نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران: امسال مردم 15 درصد کمتر لبنیات مصرف کرده‌اند

ساری (پانا) - نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران اعلام کرد که مردم امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد کمتر لبنیات مصرف کرده‌اند.

کد مطلب: ۹۴۷۸۴۲
لینک کوتاه کپی شد
نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران: امسال مردم 15 درصد کمتر لبنیات مصرف کرده‌اند

انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذایی مازندران امروز با حضور خبرنگاران مازندران، نمایندگان سه شرکت تولید کننده لبنیات گلا، کاله و صالح آمل و مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران، کارشناس اداره کل استاندارد مازندران و نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران، نشست «باورهای مردمی کیفیت محصولات لبنی» را در سالن همایش اتاق بازرگانی استان برگزار کرد.

رضاییان: نوع اطلاع‌رسانی در مورد استفاده از پالم در لبنیات واقعی نبود

جواد رضاییان نماینده واحد لبنی گلا در پاسخ به پرسشی در مورد وجود پالم در محصولات لبنی گفت: «پالم روغنی است که در کشور مالزی از نوعی نخل به دست می‌آید که 30 درصد در گوشته و 25 درصد در هسته خود روغن دارد و استخراج آن 70 سال قدمت دارد. شاخص‌ترین محصول آن، روغن‌های قنادی است و همچنان استفاده می‌شود و مجاز است. در سال‌های گذشته که کره گران شد، 5 کارخانه از روغن پالم در چرخه غنی‌سازی شیر استفاده کردند و شیر کم‌چرب را به شیر پر چرب تبدیل کردند که شناسایی هم شدند. اما اطلاع‌رسانی این اتفاق، واقعی نبود و اثرات آن همچنان در جامعه باقی است.»

او همچنین در مورد رویه نداشتن شیرهای صنعتی گفت: «اگر به آمار شش سال گذشته که استفاده از محصولات خام لبنی زیاد شد، نگاه بیندازید متوجه می‌شوید که نمودار آمار ابتلا به تب مالت سیر صعودی دارد. ماشین‌آلاتی که در کارخانه‌های لبنی استفاده می‌شود، برای بهبود بخشیدن به این محصولات است. یکی از آن‌ها هموژنایزر است چربی شیر را به 4 تا 7 تکه تقسیم می‌کند و قطر آن را کاهش می‌دهد و در درون شیر پخش می‌کند. به همین دلیل است که شیر صنعتی در هنگام حرارت، رویه نمی‌بندد. علت هموژن کردن شیر این است که چربی شیر زمانی که در معرض اکسیژن قرار می‌گیرد، اکسید می‌شود و رادیکال‌های آزاد تشکیل می‌شوند که اگر تجمیع شوند، عامل سرطان است.»

پورسید: 80 تا 85 درصد شیری که در مازندران تولید می‌شود، سنتی است

پورسید نماینده واحد لبنی کاله نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جرا این شرکت، شیر صنعتی مورد نیاز خود را از استان‌های دیگر تآمین می‌کند، گفت: «شرکت کاله در روز 2500 تن شیر دریافت می‌کند تا 500 نوع محصول تولید کند که تأمین این مقدار شیر مورد نیاز از داخل استان امکان‌پذیر نیست. 80 تا 85 درصد شیری که در مازندران تولید می‌شود، سنتی است و نظارت بر آن کم است و میزان وجود میکروب‌ در آن بالاتر از سایر استان‌هاست.»

باقری نماینده واحد لبنی صالح وجود روغن پالم رد محصولات لبنی را تقلب برخی کارخانه‌ها دانست که نباید به کل تعمیم داده شود و گفت: «موضوع دیگر این است که در تمام دنیا محصولات ارگانیک گران‌تر از محصولات صنعتی است، در حالی که در کشور ما برعکس این است و خود به این معناست که کار کمتری صورت گرفته است.»

خاتمی مقدم: امسال مردم 15 درصد کمتر لبنیات مصرف کرده‌اند

اسماعیل خاتمی مقدم نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا صایع غذایی به باورهای مردم پاسخ نمی‌دهد، گفت: «اشتباه کردیم. یکی از اشتباهات جدی بخش صنعت این است که ارتباطش با مصرف کنند هقطع است.»

او در مورد افزایش قیمت محصولات لبنی توضیح داد: «امسال نسبت به سال گذشته 15 درصد افت مصرف لبنیات داشته‌ایم. قیمت تمام شده محصولات لبنی به این موارد مربوط می‌شود: 70 درصد قیمت تمام شده شیر خام، 10 درصد دستمزد، 10 درصد بسته‌بندی . 10 درصد سایر. در مورد شیر خام از قیمت 1400 تومان سال گذشته به قیمت 2700 تومان رسیده‌ایم. در مورد دستمزد نیز که دولت 40 درصد آن را افزایش داد. صنایع سلولزی و پتروشیمی نیز تا 180 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. به این ترتیب به عدد بالای 60 تا 70 درصد می‌رسیم در حالی که میزان افزایش قیمت مجاز اعلام شده محصولات لبنی از سوی دولت 30 درصد است. وقتی اقتصاد دستوری باشد اتفاقات دیگری نیز رخ خواهد داد.»

خاتمی مقدم در مورد ادعای ارتباط میان استفاده از محصولات صنعتی و افزایش آمار بیماری‌ها گفت: «واقعیت این است که 70 درصد محصولات غذایی که مصرف می‌کنیم صنعتی نیست و 30 درصد آن صنعتی است. از این 30 درصد نیز بخش اندکی به محصولات لبنی اختصاص دارد.»

نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران در پاسخ به سوالی پیرامون حمایت دولت از صنایع لبنی گفت: «نه دولت و نه صنعت مأموریت خود را به درستی انجام نداده‌اند. بخشی از سفره مردم صرف این می‌شود که محصول صادر شود تا دلار وارد شود. وقتی واردات شیر خشک ممنوع می‌‌شودف بخشی از تولید شیر خام صرف تهیه شیر خشک می‌شود. از طریق تبدیل محصولات لبنی به محصولات استراتژیک در واقع سفره مردم کوچکتر می‌شود. صنایع برای ماندن، از صادرات استقبال می‌کند. صادرات یک مسیر است نه یک هدف. وقتی تبدیل به هدف شود، مردم فراموش می‌شوند. همانطور که شیر مدارس حذف شد.»


ه

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار