بیش از یک‌هزار تن کلزا از کشاورزان بوکان خریداری شد

ارومیه(پانا)- رییس شرکت خدمات بازرگانی دولتی بوکان گفت: یک‌هزار و ۳۲۰ تُن کلزا از کشاورزان این شهرستان به صورت تضمینی خریداری شده‌است.

کد مطلب: ۹۴۸۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
بیش از یک‌هزار تن کلزا از کشاورزان بوکان خریداری شد

وریا شیرزاد اظهار داشت: این میزان دانه روغنی کلزا از ابتدای شروع خرید تضمینی این محصول توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی شهرستان از کشاورزان بوکانی خریداری شده و خرید آن به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینکه امسال قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم کلزا ۳۴ هزار و ۳۹۸ ریال تعییین شده است، افزود: امسال برای خرید تضمینی کلزا دراین شهرستان یک مرکز توسط شرکت تعاونی بوکان فعال شده بود که با اتمام خرید کلزا، تعطیل شده است.

وی اظهار کرد: امسال نرخ تضمینی خرید کلزا از سوی شورای اقتصاد با لحاظ افت ۲ درصد غیر مفید و ۱۰ درصد رطوبت تعیین شده است.

زراعت کلزا به عنوان یک محصول راهبردی در راستای پایداری کشت گندم و تحقق اقتصاد مقاومتی و تضمین امنیت غذایی کشور است که نظارت در زمان داشت، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز این محصول اهمیت زیادی دارد.
همچنین کشت کلزا ضمن مشارکت در تولید روغن خوراکی مورد نیاز کشور در داخل و تلاش برای بی نیازی از واردات این محصول، بهترین تناوب برای گندم و جو است که رعایت این امر علاوه بر افزایش تولید سال آینده، آفات، بیماری ها و علف های هرز را کاهش می دهد.

کلزا (Brassica napus)، یکی از گیاهان دانه‌ روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی است. روغن کلزا به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

این شهرستان هم اکنون مقام دوم سطح زیر کشت کلزا را در آذربایجان غربی داراست.

شهرستان بوکان با ۲۱۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت قطب مهم کشاورزی در آذربایجان غربی بوده و در جنوب این استان واقع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار