علیرضا تابش: برگزاری جشنواره‌ کودک عامل صلح و آشتی است

تهران (پانا) - علیرضا تابش معتقد است، فضای صلح، آشتی و گفت‌وگو با برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره کودک مهیا می‌شود.

کد مطلب: ۹۴۸۴۸۲
لینک کوتاه کپی شد
علیرضا تابش: برگزاری جشنواره‌ کودک عامل صلح و آشتی است

به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، داوران بخش بین‌الملل شامگاه سه شنبه 29 مرداد، مهمان علیرضا تابش، دبیر این جشنواره بودند.
لیا گیلموتدینوا، جونگ هیون یو، دامینگ لی، کاتارینا دوکورن، سارا قصیر، لیلی رشیدی به عنوان داوران فیلم‌های کوتاه و بلند بخش بین‌الملل و دراگان میلینکوویچ فیمون و محمد بخشی نیز به عنوان داوران بخش سیفژ و همچنین الکساندر آتانه، ایزابلا پلوسینسکا، نیلز پوتمن، میخائیل توملیا و امیر سحرخیز به عنوان داوران بخش پویانمایی بلند و کوتاه در این مراسم حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم رائد فریدزاده، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره به مهمانان خیر مقدم گفت و سپس داوران این بخش به معرفی خود و حوزه‌ای که در آن به عنوان داور فعالیت می‌کنند، پرداختند.
سپس علیرضا تابش به حضار گفت: بسیار خوشحالم که میزبان شما عزیزان در شهر زیبا و تاریخی اصفهان هستم و ممنونم از اینکه شما این چند روز به داوری آثار بخش بین‌الملل جشنواره می‌پردازید.
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌هایی که برای بازدید داوران از شهر اصفهان تدارک دیده شده است بیان کرد: این شهر یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران است و روزگاری نه چندان نزدیک پایتخت ایران بوده و یکی از مراکز مهم تمدن این کشور است. اصفهان ویژگی‌های بسیار مهمی دارد از جمله همزیستی ادیان و اقوام مختلف در کنار هم، ما خیابانی در این شهر داریم که در آن کنیسه، کلیسا و آتشکده زرتشیان دیده می‌شود و این نشان تاریخ بسیار ارزشمند این شهر است.
تابش همچنین درباره قدمت جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در شهر اصفهان گفت: از سی و دو دوره‌ای که این جشنواره برگزار شده است، 18 دوره شهر اصفهان میزبان بوده است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رویداد سینمایی را با حمایت ‌های شهرداری اصفهان برگزار می‌کند.
وی سپس با اشاره به 120 ساله شدن سینمای ایران، بیان کرد: تاریخ سینما در ایران امسال 120 ساله می‌شود، ما جشن 120 سالگی سینمای ایران را می‌توانیم امسال برگزار کنیم. پدر سینمای ناطق ایران هم آقای سپنتا هستند که آرامگاهشان در شهر اصفهان قرار دارد.
دبیر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، درباره اینکه چطور شد جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان از تهران به اصفهان منتقل شد، توضیح داد: ایران پس از جنگ درگیر مسایل و مشکلات بسیاری بود و مسئولان اصفهانی به دنبال این بودند که یک رویداد متفاوت در شهرشان برگزار شود تا شور و نشاط کودکانه‌ای را به این شهر بیاورد، بنابراین تصمیم گرفتند میزبان این جشنواره شوند و 18 دوره است که این جشنواره با قدرت و به خوبی در این شهر برگزار می شود.
وی اضافه کرد: ما معتقدیم که فضای مدارا، صلح، آشتی و گفت و گو با برگزاری چنین جشنواره هایی در شهرهای مهمی مانند اصفهان که پیشینه طولانی مدت و بزرگ تاریخی دارند قطعا می تواند مهیا شود.
مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره نمایندگان جهانی حاضر در جشنواره امسال بیان کرد: امسال در جشنواره سی و دوم ما از 27 کشور جهان 78 مهمان خارجی داریم و مهمانان ما در سمت‌های مختلفی مانند کارگردان، تهیه کننده و مدرس قرار دارند و بسیار خرسندم که در این جلسه با شما داوران عزیز آشنا شدم و گفت و گو می کنیم.
تابش در ادامه سخنان خود درباره کتابخانه ویدئویی جشنواره امسال، گفت: ما امسال با همت همکارانمان موفق شدیم یک کتابخانه ویدئویی ایجاد کنیم که بیش از 200 فیلم سینمایی ایرانی در این کتابخانه وجود دارد و در دسترس خریداران خارجی قرار گرفته است که به نوعی گنجینه‌ای برای معرفی ظرفیت‌های سینمای ایران است.
او سپس به ارائه توضیحاتی درباره بخش ملی جشنواره پرداخت و بیان کرد: همه ما در دوره‌ای متولد شدیم که با فیلم، سریال و محصولات هنری سر و کار داشتیم که به صورت آنالوگ در دسترس قرار می گرفت. اما بچه‌هایی که در بعد از سال 2000 متولد شدند و مصرف‌کننده عمده محصولات فرهنگی هستند، در دوره دیجیتال و پسادیجیتال زندگی می‌کنند و خلاف تصورات، دانش دیجیتالی بسیار بالایی دارند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم امسال برای اولین بار بخش «وب سری» را به جشنواره اضافه کنیم و تاکید ما هم بر این است که نباید تنها متمرکز بر سینما باشیم و باید روی صنعت تصویر به جای سینما تمرکز کنیم.
تابش در پایان صحبت‌هایش تاکید کرد: اصولا جهان امروز زندگی کودکان و نوجوانان را به چند علت تحت تاثیر خود قرار داده است که عبارتند از صنعتی شدن، جهانی شدن و دیجیتالی شدن. خوب است که در خلال جلساتی که باهم داریم بیشتر درباره این موضوع نظرات یکدیگر را بشنویم و درباره‌اش گفت‌وگو کنیم. ان‌شاالله که در اصفهان به شما خوش بگذرد و تجربه خوبی از این داوری در خاطرتان ثبت شود و این سفر که به بهانه داوری در جشنواره است تبدیل به دوستی‌های ماندگار، همکاری‌های مشترک و تعاملات فرهنگی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار