دومین جشنواره استانی هلو شهر شندآباد شبستر

برداشت 39285 تن هلو از 3100 هکتار باغ در آذربایجان شرقی

تلاش برای برند سازی و صادرات محصول

تبریز (پانا) - دومین جشنواره استانی هلو با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در شهر شندآباد شبستر برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۸۳۹۵
لینک کوتاه کپی شد
برداشت 39285 تن هلو از 3100 هکتار باغ در آذربایجان شرقی

امام جمعه شبستر در دومین جشنواره استانی هلو در شهر شندآباد شبستر بیان کرد: عید غدیر عید الله اکبر و عید اعتلای کلمه حق و جامعه بشری و تعالی و ترقی تمام اندیشه ها و روز تکمیل تمامی نعمت های الهی است.

حجت‌الاسلام سیفعلی محمدزاده افزود: امامت و ولایت باعث رشد و بالندگی تمامی نعمت های الهی می شود و تمامی اندیشه ها و تلاش ها در سایه وجود امام رشد می باید.

وی با اشاره به آیه شریفه "الیَوم‌َ اَکمَلت‌ُ لَکُم دینَکُم و اَتمَمت‌ُ عَلَیکُم نِعمَتی‌" ادامه داد: این که وجود امام و ولایت سبب رشد جامعه و تمامی نعمت های الهی می شود برای مومنان کاملا روشن است ولی برخی شبهه ای این در این موضوع دارند که در پاسخ این افرد باید در مقایسه چهل سال اقتدار انقلاب اسلامی با قبل از انقلاب گفت که قبل از انقلااب این مردم با چه اندیشه و انگیزه های زندگی می کردند و امروز که در گام دوم انقلاب هستیم در چه جایگاه علمی و صنعتی هستیم.

امام جمعه شبستر افزود: امروز مسئولان کشور در فکر این هستند که استعدادهای جامعه را بارورتر کنند و با علم و پژوهش محصولات و تولیدات صنعتی، علوم فضایی، علوم دفاعی، درمان و بهداشت را رشد دهند و در حال حاضر در برخی زمینه ها نیز جزء 10 کشور برتر دنیا هستیم.

حجت‌الاسلام محمدزاده ادامه داد: جامعه انسانی باید به این اندیشه برسد که نظامی که بر اساس اعتقاد به نبوت، امام و ولایت و ولایت فقیه شکل بگیرد حتما به سمت رشد و بالندگی سیر خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: برگزاری جشنواره ها فقط برای دور هم جمع شدن و خرید و فروش نیست. البته همه این ها لازم است ولی تنها هدف جشنواره ها این نیست بلکه مهم این است که ببینیم نیاز باغداران و کشاورزان چیست.

امام جمعه شبستر ادامه داد: امروزه نسبت به گذشته از سویی تعداد جمعیت افزایش یافته و از سویی میزان زمین های زراعی کم شده است پس باید مسئولان برنامه ریزی صحیح در این رابطه داشته باشند.

لزوم توجه جدی به کشاورزی و باغداری صنعتی

حجت‌الاسلام محمدزاده بر افزایش کیفیت نگه داری و نوع برداشت میوه ها تاکید کرد و گفت: اکنون نیاز جامعه ما این است که به سمت کشاورزی و باغداری صنعتی پیش رویم و با برنامه ریزی دقیق، بهره برداری بیشتری از محصولات را داشته باشیم و به صنایع تبدیلی نیز توجه کنیم.

وی افزود: برنامه ریزی ها نباید مقطعی و جزیره ای باشد بلکه بایستی برنامه 50 و 100 ساله تنظیم کرد که اگر مدیر جدیدی هم آمد دیگر از صفر شروع نکند بلکه وضعیت موجود را ارتقاء دهد.

امام جمعه شبستر تصریح کرد: درخواست دارم به فکر کشاورزان، باغداران، دامداران، تولیدکنندگان و حتی تولیدکنندگان خانگی باشیم و برای عرضه بیشتر محصولات آن ها نمایشگاه دائمی در شهرستان ایجاد کنیم.

ثبت ملی هلو شندآباد تا 5 سال آینده

فرماندار شبستر در این جشنواره با بیان این که شندآباد یکی از قطب های تولید هلو در کشور است کرد، گفت: سه سال پیش اولین جشنواره استانی هلو در شهر شند آباد برگزار شد و امسال نیز دومین جشنواره استانی آن برگزار می شود و هدف نهایی ما این است که این جشنواره به مدت چهارسال متوالی برگزار شود تا بتوانیم در سال پنجم این محصول را به نام شندآباد ثبت ملی کنیم.

حسن مستفیذ همچنین اشاره ای به جشنواره آلبالو تسوج نیز کرد و گفت: یکی دیگر از اهداف مهم برگزاری جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی و برند سازی و فروش محصولات است.

فورش خوب محصول با قیمت مناسب از اثرات جشنواره

وی افزود: بعد از برگزاری جشنواره آلبالو به اذعان باغداران منطقه تسوج، فروش محصول نسبت به قبل بهتر شده است و به قیمت مناسبی نیز به فروش رفته است که این از اثرات برگزاری جشنواره است و امید داریم در محصول هلو نیز شاهد این موضوع باشیم.

رتیه سیزهم استان در تولید هلو/ شهر ستان شبستر رتبه اول تولید هلو در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در حاشیه این جشنواره در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: 3 هزار و 100 هکتار از باغات استان زیر سطح کشت هلو هستند که با تولید 39 هزار و 285 تن هلو رتبه سیزدهم را در کشور را به خود اختصاص داده اند.

اکبر فتحی ادامه داد: حدود 35 درصد یعنی معادل 13 هزار و 749 تن به صورت فرآوری شده و در واحد های فراوری استان و کشور مصرف می شود و حدود 65 درصد یعنی معادل 25 هزار و 536 تن به صورت تازه خوری و در داخل استان و استان های همجوار مصرف می شود و به جهت بالا بودن کیفیت محصول تولیدی به روسیه و کشورهای همجوار نیز صادر می شود.

وی گفت: شهرستان شسبتر از مجموع بیش از 3 هزار و 100 هگتار ار باغات هلو در استان حدود 39 درصد سطح زیر کشت در سطح استان را دارد و در تولید هلو جزء شهرستان های برتر استان بوده و با هزار و 218 هکتار سطح زیر کشت هلو رتبه اول استان را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: متوسط تولید هلو در سطح کشور در هکتار 11 و نیم تن و در استان 12 تن در هکتار و در باغ های درجه یک 45 تن است.

شبستر افتخار تولید محصولات ارگانیک را دارد

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جشنواره گفت: هدف از برگزاری جشنواره برند سازی محصولات شبستراست که افتخار تولید محصولات ارگانیک در ایران را دارد.

تلاش برای صادارت هلو

معصومه آقاپور با بیان این که این نوع جشنواره ها در دنیا به عنوان اقتصاد گردشگری و کشاورزی مطرح است، ادامه داد: ایران با تولید 26 نوع هلو رتبه هفت تولید هلو در جهان را دارد اما در صادرات این محوصل رتبه 50 را دارد.

وی افزود: تولید هلو در کشور سه برابر تقاضای داخلی است پس باید تلاش کنیم این محصول به کشورهای همسایه صادر شود و به عنوان برند ملی ثبت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار