشد، رای به رد شکایت صادر می‌کند. این رای ظرف بیست روز از تاریخ صدور، از سوی رئیس دیوان یا ده نفر از قضات دیوان قابل اعتراض است. در صورت اعتراض و یا در صورتی که نظر اکثریت کمتر از سه چهارم اعضاء بر رد شکایت باشد، پرونده به شرح بند (الف) در هیات عمومی مطرح و اتخاذ تصمیم می‌شود.

تصمیمات هیات‌های تخصصی بلافاصله به اطلاع قضات دیوان می‌رسد و هرگاه مصوبه مورد شکایت به لحاظ مغایرت با موازین شرعی برای رسیدگی مطرح باشد موضوع جهت اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال می‌شود و نظر فقهای شورای نگهبان برای هیات عمومی و هیات های تخصصی لازم ­الاتباع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار