کودکان را در پروسه مرگ و سوگواری با حقایق آشنا کنیم

تهران (پانا) - ‌یکی از روش‌های متداول والدین و بزرگ‌ترها در مواجهه با مراسم سوگواری و مرگ عزیزان، دور کردن ذهن کودک از حقیقت مرگ است و در بسیاری از موارد بزرگ ترها با بیان اینکه فرد فوت شده به آسمان‌ها رفته، نزد خدا رفته و یا انسان خوبی بوده و به‌همین دلیل از این دنیا رفته است، ذهن کودک را از حقیقت دور کرده و همین جملات عامل ابهام و سوالات متعددی در ذهن کودک می شود.

کد مطلب: ۹۴۹۶۱۱
لینک کوتاه کپی شد
کودکان را در پروسه مرگ و سوگواری با حقایق آشنا کنیم

به‌گزارش ایسنا، بنا به‌گفته مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی، حق کودک دانستن حقیقت است و باید برای کودک توضیحات لازم در مورد پروسه مرگ داده شود.

زهرا یوسف‌نژاد با بیان اینکه باید به کودک توضیح دهیم که مرگ یک پروسه طبیعی است که اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: این توضیحات به کودک داده شود که فردی که دوستش داریم پس از مرگ دیگر ما را نمی‌بیند، غذایی نمی‌خورد، نمی‌تواند حرکت کند.

او ادامه داد: در کنار این توضیحات به کودکان بگوییم اما ما او را دوستش داریم، در قلب ما است و در مراحل مختلف با برگزاری یادواره و یا مراسمی به کودک بگوییم که فرد متوفی را دوستش داریم و همیشه به یادش هستیم.

یوسف‌نژاد با تاکید بر اینکه باید پروسه سوگ در کودک حل شود و نگذاریم پیچیده شود، خاطرنشان کرد: به فرزندان آموزش دهیم که مرگ یک فرآیند طبیعی در زندگی انسان است و برای همه وجود دارد.

او اضافه کرد: فرزندانمان بدانند زندگی مانند یک قطار است که هر فردی نوبتش شد، از این قطار پیاده می‌شود.

او با بیان اینکه پروسه مرگ را به خدا ارتباط ندهیم و یا به کودک نگوییم فلانی به آسمان‌ها رفته و یا چون فرد خوبی بوده مرده است، خاطرنشان کرد: این توضیحات اشتباه سبب ترس نابجا، عذاب وجدان در کودک و هزاران سوال بی‌پاسخ در ذهن او می‌شود.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه با تاکید بر پرهیز از انحراف از حقیقت، افزود: بهترین روش در سوگ همدلی و همراهی است تا هیجان کودک تخلیه شود.

یوسف‌نژاد ادامه داد: لازم است کودکان حیوان خانگی مانند جوجه، ماهی و غیره داشته باشند، زمانی‌که آن را از دست دادند جوجه خود را به خاک بسپارند، آموزش دهیم کودکانمان سوگواری کنند و با آن‌ها همراهی و همدلی کنیم.

او گفت: براساس برخی باورهای غلط از حضور کودکان در مراسم خاکسپاری و سوگواری جلوگیری می‌شود و یا بزرگترها نمی‌گذارند کودک فرد از دست رفته را بغل کند و یا او را ببیند.

او اضافه کرد: با این رفتار سوگ همراه کودک باقی می‌ماند، اگرچه فرزندمان به ظاهر در حال بازی کردن باشد اما در ذهن خود به آن موضوع فکر می‌کند، بنابراین نباید اجازه دهیم سوگ حل شده به سوگ پیچیده تبدیل شود.

این روانشناس بر بیان حقایق مرگ به کودکان تاکید کرد و افزود: با این روش کودکان پذیرش ساده‌تری نسبت به این واقعیت دارند و فکرشان درگیر توهمات نمی‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار