دانشگاه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

ارومیه(پانا)- جلسه مسوولان و منتخبان آموزش عالی آذربایجان‌غربی شامگاه گذشته/دوشنبه/ با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد و این صنف بایدها و نبایدها، انتظارات و مسائل خود را با وزیر درمیان گذاشتند.

کد مطلب: ۹۴۹۸۳۰
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه گفت: دستاوردهای علمی و جایگاه علمی کشور در دنیا نشان از حرکت جهادگونه دانشگاهیان در طول انقلاب اسلامی دارد و اینکه ما در علوم جدید حرفی برای گفتن داریم، باعث سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

منصور غلامی بیام کرد: ما قبل از انقلاب در خیلی از زمینه‌های کارشناسی به کشورهای خارجی وابسته بودیم ولی بعد از انقلاب و با توسعه دانشگاه‌های کشور توانستیم نیاز کشور را به نیروی کارشناسی داخلی تامین کنیم.

وی افزود: تمام این عوامل نشان می‌دهد که دانشگاه وظیفه خود را برای تربیت نیروی متخصص در جامعه به خوبی انجام داده است.

وی اضافه کرد: توجه به مسائل پژوهشی از دهه هفتاد در کشور ما به طور جدی شروع شد و حاصل این توسعه جایگاه علمی امروز کشور در دنیاست.

وی با اشاره به اینکه ۴٣ پارک علم و فناوری و ١٩٧ مرکز رشد در کشور فعال است، اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری جزئی از بدنه وزارت علوم است و دانشگاه و پارک علم و فناوری باید به هم نزدیک‌تر باشند و دسترسی دانشجو ها به این فضا تسهیل شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: باید تلاش شود دانش به صحن جامعه و عرصه‌های نیاز وارد شده و از روش‌های علمی بیش از پیش در سطوح مختلف آن استفاده شود.

غلامی با تاکید بر اینکه جوانان ما باید جرات کار و ریسک کردن را داشته باشند و در قالب کارآفرین وارد جامعه شوند، ادامه داد: سند آمایش آموزش عالی کشور در حال تهیه است تا یک بازنگری اساسی در مدیریت و استفاده بهینه از امکانات صورت گیرد زیرا کیفی‌سازی آموزش‌عالی در شرایط فعلی یکی از نیازهای اساسی کشور است.

وی بیان کرد: نقاط قوت مراکز دانشگاهی کوچک باید تقویت شود و همچنین در استفاده از تجهیزات و امکانات تمامی دانشگاه‌ها مشارکت شود زیرا این امر موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز می‌شود.

وی اضافه کرد: باید از تک روی دانشگاه‌ها نیز جلوگیری شود و به سمت آموزش بین‌رشته‌ای و رفتارهای گروهی حرکت گردد زیرا رویکرد ما تغییر مسائل آموزش و پژوهش در دانشگاه‌هاست.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گغت: مشکل بیکاری یک مسئله در بین جوانان است و برای حل این مسئله باید دانشجوهای آچاربه‌دست را تربیت و روانه جامعه کنیم.

یعقوب پوراسد افزود: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای آمادگی دارد در این راستا اقدامات موثری را انجام دهد و از ظرفیت خود برای تربیت دانشجویان آچاربه‌دست استفاده کند و این امر نیازمند همکاری همه‌جانبه است.

رییس دانشگاه پیام نور آذربایجان‌غربی در این جلسه اظهار داشت: عملکرد جزیره‌ای در بین دانشگاه‌ها معضل اصلی امروز جامعه ماست و باید این روش حذف گردد.

کامران جباری تاکید کرد: با حذف عملکرد جزیره‌ای می‌توان از ظرفیت‌های تمام دانشگاه‌ها برای تربیت دانشجو استفاده کرد.

وی بیان کرد: دانشگاه پیام‌نور این استان ١٨ مرکز را در اختیار دارد و می‌توان با همکاری همه جانبه از امکانات این دانشگاه نیز برای توسعه علم‌آموزی جامعه دانشگاهی استفاده کرد.

رییس دانشگاه علمی و کاربردی آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه گفت: آموزش‌های مهارتی در بین جامعه دانشگاهی باید بیش از پیش گسترش یابد.

رسول صدقیانی افزود: آموزش‌های مهارتی راه‌گشای تولید و اشتغال در جامعه است و می‌توان این امر را گسترش داد.

وی بیان کرد: دانشگاه علمی و کاربردی با آموزش مهارت‌محور در بین دانشجویان سعی دارد دانشجویانی را روانه جامعه کند که مهارت‌های لازم را آموزش دیده‌اند.

رییس دانشگاه فرهنگیان آذربایجان‌غربی در این دیدار اظهار داشت: تجمیع خدمات پژوهشی یک مسئله ضروری است که باید در جامعه امروز انجام گیرد.

علی محمدلو گفت: با تجمیع این خدمات می‌توان از امکانات سایر دانشگاه‌های استان برای تربیت دانشجو استفاده کرد و این امر نیاز اساسی امروز است.

وی تاکید کرد: اجرای فعالیت‌های پژوهشی در دانشگاها نیازمند حمایت دانشگاه مادر در استان بوده و امید است مسوولان حمایت‌های لازم را در این خصوص اعمال کنند.

رییس دانشگاه ارومیه در این جلسه گفت: سالانه ۴٠٠ فارغ‌التحصیل دکترا و ٢ هزار فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه ارومیه خارج می‌شود و ارتباط علمی این قشر با صنعت می‌تواند تحولی را در صنعت، اقتصاد و اشتغال استان ایجاد کند.

رحیم حب‌نقی ادامه داد: باید از ظرفیت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در توسعه صنعت و حل مشکلات این بخش استفاده کرد.

وی بیان کرد: دانشگاه ارومیه با فعالیت مناسب خود در تمامی زمینه‌ها توانسته بر اساس آخرین آمار جهانی رتبه زیر یک‌هزار و ٢۵٠ در بین دانشگاه‌های جهان را به خود اختصاص دهد و این ظرفیت بزرگی برای استان و جامعه دانشگاهی است.

وی تاکید کرد: از ظرفیت دانشگاه‌ها و دانشجویان می‌توان برای ایجاد تحول در زمینه اشتغال‌زایی نهایت بهره را برد.

این جلسه حدود سه ساعت به طول انجامید و روسای دانشگاه‌های آذربایجان‌غربی تلاش کردند تا نکته نظرهای خود را بیان کنند اما دانشگاه حرف‌های زیادی برای زدن دارد و تنها بخشی از بایدها و نبایدها و گذشته و آینده مراکز آموزش عالی در این جلسه بیان شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته پس از سخنرانی در یازدهمین کنگره سراسری علوم باغبانی که در دانشگاه ارومیه برگزار شد، نیروگاه برق خورشیدی دانشگاه ارومیه را افتتاح کرد. غلامی همچنین در آیین بهره‌برداری از مرکز نوآوری و استارت‌آپی آذربایجان‌غربی نیز حضور یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار