رهاسازی ۲۲ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد آغاز شد

ارومیه(پانا)- رییس اداره امور آب مهاباد گفت: رهاسازی ۲۲ میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد این شهرستان برای تامین مصارف بخش کشاورزی آغاز شد.

کد مطلب: ۹۴۸۶۴۸
لینک کوتاه کپی شد
رهاسازی ۲۲ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد آغاز شد

خالد رحمانی ایرنا افزود: رهاسازی آخرین مرحله از سهمیه سالانه و شهریورماه بخش کشاورزی مهاباد با حجم ۲۲ میلیون مترمکعب از بامداد امروز آغاز شده است.

وی ادامه داد: این رهاسازی با حجم خروجی ۱۰ مترمکعب بر ثانیه آغاز شده که تا ۱۴ مترمکعب بر ثانیه نیز خواهد رسید که در مجموع ۲۳ روز برای رهاسازی کل آن زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۷۱ میلیون مترمکعب از آب سد مهاباد برای بخش کشاورزی رها شده است، بیان کرد: با اتمام مرحله آخر رهاسازی، ۹۴ میلیون مترمکعب سهم سالانه بخش کشاورزی نیز تکمیل می‌شود.

رییس اداره امور آب مهاباد با اشاره به اینکه حجم ورودی آب به سد مهاباد به صفر رسیده است، افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۷۶ میلیون مترمکعب از آب پشت سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه رها شده است.

رحمانی در خصوص وضعیت سد مهاباد هم اظهار داشت: هم‌اکنون حجم آب پشت سد این دریاچه به ۱۱۸ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از چهار میلیون مترمکعب بیشتر است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یکهزار و ۳۵۰ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار نیز ۵۰ سانتی‌متر بیشتر از تراز سد در مدت مشابه سال قبل است.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار