وزیرفرهنگ: به ایثارگری‌های حوزه زنان کمتر پرداخته شده است

تهران (پانا) - به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پژوهش‌های حوزه ایثار و شهادت نشان می‌دهد تا سال ۸۶ به ایثارگری‌های حوزه زنان کمتر پرداخته شده است، به همین دلیل تمرکز وزارت ارشاد باید برحوزه‌های مغفول و روایت بحث‌های کمتر دیده شده در این زمینه قرار گیرد.

کد مطلب: ۹۴۷۸۰۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیرفرهنگ: به ایثارگری‌های حوزه زنان کمتر پرداخته شده است

همزمان با دهه ولایت و امامت و سالروز ورود آزادگان به میهن، هفتمین جشن ایثار با عنوان «امام علی(ع) الگوی ایثار» باهدف تقدیر از ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز 27 مردادماه 98 با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و محمدرضا سوقندی مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران در سالن سازمان سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدرضا سوقندی مشاور وزیر ارشاد در امور ایثارگران با بیان اینکه جریان اعتقادی پشتوانه فرهنگ ایثار و شهادت است اظهار کرد: امام علی علیه‌السلام اسوه ایثار است که در خطبه غدیر از ایشان به عنوان جانفدای پیامبر(ص) نام برده شده است.

وی فرهنگ مبتنی بر دین را دومین پشتیبان ایثار و شهادت نامید و تصریح کرد: ایثارگران سرمایه‌های اصیل و اساسی برای گفتمان‌سازی هستند لذا بر این اساس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چهار رویکرد ارتقا جایگاه ایثار و شهادت، ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، جهاد، مقاومت و مهربانی، معرفی الکوی عملی و عینی و ایجاد بخش راهبردی قرارگاه جهاد و مقاومت در دستور کار است.

سوقندی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس رسالت خود در حوزه ایثارگری بنا ندارد خدمات ده باشد بلکه باید وظیفه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را انجام دهد.

مشاور وزیر در امور ایثارگران در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: هدف وزارت ارشاد آن است که ایثارگران به جای نقش خدمات‌گیری، جریان آفرین باشند. شاید در وزارتخانه‌های دیگر ارائه خدمات هدف باشد اما این وزارتخانه باتوجه به رسالت خود در حوزه فرهنگ بنا دارد در راستای تغییر این نقش عمل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد: در تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید برای سنین و قومیت‌های مختلف به معرفی الگو بپردازیم

سید عباس صالحی با تبریک اعیاد قربان و غدیر و همچنین سالروز ورود آزادکان سرافراز به میهن اسلامی، از آزادگان به عنوان حجتی برای مقاومت یاد کرد که متحمل سخت‌ترین،‌ بدترین، مخوف‌ترین و رنج‌آورترین سختی‌ها شده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مجموعه کارها و فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه ایثار و شهادت در وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: هرچند کارها و اقدامات خوبی صورت گرفته ولی کافی نیست و برای رسیدن به مطلوب ها فاصله داریم که باید تلاش مضاعفی در این زمینه صورت گیرد. خوشبختانه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مجموعه وزارتخانه خوب بود و باید همواره با جدیت ادامه یاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تصریح کرد: باید وظیفه ما در وزارتخانه عینیت‌بخشی و نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس رسالت خود در حوزه گسترش فرهنگ ایثار در فضای فرهنگی و هنری دارای وظیفه است، تصریح کرد: دفتر ایثارگران و تمام مجموعه‌های این وزارتخانه با این نگاه دارای مسئولیت هستند که خوشبختانه توجه به این فرهنگ به صورت جدی وجود دارد. البته فاصله با آنچه باید انجام دهیم، بسیار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ نگاه عینیت بخشی به موضوع ایثار و شهادت دارد، گفت: هدف اول ما بیان نقاط تاریک ایثار و شهادت است. در تاریخ انقلاب اسلامی رویدادها و اتفاقات بسیاری در حوزه ایثار و شهادت وجود دارد اما مسئولیت اکتشافی این وزارتخانه بر این است که به روایت بحث‌های کمتر دیده شده در این زمینه بپردازد.

صالحی با اشاره به پژوهشی مبتنی بر ۱۶۶ فیلم سینمایی از سال ۶۰ تا ۸۶ با موضوع تحلیل محتوای فرهنگ ایثار و شهادت اظهار داشت: در این پژوهش خطاها و نقاط تاریک و کمتر دیده شده در این حوزه نشان داده شده است که به طور مثال در حوزه جنسیت آثار تولید شده ۹۰.۴ درصد مرد و ۶.۹ درصد زن و تعدادی نیز به صورت ترکیبی به ایثارگری‌های مردم پرداخته است که نشان می‌دهد تا سال ۸۶ به ایثارگری‌های حوزه زنان کمتر پرداخته شده است. البته در سال‌های اخیر فیلم‌هایی مانند ویلایی‌ها، در این زمینه تولید شده است. لذا تمرکز وزارت ارشاد باید بر این حوزه‌های مغفول قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در زمینه رده‌بندی سنی در همین فاصله زمانی نیز شاهد تولید آثاری برای اقشار مختلف هستیم که آمار نشان می‌دهد ۶۶.۷ دهم درصد به ایثارگری جوانان ۱۵.۱ دهم درصد میان‌سالان و ۷.۲ دهم درصد نوجوانان را مورد معرفی قرار داده است که نشان می‌دهد در این بازه زمانی سهم نوجوانان ایثارگر کمتر بوده است در حالی که می‌دانیم نوجوانان بسیاری در دوران دفاع مقدس به ایثارگری پرداختند. البته امسال فیلم آن ۲۳ نفر در این حوزه ساخته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ جریان مطالعاتی و پژوهشی در حوزه فرهنگ ،‌هنر و ادبیات به طور مثال در تولیدات داستان، شعر و خاطره در حوزه ایثار و شهادت باید در این حوزه‌های کمتر دیده شده متمرکز شود.

صالحی با طرح این سؤال که چگونه می‌توان ایثار در دفاع مقدس را به صورت الگوسازی برای جامعه مطرح کرد و به جای تک‌کار و تک اثر به نماد‌سازی بپردازیم، تصریح کرد: داستان هابیل نشان می‌دهد که تاریخ بشریت با شهادت رقم خورده است و این موضوع در کربلای معلی با معرفی الگوهای مختلف برای بشریت همراه شد. لذا ما نیز در جریان تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید برای سنین و قومیت‌های مختلف به معرفی الگو بپردازیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف نیازمند جدیت بیشتری هستیم و باید بدانیم در این مسیر آثار پراکنده پاسخگو نیست بلکه باید مسیری را برای جریان‌سازی به صورت فرایندی دنبال کنیم.

در این مراسم از ۵ ایثارگر نمونه شاغل در این وزارتخانه نیز با حضور حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران قدردانی شد. همچنین از پوستر «غدیر» و نخستین جشنواره اخلاق و آداب ایثار و ایثارگری و پوستر شهدای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار