رحمانی فضلی: مدیران کشور باید با دل و جان کار کنند

تهران (پانا) - وزیر کشور گفت: مدیران کشور باید با دل و جان کار کنند و در این مسیر وجدان خود را ملاک کار قرار دهند.

کد مطلب: ۹۴۹۱۹۳
لینک کوتاه کپی شد
رحمانی فضلی: مدیران کشور باید با دل و جان کار کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، در نشست رئیس، معاونین و مدیران کل سازمان امور شهرداری ها و دهیاری های کشور با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، در نخستین روز از هفته دولت، به منظور ارائه گزارش عملکرد و برنامه های این سازمان، در محل وزارت کشور برگزار شد.

رحمانی فضلی وزیر کشور در این نشست با تاکید بر اینکه تمامی امور عمرانی و زیربنایی شهرها، روستاها، شهرستانها و استانها مرتبط با معاونت عمرانی و سازمان امور شهرداری ها و دهیاری ها است، تاکید کرد: عملکرد این بخش می تواند نقش مهمی در رضایتمندی و یا عدم رضایت مردم داشته باشد؛ چرا که این امور به صورت مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است.

وزیر کشور همچنین به نقش موثر معاونین عمرانی استانداری ها اشاره و اظهار کرد: معاونین عمرانی مقام اصلی هستند که باید در استانداری ها بر پروژه های کشور نظارت کنند و گزارش دهند و همچنین ضمن نظارت بر امور شهرداریها و روستاها، پروژه های عمرانی این بخش ها را مورد ارزیابی و پیگیری قرار دهند.

وی افزود: معاونین عمرانی استانداری ها با توجه به گستردگی پروژه های عمرانی و تنوع دستگاههای دخیل در این پروژه ها باید به عنوان هماهنگ کننده عمل کنند؛ همانطور که بخشی از امور شهری و روستایی در وزارت کشور دنبال می شود باید هماهنگی و ارتباط و همکاری میان دستگاهها افزایش یابد تا در کنار هم و بدون موازی کاری پروژه های عمرانی به نحو احسن به پایان برسد.

رحمانی فضلی همچنین به چالش‌های حوزه شهری اشاره کرد و گفت: گسترش شهرها و ساختمان سازی ها، آنچنان که باید، منطبق بر قواعد نیست و فرهنگ شهری با چالشهایی مواجه شده است. لذا سازمان امور شهرداریها و دهیاریها بایستی ضمن اعمال قوانین و مقررات، فرهنگ و زیست شهری را بازتعریف کند.

وی همچنین بر ضرورت اصلاح هرچه سریعتر اساسنامه سازمان های همیاری و نظارت بر آن ها تاکید کرد و افزود: مدیران کشور باید با دل و جان کار کنند و در این مسیر وجدان خود را ملاک کار قرار دهند.

وزیر کشور همچنین به اهمیت ارتباط دهیاری ها و شهرداری های کشور به ستاد از طریق سامانه های آنلاین اشاره کرد و گفت: با راه اندازی سامانه ها زمینه نظارت بر عملکرد و هزینه کرد های دهیاری ها نه تنها برای مدیران ستادی بلکه برای عموم مردم مهیا خواهد بود و در پیشبرد اهداف و برنامه های کلان بسیار موثر می باشد. در این مسیر باید تمام اقدامات وزارت کشور هوشمندسازی شود.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه نگاهی خوبی به دهیاری ها و دهیاران وجود دارد، افزود: دهیاران هم تحصیلات خوبی دارند، هم علاقه مند به کار و هم مورد تایید روستاییان هستند. در این مسیر باید ستادها با دهیاری ها مرتبط باشند و مرتباً با رصد اطلاعات، تجربیات و اقدامات آنها تبادل شود.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: در گذشته همواره با فقدان مدیریت روستایی مواجه بودیم، اما دهیاری ها می توانند حلقه وصل روستاها باشند، گرچه اختیارات کمی دارند با این حال در تلاشیم اختیارات بیشتری به آنها داده شود.

وی ادامه داد: در حدود ۵۰ تا۶۰ هزار نفر در دهیاری ها کار کرده یا می کنند. این جمعیت غنیمت و فرصت بزرگی است که باید ضمن آموزش به آنها خودباوری بدهیم. همچنین باید زمینه تبادل تجارب دهیاران را فراهم کنیم و ضمن ارزیابی عملکردشان، آنها را ترغیب کنیم و در حوزه های اقتصادی با پیگیری نتایج جلسات اجرایی و کارشناسی روستاها را در مسیر آبادانی قرار دهیم.

وزیر کشور با اشاره به اینکه شعار ما کار است، گفت: به ظرفیت عظیم روستاها توجه کنید، اکنون حرکت برای بازگشت به روستاها بسیار زیاد است که نیازمند برنامه ریزی است تا این بازگشت قانومند و ضابطه مند باشد.

وی اضافه کرد: باید در روستاها تسهیلات ارزان قیمت ارائه دهیم. به هر فردی که بخواهد در داخل روستاها فعالیت کند، مجوز دهیم تا از این امکانات و تسهیلات بهره مند شود، چراکه این فعالیتها در درون محیط روستایی موجب اشتغال و رونق روستاها می شود.

رحمانی فضلی یادآور شد: مغز متفکر هر سازمانی معاونت برنامه ریزی است. در این عرصه باید ضمن مرور روند اقدامات از گذشته تا حال، برنامه ها و پروژه های کاربردی با هدف رفع مشکلات حوزه کاری شهرداری ها و دهیاری ها طراحی شود و برای هرکدام دستورالعملی تدوین و بر اساس آن تقسیم کار شود.

وزیر کشور همچنین بر لزوم آموزش های موثر و کاربردی اشاره کرد و گفت: از ظرفیت شبکه های استانی صدا و سیما برای معرفی شهرداری ها و دهیاری ها و ارائه آموزش به تمامی شهروندان استفاده شود.

وی همچنین تاکید کرد: باید بر سفرهای خارجی و دوره های آموزشی خارجی و دستاورد آنها نظارت شود، همچنین می توان از تکنولوژی های جدید درمسیر تبادل تجربیات و آموزش بیش از پیش بهره برد تا ضمن کاهش هزینه ها، در زمان نیز صرفه جویی شود.

وزیر کشور همچنین به اقدامات عمرانی و توسعه ای معاونت عمرانی وزارت کشور برای تسهیل عبور و مرور، افزایش رفاه و بهبود شرایط اسکان زائران اربعین اشاره کرد و گفت: به برکت اربعین اقدامات خوبی در حوزه های عمرانی، فرهنگی و اجتماعی در استانهای مرزی مسیر مسافرین اربعین انجام شد که آثار و ثمرات زیادی برای مردم این استانها نیز داشت.

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: این جلسات به صورت دوره ای با هدف گزارش گیری از تمام بخشهای سازمان های امور شهرداری و دهیاری و معاونت عمرانی وزارت کشور دنبال خواهد شد.

گفتنی است؛ جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان امور شهرداری ها و دهیاری ها در این نشست ضمن اشاره به اینکه از ابتدا بر چابک، پرتوان و شبانه روزی بودن این سازمان تاکید شده است، اظهار کرد: این سازمان مغز متفکر شهرداری ها و دهیاری های سراسر کشور است که وظیفه تصمیم سازی، تصمیم گیری و سیاست گذاری را دارد و کوچکترین اقدامات این سازمان می تواند تاثیرات بسیاری در کشور داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار