برنامه بوم، در مدرسه های استان اصفهان اجرا می شود

کاشان ( پانا)- رئیس گروه محتوای آموزشی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برنامه ویژه مدرسه موسوم به طرح بوم، بر اساس رویکرد فرهنگی و تربیتی و با تاکید بر آموزش های مهارت محور و بسط گسترده فعالیت های پرورشی در مدرسه های ابتدایی و متوسطه اجرا می شود.

کد مطلب: ۹۴۷۱۱۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه بوم، در مدرسه های استان اصفهان اجرا  می شود

مهران اسدی در همایش برنامه بوم در تالار جلسات مدیریت آموزش و پرورش کاشان اظهار کرد: برنامه ریزی درسی مدرسه راهکاری نوآورانه به منظور پوشش سند تحول بنیادین و برنامه درس ملی و تنوع بخشیدن به محیط یادگیری و آموزش های خارج از کلاس است .

وی افزود: وجود و اجرای برنامه درسی با توجه به تفاوتهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی محله و توجه به این تفاوتها در سطح ملی، از مهمترین ضرورتهای اجرای برنامه ویژه مدرسه به عنوان مجوز برنامه ریزی درسی ، اجرا و ارزشیابی حجم معینی از زمان رسمی آموزش است که با رعایت مقررات به مدرسه اختصاص می یابد .

وی تصریح کرد: پاسخگویی به نیازهای محلی ناشی از تفاوتهای محیط زندگی،تنوع بخشی به محیط یادگیری با بهره گیری از امکانات و فضاهای آموزشی و ایجاد فضایی شاداب و لذت بخش برای دانش آموزان و ارتقای جایگاه مدرسه در اذهان عمومی به عنوان محور توسعه محله و شاخص بالندگی آن از دیگر اهداف برنامه بوم است .

وی تاکید کرد: رشد و توسعه حرفه ای معلمان و کارکنان مدرسه، افزایش اختیارهای مدرسه در چارچوب اصول و موازین ابلاغی برنامه ویژة مدرسه و استفاده از ظرفیتهای درون و بیرون مدرسه برای تحقق اهداف مورد نظر و اجرای فعالیت های یادگیری متنوع از دیگر اهداف برنامه بوم است .

وی گفت: مهمترین امکان این برنامه، ایجاد آزادی عمل برای مدرسه در طراحی و اجرای برنامه های مورد نظر خود بر اساس نیازسنجی، خواست سنجی و سنجش امکانات که برای انتخاب موضوع و محتوای برنامه های ویژه مدرسه است که در زمینه هر یک از ساحت های شش گانه تعلیم و تربیت دست به انتخاب بزنند .

اسدی افزود: یکی از مهمترین زمینه های برنامه ویژة مدرسه، آموزش های مهارتی است همچنین فعالیتهای میدانی مانند مشاهده طبیعت، بازدید از موزه، نمایشگاه، مراکز علمی، صنعتی ،کانون های تربیتی محله ، مکانهای مذهبی و باستانی ، نهادها و مؤسسات اجتماعی و شرکت در فعالیت گروه ها به عنوان یک موقعیت یادگیریِ رشد دهنده طراحی شده اند .

وی افزود: برنامه ویژه مدرسه شامل فعالیتهای فوق برنامه اردوهای تفریحی ، سیاحتی و زیارتی، کلاسهای کمک آموزشی و تقویتی، حل تمرین ، رفع اشکال ، آموزش زبان خارجی ، آمادگی برای امتحانات نهایی و المپیادهای علمی ، کنکور و مشابه آن به هیج وجه به عنوان زمینه های مجاز برنامه ویژه مدرسه محسوب نمی شوند .

وی تصریح کرد: در طول ساعت هفتگی آموزش رسمی مدرسه ، جلسات مربوط به برنامه ویژة مدرسه به میزان 2 ساعت در هفته به طور شناور و با سهم گرفتن از ساعت تمام درسها در طول سال، برنامه ریزی و اجرا می شود و مدارس موظف هستند در طول یک سال حدود 60 ساعت از زمان آموزش را به برنامه ویژة مدرسه اختصاص دهند . .

اسدی گفت: معلمان، مهمترین رکن برنامة ویژة مدرسه هستند که با شناخت مناسب علاقه، نیاز و خواست دانش آموزان، دانش خوبی در عمل دارند و با آموزش هایی که دربارة شیوه انجام این برنامه از مرحلة انتخاب موضوع تا طراحی ، تدوین ، اجرا و ارزشیابی کسب می کنند، برنامه هایی را طراحی و به شورای مدرسه ارائه نمایند .

رئیس گروه محتوای آموزشی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: حجم کلی برنامه های معلم، معادل ساعت دو هفته کاری او را در طول سال تحصیلی تشکیل می دهد ومعلمان می توانند برنامه ها را به صورت تیمی طراحی، ارائه و اجرا نمایند .

به گزارش پانا، کارگاه آموزشی آشنایی با سند تحول بنیادین و برنامه ویژه مدرسه موسوم به بوم با حضور معاونان آموزش متوسطه ، ابتدایی و اعضای کمیته های اجرایی سند تحول بنیادین قطب شمال استان اصفهان از مناطق کاشان، آران وبیدگل، نظنز، امامزاده، اردستان و زواره در کاشان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار