بازار تاریخی روستای ۳۵۰۰ ساله گیلان ثبت‌ملی می‌شود

رشت (پانا) - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد: بخشی از بازار قدیمی سنتی ۳۵۰۰ ساله آسیابر دیلمان از توابع شهرستان سیاهکل، به سبب برگزاری مراسم آئینی از جمله نوروزبل و رونق گردشگری احیاء شده و بر همین اساس و در راستای حفاظت و حراست از این بازار قدیمی، پرونده ثبت ملی آن در حال آماده‌سازی است.

کد مطلب: ۹۴۷۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
بازار تاریخی روستای ۳۵۰۰ ساله گیلان ثبت‌ملی می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: در زمان حاضر ۵۰مغازه سنتی در این بازار تاریخی قرار دارد و پیشتر مشاغلی همچون چلنگری، طب سنتی، پالان دوزی، خیاطی، خواربار فروشی، چای خانه نانوایی و ... در آن مشغول فعالیت بودند.
شهرود امیر انتخابی افزود : پرونده مقدماتی ثبت بازار سنتی آماده شده اما به سبب تکمیل پرونده ثبتی و به دلیل اهمیت موضوع به تامین اعتبار نیاز است لذا توافقی با یکی از تشکل‌های مردم نهاد انجام شد تا با همکاری انجمن میراث فرهنگی و طبیعی گیلان این پرونده ثبتی تکمیل شود.
امیرانتخابی تصریح کرد: کارشناسان معاونت میراث فرهنگی اداره کل باهمکاری اعضای انجمن میراث فرهنگی و طبیعی گیلان برای مستندسازی و نقشه برداری به منطقه‌ موردنظر عزیمت کرده اند.
وی ادامه داد: زمانبندی اداره کل برای تکمیل پرونده حدود یک هفته است و درصدد هستیم تا پایان شهریور ماه بازار تاریخی و سنتی آسیابر را به عنوان تنها بازار سنتی ثبت شده گیلان، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت برسانیم.
وی خاطرنشان کرد: کلیه هزینه‌های مربوط به این پرونده توسط انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان پرداخت شده و از مردم دیلمان، مسئولان استانی و شهرستانی انتظار می‌رود نهایت همکاری را با این اداره کل به عمل آورند تا بتوانیم جشن ثبت ملی بازار سنتی آسیابر را دردهه مبارک فجر برگزار کنیم.

علاوه بر روستای ۳۵۰۰ساله آسیابر ،آثار تاریخی دیگری نیز در این روستا وجود دارد که تعدادی از آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند؛ حمام قدیمی مربوط به دوره صفویه و گورستان‌ها و قنات تاریخی از آن جمله اند که همگی این آثار قابل احیاء هستند.

برچسب‌ها

میراث فرهنگی

گیلان

نظر شما

* لطفا حاصل عبارت را در جعبه متن روبرو وارد کنید

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار