حس ششم، خرافه یا واقعیت!

تهران (پانا) - حواس بشر به پنج دسته تقسیم می‌شود، بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی. این حواس را تحت عنوان حواس پنج‌گانه می‌شناسیم. احساساتی که اگر حتی یک مورد دچار نقصان شود، سلامتی‌مان ممکن است به خطر بیفتد. در کنار حواس پنج‌گانه، موارد دیگری نیز وجود دارد که سازمان علوم ملی آمریکا آنها را در رده «شبه علوم» طبقه‌بندی می‌کند.

کد مطلب: ۹۴۸۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
حس ششم، خرافه یا واقعیت!

به‌گزارش ایسنا، برای هر کدام از ما ممکن است اتفاق افتاده باشد که نوزادی را در حالی‌که خواب است تماشا کنیم و با دیدن خنده‌ها و اخم‌ها و بغض‌هایش، برایمان این سوال پیش آمده باشد که" چه چیزی را در خواب می‌بیند؟"

در مواجهه با این موارد، با پاسخ‌هایی همچون، فرشته‌ها را می‌بیند که می‌خندد یا اینکه فرشته‌ها در حال اذیت کردنش هستند که بغض کرده است، بر می‌خوریم. یا با کودکانی بر خورد می‌کنیم که با سوال‌هایشان شگفتی را خلق می‌کنند یا در برخی مواقع بدون هیچ بیانی و یا حتی هیچ نشانه ظاهری در صورت پی به درونی‌ترین احساس بزرگترها می‌برند؛ حال این سوال ایجاد می‌شود یک کودک بدون استفاده از تجربه یا تعلیم چگونه و چطور به این عواطف پاسخ می‌دهد شاید واقعا این موجودات زمینی دارای حس‌های فرا زمینی باشند.

سمانه نیلفروش‌زاده، عضو سازمان نظام روانشناسی ایران، درخصوص حس ششم در افراد بزرگسال اظهار کرد: این حالات در شکل‌های مختلف ممکن است برای بزرگترها در قالب جملاتی مانند "به دلم افتاده، یک جورایی به من الهام شده است، این صحنه را یکبار دیده بودم و یا این اتفاقی که می‌خواست بیافتد را حدس می‌زدم"، رخ داد باشد. این حس در شرایط مختلف در افراد متفاوت است و در بعضی‌ها در تنهایی و بعضی دیگر در خواب قوی‌تر است.

او در خصوص توضیح چرایی چنین حالاتی گفت: هرگونه اطلاعاتی که ما از محیط اطراف داریم از حواس پنچگانه است. حال علاوه‌بر حواس پنجگانه در هر کدام از ما به مقدار کم یا زیاد حس ششم وجود دارد که با استفاده از معنویات، ریاضت‌ها و تمرکز و.. می‌توان آن را پرورش داد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: حس ششم در کودکان زیر 3 سال بسیار قوی است، ولی به‌علت دایره لغات پایین نمی‌توانند آن را بیان کنند و هر چه بزرگتر می‌شود از برای ارتباط با محیط واقعی و بی‌توجهی والدین به این حس و تنها توجه به حرف زدن، خوراک و تغذیه کودک این حس کمرنگ‌تر می‌شود.

نیلفروش‌زاده تصریح کرد: بعضی از این حس ششم‌ها منجر به ارتباطات روحی می‌شود یا به‌عبارتی ارتباط با ارواح مثلا در فیلم سینمایی"حس ششم" شخصیت اول داستان یک پسر بچه 7 ساله است به نام"کول" که با روح‌ها در ارتباط است و با تمرین‌های مانند "openess" یا همان گشودگی یک ارتباط موثر با حس ششمش برقرار می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار