پیروزبخت: استاندارد، مطمئن‌ترین مسیر توسعه اقتصادی است

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران می‌گوید برای تحقق رونق تولید، توجه به کیفیت ضروری است.افزایش کیفیت نقش مهمی در استفاده ازکالای ایرانی، افزایش بهره‌وری و در نهایت رونق تولید و بازار دارد.

کد مطلب: ۹۴۹۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
پیروزبخت: استاندارد، مطمئن‌ترین مسیر توسعه اقتصادی است

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، در نخستین روز از هفته دولت به تشکیل ستاد پیگیری و رفع مشکلات تولید، اشاره کرد و افزود: نامگذاری امسال با نام رونق تولید، مسئولیت سازمان ملی استاندارد ایران را سنگین‌تر کرد و برآن شدیم تا برای دستیابی به این هدف، آن هم در شرایط تحریم‌، در کنار هم با هوشیاری بیشتر به سمت اهداف اقتصادی حرکت کنیم.

در این راستا، تولیدکنندگان و تجار باید برای دستیابی به بازار هدف گسترده‌تر و مطلوب‌تر، خود را مکلف به رعایت استانداردها و افزایش کیفیت محصولات بدانند.

به همین منظور، ستاد پیگیری برای رفع مشکلات رونق تولید در سازمان ملی استاندارد ایران به سرعت شکل گرفت که منجر به برگزاری 5 نشست با انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و صنعتی در چهار گروه کاری 1- صنایع غذایی و کشاورزی 2- صنایع فلزی (صنایع مکانیک، برق، انرژی، مهندسی پزشکی و خودرو و نیرومحرکه) 3- صنایع ساختمانی 4- صنایع غیرفلزی (شیمی و پلیمر، نساجی، و چرم و بسته‌بندی) شد.

در این سلسله نشست‌ها، روسا و نمایندگان انجمن‌ها، نظرها و پیشنهادهای خود را برای بهبود فضای کسب و کار و ارتباط با سازمان ملی استاندارد ایران و همچنین تولید با کیفیت و استاندارد، رفع موانع تولید و گسترش زمینه‌های صادراتی ارائه داشتند.

پیروزبخت که اعتقاد دارد، رونق تولید با کیفیت تحقق می‌یابد در ادامه تاکید کرد: سود حاصل از رعایت استاندارد، برای تولیدکنندگان بیش از مصرف‌کنندگان است؛ امروزه کیفیت، خواسته و میلی زودگذر و تبلیغاتی نیست و بی‌توجهی به آن سبب از دست رفتن مشتریان و کاهش درآمد می‌شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: کاهش هزینه تولید، افزایش بهره‌وری، کاهش قیمت تمام‌شده محصول، کاهش ضایعات، کاهش خطای کیفی، کاهش هزینه وکاهش نارضایتی با رعایت استانداردها و تولید باکیفیت حاصل می‌شود که مجموعه این عوامل به رونق تولید، رونق بازار داخل و رشد صادرات منجر خواهد شد.

پیروزبخت به بسته حمایتی این سازمان از تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: این سازمان برای حمایت از تولید داخل، حمایت از واردات مرتبط با تولید و حمایت از صادرات، بسته حمایتی را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار داد تا تولیدکنندگان با کمترین چالش در زمینه استاندارد مواجه شوند.

وی با بیان اینکه حمایت از تولید و صادرات کالای ایرانی مهمترین اولویت سازمان ملی استاندارد ایران است افزود: این سازمان به‌ همین منظور تسهیل روند ترخیص کالا ، طراحی بسته‌هایی برای حمایت از صادرات، واردات و تولید داخلی را در دستور کار قرار داده است و اواخر سال گذشته سه بسته حمایتی به‌منظور تسهیل تجارت خارجی و تولید داخلی طراحی شد که در روزهای پایانی سال ۹۷ در شورای عالی استاندارد به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه برای صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی به‌منظور واردات مواد اولیه، حمایت‌های ویژه‌ای درنظر گرفته شد، گفت: هم اکنون درزمینه صادرات کالاهای ایرانی نیز نگاه ویژه‌ای در سازمان ملی استاندارد ایران حاکم شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از ارتقاء تجارت فرامرزی خبرداد و تصریح کرد: رتبه ایران دو سال پیش بر اساس ارزیابی‌های بانک جهانی در تجارت فرامرزی ۱۶۱ بود که با هماهنگی بیشتر ۳۲ دستگاه اجرایی مرتبط با تجارت فرامرزی، این رتبه به ۱۱۶ رسید و ۴۵ رتبه ارتقا را به ثبت رساند.

پیروزبخت همچنین به تشریح تسهیل فرآیند بازرسی اشاره کرد و گفت: صدورگواهی انطباق استاندارد برای کالاهای اساسی وارداتی تسهیل شده بطوریکه پس از یک بار آزمایش و یک نمونه‌برداری، نتیجه آن برای همه دستگاه‌ها قابل قبول خواهد بود.

براساس هماهنگی‌های سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت صمت مقرر شده تا نمونه‌ برداری کالاهای اساسی، فقط یک بار و به صورت یک نمونه مورد آزمایش از سوی سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود و باید نتیجه آن آزمایش برای تمامی دستگاه‌ها قابل قبول باشد.

وی گفت: تمامی این فرآیند به این منظور طراحی شده که صدور گواهی انطباق کالا تسهیل شود و این امر در فضای کسب‌وکار می‌تواند اثرگذار باشد.

پیروزبخت در ادامه با بیان اینکه استاندارد مانع نیست بلکه راهی مطمئن برای قرار گرفتن در مسیر توسعه اقتصادی و توسعه کشور است، افزود: سرمایه‌گذاری در راه بهبود کیفیت کالاهای تولیدی برای پاسخ‌گویی به نیازهای مصرف کنندگان داخلی و راهیابی کالاها به بازارهای جهانی و کاهش واردات، مهم ترین اصل در توسعه اقتصادی است. هر کشور در حال توسعه که افزایش و بهبود ظرافت صنعتی را در راس برنامه‌های خود قرار داده باشد، درمی‌یابد که استاندارد کردن شاخص‌های تولید و خدمات و همچنین سنجش و کنترل کیفیت محصولات از جمله نکات اصلی در برنامه های توسعه است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، وجود کالاهای تقلبی را چالش بزرگی برای صنعت دانست و یادآور شد: درصورتی که، استاندارد اصالت مصالح و مواد اولیه به‌ درستی در سطح کشور اجرا شود تا حد زیادی، تقلب در تولید محصولات از بین می‌رود.

به گفته پیروزبخت، رویکرد فرآیند محور در رابطه با استاندارد در کشورهای توسعه یافته در حال شکل‌گیری است درحالی‌که رویکردهای موجود در کشور ما همچنان کالا محور و در بهترین شرایط خدمات محور است.

وی ادامه داد: در رویکرد فرآیند محور تمام مؤلفه‌های تولید به‌صورت جامع و یکپارچه دیده و مانع از بروز بسیاری از مشکلاتی می‌شود که امروز جامعه از آن‌ها رنج می‌برد.

پیروزبخت، تنها راه نجات تولید داخل، توجه به کیفیت و رعایت استاندارد دانست و گفت: استانداردسازی در سال رونق تولید برای توسعه کشور یک رویکرد اساسی است و اگر اجرای ان در کشور محقق نشود، نمی توان برای تحقق شعار سال، اقدامی مهم انجام داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار