توصیه های بهداشتی در شستشوی دقیق سبزی و میوه جات در تابستان

خبرگزاری پانا: برای از میان بردن باکتری‌ها، کثیفی و پس‌ماندهای شیمیایی، حتماً میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف بطور صحیح شستشو دهید.

کد مطلب: ۹۴۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت نیشابور گفت: آیا می‌دانید سبزیجات ومیوه هایی كه شما خریداری میكنید توسط چگونه آبی آبیاری می شود ویا در مزارع توسط حیوانات اهلی وغیر اهلی آلوده میشود همچنین وقتی میوه‌ها و سبزیجات آماده برداشت می‌شوند، توسط دست‌های مختلفی چیده شده و بعد به انبارها و بعد از آن به فروشگاه‌های محلتان منتقل می‌شوند.

نعمت الله معروفی افزود: احتمال اینکه باکتری‌هایی مثل لیستریا، سالمونلا و ای‌.کولی روی میوه‌ها و سبزیجاتی که خریداری می‌کنید نشسته باشد بسیار زیاد است. همه این باکتری‌ها باعث بیماری‌هایی می‌شوند که از طریق غذا منتقل می‌شود و باید حتماً قبل از مصرف از روی موادغذایی شسته شوند.

وی بیان داشت: استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی امری حیاتی است اما نه همراه با حشرات، موادشیمیایی و باکتری‌هایی که همراه با آن است. پس دقت کنید که قبل از مصرف حتماً میوه‌ها و سبزیجات را به خوبی شستشو دهید.

چطور میوه‌ها و سبزیجات را بشویید

شست و شوی صحیح سبزیجات ، کاهو و کلم شامل چهار مرحله پاکسازی، گل زدایی، انگل زدایی و ضدعفونی به این ترتیب است:

▪ پاکسازی: این مرحله همان مرحله تمیزکردن سبزی هاست. به این ترتیب که قسمت هایی که گل به آنها چسبیده و قسمت های غیرقابل استفاده جدا می شوند.

▪ گل زدایی: در این مرحله سبزی ها را در آب غوطه ور می کنیم تا گل و لای آن گرفته شود.

▪ انگل زدایی: برای این کار، به ازای هر لیتر آب سه قطره مایع ظرفشویی اضافه می کنیم و سبزی ها را در آن ریخته و بعد از سه تا پنج دقیقه آبکشی می کنیم.

▪ ضدعفونی: آخرین مرحله شست و شوی سبزی ها همین مرحله است. در آخرین قدم، به ازای هر پنج لیتر آب، نصف قاشق چای خوری پودر «پرکلرین» داخل آب بریزید.یا می توانید از محلول ضد عفونی مخصوص سبزیجات كه از داروخانه ها تهیه می كنید استفاده نمائید .

سبزی ها را به مدت سه تا پنج دقیقه در آن غوطه ور کرده و بعد به دقت آبکشی کنید. با انجام این مراحل می توانید با خیال راحت سبزی ها را میل کنید و از بیماری های ناشی از آن در امان باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار