«آسفالت‌ دزدی» در شهرداری تهران

تهران (پانا) - معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران از «آسفالت‌ دزدی» در شهرداری خبر داد و گفت چند وقت پیش خبردار شدیم، بخشی از آسفالتی که رایگان بین مناطق توزیع می‌شود، توسط فردی دزدیده و در شهرهای اطراف تهران به فروش می‌رسد و حراست شهرداری در حال پیگیری این ماجرا است.

کد مطلب: ۹۴۷۴۵۲
لینک کوتاه کپی شد
«آسفالت‌ دزدی» در شهرداری تهران

صفا صبوری (معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره نقص فنی سیستم‌های مخابراتی اطراف محدوده عملیاتی پل گیشا که منجر به اختلال در اینترنت دانشکده‌های اطراف شده‌است، گفت: البته این اشکال برطرف شده است، اما دلیل آن عدم آگاهی از مکان دقیق تاسیسات زیرساختی است. برخی مواقع شرکت‌های حفاری و خدماتی از جمله آب و برق و گاز و تلفن خودشان نمی‌دانند در کجا لوله وجود دارد، کجاها کابل‌کشی است، بعضی از این تاسیسات قدیمی و بعضی جدید است و با عجله سیم‌کشی انجام شده و جانمایی که در نقشه‌ها تعبیه شده، جابجا است. به همین دلیل برخی مواقع درست در همان نقطه‌ای که کنده‌کاری ممنوع اعلام شده، کابل فیبر نوری وجود ندارد و در مکان دیگری که اعلام می‌شود و اقدام به کندن می‌کنیم، فیبر نوری مشاهده می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در معاونت فنی و عمرانی نیز از این اشکالات زیاد است، تصریح کرد: در روز اول جمع‌آوری پل گیشا، در کوله پل ۴ کابل فشار قوی با طول ۵۰۰ متر پیدا شد که از درون کوله پل عبور و به سمت مکانی نامعلوم می‌رفت و بر این اساس پروژه یک سال عقب می‌افتاد، اما اداره برق اعلام کرد،‌ اصلا چنین کابلی در نقشه‌های اداره برق وجود ندارد و با تست مشخص شد، کابل‌های رزور بوده که برقی در آن نبود و نسبت به جمع‌آوری آنها اقدام شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه گفت: اینگونه نیست که همه بدانیم زیر تهران چه خبر است،‌ در طی صد سال اخیر هرکسی جایی را کنده و بارگذاری انجام داده و با آغاز پروژه‌ای جدید،‌ با این قبیل قطعی‌ها روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه مشکل قطعی خطوط اینترنت دانشگاه‌های اطراف پل گیشا برطرف شده است، افزود: تلاش ما در شرکت معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و شرکت‌های حفاری و خدماتی،‌ رساندن حداقل آسیب به تاسیسات است. مشکل مخابراتی دانشگاه برطرف شده،‌ اگرچه مشکلاتی در زمینه تردد برای دانشگاه‌ها ایجاد شده که از این بابت از آنها دلجویی کردیم. باید تحمل کنیم تا پروژه به اتمام برسد.

صبوری درباره وضعیت آسفالت ریزی در شهر تهران و علت آسفالت شدن مجدد برخی معابر شهر در فاصله کمتر از یک سال اظهار داشت: اکنون آسفالت‌های سطح شهر تهران ۵ تا ۶ سال عمر دارند،‌ اما معیار، رساندن کیفیت آسفالت به سقف ده سال است. برخی از آسفالت ریزی‌های چندباره به دلیل عملیات ساخت و ساز است، ‌اما نمی‌شود کاری برای آن انجام داد.

وی افزود: نمی‌توانیم به مردم بگوییم جواز ساخت و ساز نگیرید، چون آسفالت‌های ما نو است. اما اگر چنین اتفاقی رخ دهد،‌ افراد را جریمه و پول زیادتری به دلیل نو بودن آسفالت‌ها از آنها دریافت می‌کنیم،‌ زیرا عوارضی که دریافت می‌شود به نسبت عمر آسفالت است.

صبوری با اشاره به اینکه به دلیل نبود کانال‌های تاسیساتی از این قبیل مشکلات در شهر تهران وجود دارد، درباره آسفالت دزدی گفت: ‌اصلا نمی‌گوییم خلاف و دزدی نمی‌شود، به میزان کم و زیاد این امکان وجود دارد. آماری از میزان تخلفات در این زمینه نداریم،‌ اما اگر موردی این چنینی وجود دارد، شهروندان به ما منتقل کنند و با آن برخورد خواهد شد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه به یک نمونه از تخلفات در زمینه توزیع آسفالت در سطح شهر اشاره کرد و گفت: چند وقت پیش خبردار شدیم بخشی از آسفالتی که رایگان بین مناطق توزیع می‌شود، توسط فردی دزدیده و در شهرهای اطراف تهران به فروش می‌رسد و حراست شهرداری در حال پیگیری این ماجرا است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عوامل شهرداری این آسفالت‌های رایگان را به فروش می‌رسانند، گفت: عوامل شهرداری حتما در آن دخیل هستند،‌ اگر نباشند امکان چنین کاری برای آن فرد وجود ندارد.

صبوری درباره گود برج میلاد که به گفته وی مساله‌ای برای برج میلاد ایجاد نمی‌کند، اما همچنان بر سر آن بحث و اختلاف نظر وجود دارد، گفت: همچنان همه از این ماجرا ناراحت هستند. مساله این گود مربوط به برج میلاد نیست،‌ اصلا گود کنار برج میلاد هم نیست. باید این قضیه روشن شود که برج میلاد محدوده‌ای به مساحت چندصد هکتار دارد و برج در نقطه‌ای از این محدوده قرار گرفته است.

وی افزود: نقطه‌ای که برج میلاد قرار دارد تا نقطه‌ای که گودبرداری شده است در حدود ۲۵۰ متر فاصله دارد. این گود اصلا برای برج خطری ندارد. این گود می‌تواند به ساختمان مرکز همایش‌ها آسیب بزند،‌ زیرا در کنار آن مرکز قرار گرفته است.

صبوری در ادامه تصریح کرد: باید خیال مردم را راحت کرد که خطری برج میلاد را تهدید نمی‌کند و این گود به برج ربطی ندارد و به همین دلیل آسیب گود به برج میلاد را شبیه به یک شوخی می‌دانم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مرکز همایش‌ها کنار این گود قرار دارد، تصریح کرد: طراح (نیلینگ) گود گفته است تا پایان سال ۹۸ تضمین می‌کند، این گود مشکلی ندارد و ذکر کردیم به صورت کتبی اعلام کنند که تضمین علمی می‌دهیم، تمهیدات ایمنی در محل گود تا پایان سال ۹۸ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

او افزود: اکنون با ابزار دقیق در حال سنجش هستیم. حتی در ساختمان مرکز همایش‌ها نیز خطر جدی ما را تهدید نمی‌کند،‌ زیرا هیچ کسی نمی‌تواند گارانتی کند فردا زلزله ۵ ریشتری در تهران رخ ندهد. اما در حالت عادی، و بارگذاری و باربرداری‌هایی که روزانه در این ساختمان انجام می‌شود مشکل جدی آن را تهدید نمی‌کند. اما در شرایط استثنایی براساس اصول مهندسی این گود تا پایان سال ۹۸ تضمین شده و مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی درباره نداشتن نقشه و مشخصات فنی ساختمان‌های دولتی شهر تهران نیز گفت: همانگونه که به مردم فشار می‌آوریم برای ساختمان‌های شخصی خود شناسنامه فنی داشته باشند،‌ از مراکز دولتی‌، مراکز عمومی، بیمارستان‌ها و مدارس نیز باید بخواهیم نسبت به اخذ شناسنامه فنی اقدام کنند.

صبوری در ادامه به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: در حادثه پلاسکو نقشه‌ای نداشتیم که چگونه وارد ساختمان شویم و حادثه را پیش ببریم،‌ در حدود یک سال بعد از آن ساختمان مرکزی وزارت نیرو آتش گرفت و اگر ما به داد آن نمی‌رسیدیم با مدلی که ساختمان در حال اطفا بود،‌ یا غیرقابل استفاده شده بود و یا ریزش می‌کرد. همه ساختمان‌های دولتی دچار این مشکل هستند و اگر نقشه‌ای موجود باشد نیز در بایگانی فنی خودشان است و ما به آنها دسترسی نداریم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: باید روزی در این شهر به این تصمیم برسیم که باید نقشه‌های به روز شده مدارس، ‌سینماها،‌ ساختمان‌های عمومی و دولتی در آتش‌نشانی موجود باشد تا در صورت بروز حادثه، آنها بدانند چگونه اقدام کنند.

وی درباره اینکه چه زمانی شناسنامه فنی ساختمان‌های دولتی تهیه می‌شود، گفت: خیلی سخت است. این کار شروع شده اما به تنهایی از دست شهرداری برنمی‌آید. اکنون ارتباط دولت و شهرداری خوب است و کار باید از ساختمان‌های با درجه اهمیت بالا شروع و شناسنامه فنی تهیه شود.

صبوری درباره اولویت تهیه شناسنامه فنی گفت: اولویت با مدارس است. نقشه‌های فنی همه مدارس تهران باید تهیه شود. برای تمامی آثار تاریخی هم باید این فرایند انجام شود تا در صورت بروز حادثه‌ای مانند میدان حسن آباد‌، بدانیم چگونه باید برای مهار آتش مداخله کنیم تا کمترین آسیب به بنا وارد شود.

وی افزود: وقتی آتش نشان به محل حادثه اعزام می‌شود،‌ تا زمان رسیدن به محل باید یک نفر دیگر اطلاعات دقیق را در حین اعزام به محل به او مخابره کند تا بهترین تصمیم برای مهار حادثه گرفته شود و این امر با داشتن شناسنامه فنی بناها ممکن است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: این کار شروع شده،‌ اما کار ساده‌ای نیست و نیازمند هماهنگی بین دستگاهی است.

وی درباره آمار ساختمان‌های دولتی دارای شناسنامه فنی گفت: آماری ندارم،‌ اما ساختمان برج میلاد،‌ مجتمع کوروش و ارگ شناسنامه فنی دارد و نقشه آنها در شهرداری مناطق موجود است و به آنها دسترسی داریم. ساختمان‌های جدید خیلی مشکلی ندارند و مشکل بیشتر برای ساختمان‌های قدیمی است. برای برخی مدارس قدیمی اگر نقشه‌ای هم موجود است‌، مشخص نیست آیا مدرسه مطابق با این نقشه ساخته شده اند یا خیر.

صبوری در ادامه افزود: باید تیم مهندسی به این اماکن ارسال و برداشت مجدد از وضعیت بنا انجام و نقشه‌ها به روز رسانی شود که این امر هزینه سنگینی دارد،‌ البته ایمنی مردم هزینه سنگینی دارد و با پرداخت بدهی‌ها و اتمام پروژه‌های نیمه کاره شاید به فکر این کار هم افتادیم.

وی درباره اینکه این کار باید در اولویت شهرداری قرار گیرد، اظهار داشت: شهرداری بیش از ۵۰ هزار میلیارد بدهی تدوین شده ناشی از پروژه‌های نیمه کاره و یا تمام شده‌ای دارد که هنوز تسویه نشده‌اند. برای مثال هنوز در حال پرداخت حساب بدهی‌های پروژه صدر و باغ پرندگان هستیم. البته اینها عیب نیست،‌ اما از آنجایی که حجم پروژه‌ها زمانی زیاد بوده است‌، میزان بدهی‌ها نیز زیاد شده،‌ اما پرداخت آنها از توان درآمدی شهرداری خارج است. بودجه شهرداری تهران سالانه ۱۷ هزار میلیارد است و اکنون سه سال از درآمد خود را بدهکار است.

او درباره سهم معاونت فنی و عمرانی از درآمد پایدار شهرداری نیز گفت: ما مرکز هزینه هستیم، اعتبارات عمرانی ما در سال جاری به صورت نقد و غیر نقد نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. اما اینکه چه میزان از این از درآمدهای پایدار به ما اختصاص می‌یابد معلوم نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار