با حضور معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت:

برگزاری جلسه روسای ادارات و مراکز مشاوره قطب یک کشوری

زنجان (پانا) - روسای ادارات و مراکز مشاوره قطب یک کشوری با حضور مصطفوی معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش در سالن شهید تجلی اداره کل زنجان تشکیل جلسه دادند.

کد مطلب: ۹۵۰۳۶۵
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جلسه روسای ادارات و مراکز مشاوره قطب یک کشوری

جلسه روسای ادارات و مراکز مشاوره قطب یک کشوری با حضور مصطفوی معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش و همچنین گنج خانلو معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل استان زنجان وروسای ادارات و مراکز مشاوره استانهای آذربایجان شرقی،آذربایجان غربی،قزوین و اردبیل در سالن شهید تجلی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان برگزار شد.

در ابتدای جلسه گنج خانلو معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان ضمن عرض خیر مقدم به مهمانان گفت: امروز بیش از هر زمانی نیازمند به امور مشاوره هستیم و بخش عمده ای از ناهنجاری های موجود ریشه در برخی مسائل روانی دارد.

گنج خانلو با اشاره بر این نکته که امروزه با چالش کمبود مشاور در مدارس کشور مواجه هستیم افزود: استان زنجان 215 نفر مشاور و 190 هزار دانش آموز دارد و این تعداد مشاورین پاسخگوی نیاز دانش آموزان استان نخواهد بود و افزایش مشاورین از ضروریات است.

وی افزود: بیشتر آسیب ها در بستر مدارس ایجاد نمی شوند بلکه از محیط بیرون به دانش آموزان و مدارس ما تحمیل می شود که با تامین نیرو و برنامه ریزی درست می توان در جهت تقلیل آسیب های شکل گرفته حرکت کرد.

در ادامه جلسه معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت مشاوره در جامعه امروز گفت: مهمترین رسالت ما در آموزش و پرورش هوشمند بودن نیروی انسانی است و باید با برنامه ریزی درست کاری کنیم که نیروهای ما به موقع ورود داشته باشند تا همه دانش آموزان از حداقل های مشاوره برخوردار باشند.

مصطفوی افزود: در سند تحول بنیادین استقرار نظام مشاوره با بهره گیری از توان معلمان آمده است و ما باید از معلمان در جایگاه مشاور عام و از مشاورین خاص بهره لازم را ببریم.

وی با اشاره به موضوع توانمند سازی به عنوان رسالت اصلی قطب شماره یک اظهار داشت: وقتی توانمند سازی را مطرح می کنیم ،ابتدا باید محیط را بشناسیم چرا که اگر برخی مسائل محیطی کنترل نشود به نتایج مطلوب در مشاوره نخواهیم رسید.

این مقام وزارتی ضمن تاکید بر اینکه در نظام جامع راهنمایی و مشاوره سند تحول بنیادین رویکرد، مدرسه محوری است ابراز داشت: نمی شود دوره توانمند سازی طراحی کرد و برنامه خاصی در مدرسه نداشت و باید نگاه سیستمی در توانمند سازی مد نظر باشد.

وی ادامه داد: با بستر سازی مناسب و نگاه همه جانبه، می توان از ظرفیت ها و فضاهایی همچون کانون برای موفقیت در امر مشاوره بهره برد تا دانش آموزان به طور عملی با آن مواجه شوند.

وی در ادامه با اشاره به لزوم قطب بندی ادارات آموزش و پرورش در سطح کشور برای رسیدن به اهداف مدنظر ابراز امیدواری کرد: قطب یک به عنوان ارزیاب و بازدید کننده از استانهای دیگر همراه ما باشد.

معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش وپرورش تصریح کرد: در توانمند سازی مشاورین باید به صورت ترکیبی حرکت کنیم به طوری که با کارگاه ها و سیاست گذاری هایمان کاری کنیم تا مشاورین مدرسه برای مدرسه برنامه بنویسند و آسیب شناسی کنند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در حوزه احیای نقش راهنمایی و مشاوره کارکنان ،ما هر سال درصدی از معلمان را صرفا آموزش می دهیم و دلیل عدم موفقیت، نبود فرهنگ و نقش مشاوره ای معلم است و بهتر است به جای آموزش این فرهنگ را جا بیاندازیم.

وی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای جبران کمبود 30 هزار نیرو مشاوره افزود:در حوزه بحران های روانی متعهد شده ایم در طرح ملی نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان)فوریت ها را در همه مناطق راه اندازی کنیم و با تشکیل میز نماد در مناطق، بتوانیم در اسرع وقت ارجاع داده و تسهیل گر باشیم.

معاون برنامه ریزی امور مشاوره وزارت آموزش وپرورش در خاتمه توانمند سازی نیروها را از اولویت های کاری دانست و گفت: در فضای توانمند سازی باید دقت داشته باشیم تا تجربه درست اتفاق بیافتد و طوری تجربه سازی کنیم تا همگان از این فضا برای ارتقای خود و خدمت به خود و جامعه بهره گیرند.

گفتنی است، در این جلسه روسای ادارات و مراکز مشاور استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان حضور داشتند وگزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته را بیان کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار