فیلمساز صربستانی: ساخت فیلم مشترک می‌تواند آینده مشترکی را برای دو کشور رقم بزند

تهران (پانا) - میرولیجوب وکویچ، فیلمساز صربستانی با اشاره به اهمیت ساخت فیلم مشترک بین کشورها می‌گوید، شاید ما در گذشته نقطه مشترکی با یکدیگر نداشته‌ایم اما می‌توانیم آینده مشترکی بسازیم .

کد مطلب: ۹۴۸۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد
فیلمساز صربستانی: ساخت فیلم مشترک می‌تواند آینده مشترکی را برای دو کشور رقم بزند

میرولیجوب وکویچ، فیلمساز و منتقد صربستانی حاضر در جشنواره فیلم کودک نوجوان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با موضوع ساخت فیلم مشترک بین دو کشور و نکات حائز اهمیت در آن گفت: مهم‌ترین رکن ساخت فیلم مشترک میان دو کشور چگونگی برقراری دیالوگ بین تهیه‌کنندگان است، آنها باید با گفت‌وگو تمایل و شوق را بین خود به‌وجود آورند.

وی ادامه داد: دومین نکته برای تولید مشترک آزادی بیان است. باید به حقوق اخلاقی و انسانی دو طرف احترام گذاشت و آداب و رسوم هر کشور را در آن لحاظ کرد.

این فیلمسار با اشاره به اهمیت پول برای تولید یک اثر هنری گفت: امروز سینما تبدیل به یک صنعت شده است، پول و مسائل مالی اهمیت بسیاری پیدا کرده است و هرچه کیفیت یک اثر بالاتر باشد پول برای تولید آن باید بیشتر صرف شود؛ نکته مهم دیگر دیدگاه‌های سیاسی خواهد بود چون سینما به یک کالای تجاری تبدیل شده است.

فیلم مشترک باعث نزدیکی دو فرهنگ می‌شود

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در ساخت یک فیلم مشترک نباید نکته‌‌ای را به فیلمساز دیکته کرد، افزود: باید به سلایق فیلمساز احترام گذاشت همچنین فیلم باید مخاطب را بر جای خود میخکوب کند.

وکویچ ادامه داد: تجربه همکاری برای تولید یک اثر مشترک باعث نزدیکی دو فرهنگ می‌شود.

این فیلمساز صربستانی با اشاره به پیشینه تاریخی دو کشور گفت: شاید ما در گذشته نقطه مشترکی با یکدیگر نداشته باشیم اما می‌توانیم آینده مشترکی را باهم بسازیم.

وی در ادامه با ذکر این مطلب که بهترین مدل فیلمسازی در یک اثر مشترک فیلم‌های داستانی است، گفت: می‌توان برای ساخت یک اثر مشترک روی موضوعاتی چون کودک و فیلم‌های اجتماعی کارکرد زیرا درام و قصه می‌تواند دو فرهنگ را به یکدیگر پیوند بزند.

وکویچ اضافه کرد: خوشبختانه در جشنواره بین‌المللی فیلم آلمان، قرارداد تولید مشترک بین ایران و صربستان بسته شد، ما تاکنون با کشورهایی چون یونان و فرانسه تولیدات مشترک سینمایی داشته‌ایم.

این فیلمساز در ادامه به نقش فیلمسازان جوان در ارتقاء ساخت آثار مشترک اشاره کرد و گفت: باید به کودکان و نوجوانان در فیلمسازی اجازه دهیم که عقاید و فرم‌های مد نظر خودشان را پیاده کنند و به آنها چارچوب ندهیم. آنها به دلیل جوانی ایده‌هایی جدیدی دارند و خط‌های فرضی و قوانین در فیلمسازی را می‌شکنند و می‌توانند ایده‌های جدیدی را به ما نشان دهند.

در صربستان مالیات فیلم به فیلمساز بازگردانده می‌شود

وکویچ ادامه داد: در فیلمسازی دو حقیقت وجود دارد. یکی چیزی است که روی پرده سینما می‌بینیم و یکی اتفاقی که در واقعیت می‌افتد و این دو لزوما یکی نیستند. عناصر هنری موجود در فیلم هم می‌توانند اتفاقات زندگی روزمره را پوشش دهند.

این فیلمساز با بیان این جمله که ما برای ساخت اثر به سه شهر ایران رسیدیم گفت: شهرهای تهران، شیراز و تبریز سه شهری هستند که با توجه به فیلمنامه‌ فیلمبرداری در آن شهرها اتفاق می‌افتد.

وی به دیدارش با عباس کارستمی اشاره کرد و افزود: باعث افتخار من است که دو بار عباس کیارستمی را ملاقات کرده‌ام. ایران دارای جوانان با استعدادی است که برخی راه او را در فیلمسازی ادامه داده‌‌اند و عده‌‌ای نیز نگاه متفاوتی دارند. من فیلم «قصر شیرین» را یک نمونه تکنیکال والا و اثری خوش‌ساخت می‌دانم و فیلم «دلبند» را نیز دیده‌‌ام که آن را نیز دوست داشتم.

وکویچ به یکی از محسنات کشور صربستان در فیلمسازی اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های سینمای صربستان این است که مالیات پرداختی برای تولید فیلم، بعد از سه ماه به سازندگان فیلم برگردانده می‌شود و آنان می‌توانند این هزینه را صرف فیلم خود کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار