فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد

تهران (پانا) - مدیرآموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی بعثه را در موسم حج ۹۸ تشریح کرد.

کد مطلب: ۹۵۰۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی بعثه مقام معظم رهبری در موسم حج ۹۸ تشریح شد

به گزارش پایگاه خبری حج، ‌ حجت الاسلام والمسلمین حمید احمدی اظهار داشت: معاونت فرهنگی با این نگاه و رویکرد برنامه‌های متنوعی را در موسم حج ۹۸ برای زائران و کارگزاران به اجرا گذاشت تا با ایجاد روحیه امید و نشاط معنوی از رهگذر کسب معرفت و خودشناسی در زائران و کارگزاران، انجام صحیح حج و رسالت الهی آن حاصل شود.
وی با بیان اینکه برگزاری نشست های متعدد برای کارگزاران فرهنگی از جمله برنامه های فرهنگی حج ۹۸ بود، افزود: بیش از ۲۵ نشست و هم اندیشی برای روحانیون، معین ها و معینه های کاروان ها در مکه و مدینه به منظور هماهنگی، تبادل نظر، ترسیم سیاست ها، رویکردها و شرایط اجرای برنامه های فرهنگی برگزار شد و هفت جلسه برنامه آموزشی نیز برای مسئولان فرهنگی مجموعه ها پیش بینی شده بود.
این مقام مسئول در بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه برای آموزش زائران در حوزه های مختلف فقهی، اسرار و معارف، قرآن و تاریخ و سیره از طریق برگزاری جلسات کاروانی در مجموعه ها اقدام شد، اضافه کرد: درموسم حج امسال برای نزدیک به ۶۰۰ کاروان بیش از چهارهزار جلسه آموزشی تاکنون برگزار شده است.

برگزاری جلسات ویژه برای زائران فرهیخته و عضو طرح مودت

مدیرآموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری همچنین به برگزاری جلسات ویژه برای زائران فرهیخته و عضو طرح مودت به منظور پاسخگویی به نیازها، سوالات و انتظارات شان در مکه و مدینه اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۵۰ جلسه در مجموعه ها برگزار شده است.
احمدی افزود: استقرار اعضای هیات استفتاء شامل ۴ نفر از علما و اساتید اهل تشیع و هیئت افتاء مرکب از ۴ نفر از علمای اهل تسنن در بعثه مقام معظم رهبری برای پاسخگویی به سوالات زائران شیعه و سنی از دیگر فعالیت هایی بود که با توجه به اطلاع رسانی مناسب و اعلام شماره های تماس، روزانه به پاسخگویی به صدها تماس و مراجعه حضوری منجرشد.
وی افزود: امسال یک گروه از معینه ها و یک روحانی در مسجد شجره، یک ساعت قبل از حضور زائران در این مسجد برای راهنمایی زائران به ویژه بانوان و در میقات جحفه نیز یک روحانی برای محرم شدن زائران مستقر شدند.
برگزاری همایش ها و گردهمایی ها
مدیرآموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری به برگزاری همایش سراسری روحانیون، معین ها و معینه های کاروان ها در مکه با سخنرانی نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت اشاره کرد و ادامه داد: درهمایش زائران فرهیخته و اساتید دانشگاه که بیش از ۵۰۰ نفرحضور داشتند، دیدگاه های اساتید و فرهیختگان با حضور نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان حج و زیارت مطرح شد. در همایش جوانان و نوجوانان حج ۹۸ نیز جمعی از جوانان به ارائه دیدگاه ها و نظرات خود در خصوص مسائل فرهنگی و اجرایی و خدمات حج پرداختند.
وی برگزاری ۲ جلسه هم اندیشی باعنوان حج و ولایت با حضور زائران درمکه، ۳ همایش یاوران حجاج درجوار بیت الله الحرام به منظور هماهنگی و توجیه آخرین وضعیت فرهنگی و اجرایی حج ۹۸، همایش زائران فرهیخته و همایش روحانیون و معینه های کاروان های اهل سنت را از دیگر برنامه های اجرا شده در حج امسال عنوان کرد.

فعالیت ۱۱۰۰ نفر از کارگزاران فرهنگی در حج ۹۸

احمدی همچنین به ارزیابی فعالیت ۱۱۰۰ نفر از کارگزاران فرهنگی در حج ۹۸ اشاره کرد و از برگزاری روزانه سه تا شش محفل انس و معرفت با حضور زائران اهل تشیع و تسنن در مدینه و مکه خبر داد و گفت: این برنامه تا پایان موسم حج ادامه دارد. برگزاری جلسات دعا و نیایش در مجموعه ها از دیگر فعالیت های انجام شده بود و تاکنون بیش از صد جلسه دعا برگزار شده است.
وی همچنین برگزاری مراسم تجلیل ازخادمان ضیوف الرحمن و شهدای مکه، منا و مسجدالحرام در شب دوازدهم ذی الحجه در منا را یادآور شد و اجرای طرح فصل مهمانی (حفظ سوره های منتخب قرآن کریم) در کاروان ها و اهدای جوایز به حافظان را از طرح های موفقی دانست که تاکنون ۲۰۰۰ نفر در آن شرکت و موفق به حفظ چند سوره منتخب شده اند.
احمدی افزود: درحج امسال علاوه بر برگزاری جلسات انس با قرآن و حلقات قرآنی و ختم قرآن کریم در کاروان ها، اجرای بیش از ۲۰۰ جلسه روایتگری درخصوص اماکن مذهبی و تاریخی سرزمین وحی توسط راویان بعثه و تهیه و اهدای حدود ۳۰۰۰ جلد قرآن کریم به زوج های جوان و حافظان درطرح فصل مهمانی نیز انجام شد.
وی به تهیه و اهدای بسته های فرهنگی به کاروان ها اشاره کرد و تشکیل شورای فرهنگی در کاروان ها و مجموعه ها و برگزاری جلسات شورای فرهنگی به صورت هفتگی در تمام مجموعه ها با شرکت مدیران، روحانیون کاروان ها و مدیران مجموعه ها با هدف هماهنگی و برنامه ریزی فرهنگی وآموزشی را اقدامی مثبت دانست و گفت: در حج امسال اطلاع رسانی و بارگزاری محتوا و پیام های دینی در پیام رسان های متعدد و سایت آموزش بعثه برای زائران، کارگزاران و مردم به زبان های مختلف مورد توجه جدی قرار گرفت.

آمار زائران ایرانی در مکه مکرمه به کمتر از ۳۱هزار نفر رسید
ستاد حج و زیارت در مکه نیز در اطلاعیه ای اعلام کرد: تعداد زائران ایرانی درجوار بیت الله الحرام به کمتر از ۳۱ هزار نفر رسید.
در این اطلاعیه آمده است: با خروج ۵۵ هزار و ۲۹۶ زائر درقالب ۳۷۵ کاروان از شهر مکه مکرمه تعداد حجاج کشورمان در این شهرامروز به ۳۰ هزار و ۹۴۵ نفر می رسد.
دراین گزارش آمده است تا پایان امروز از مجموع ۵۹۰ کاروان حجاج کشورمان ۲۱۵ کاروان از مکه خارج می شوند. آمارهای روزهای اخیر نشان می دهد که روزانه بین ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ نفر از زائران ایرانی از شهر مکه خارج شده و یا به شهر پیامبر می روند و یا به ایران باز می گردند.
بر اساس اطلاعیه ستاد مکه، ۱۴۱۵ زائر در قالب ۹ کاروان از مکه به جده منتقل شده و با ۶ پرواز به ایران باز می گردند. همچنین ۲۷۳۵ زائر مدینه بعد نیز در قالب ۱۸ کاروان برای زیارت بارگاه نبی مکرم اسلام وائمه بقیع به شهر پیامبر منتقل می شوند.
گفتنی است درحج ۹۸ بیش از ۸۸ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان کشورمان از ۱۹ ایستگاه پروازی عازم سرزمین وحی شدند. زائران ایرانی با بیش از۳۶۰ پرواز از دو فرودگاه مدینه و جده به ایران بازمی گردند. عملیات بازگشت حجاج تاکنون در ۸ ایستگاه پروازی از مجموع ۱۹ ایستگاه پروازی کشور به پایان رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار