گزارش مجله تایم از افول آمریکا؛

آمریکا از درون نابود می‌شود

تهران (پانا) - سرطان ملی گرایی سفیدپوستان رشد کرده و باعث شده است قاتلان یکی پس از دیگری الهام بخش یکدیگر باشند.

کد مطلب: ۹۴۵۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد
آمریکا از درون نابود می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مجله آمریکایی تایم در گزارشی با بیان اینکه سران آمریکا در مقابله با تهدید تروریسم ملی گرایان سفیدپوست این کشور شکست خورده اند، به نقل از دیوید هیکتون، دادستان سابق آمریکایی که ریاست مؤسسه امنیت، سیاست و قانون سایبری دانشگاه پیتسبورگ را بر عهده دارد اعلام کرد: "حمایت از برتری سفیدپوستان در حال حاضر نسبت به تروریسم بین المللی تهدید بزرگتری است. ما داریم از درون نابود می‌شویم. "

این مجله در گزارشی به قلم ورا برگنگرون و دبلیو. جی. هنیگان در پایگاه اینترنتی خود نوشت: وقتی به یک تروریست فکر می‌کنید، چه تصویری در ذهنتان نقش می‌بندد؟ بیش از یک نسل، تصویری که آمریکایی‌ها (از تروریست ها) در کابوس‌های خود می‌دیدند، شبیه عاملان حملات ۱۱ سپتامبر بود، یعنی یک تروریست، نه یک جوان ۲۱ ساله طرفدار برتری سفیدپوست‌ها از حومه دالاس اما بسیار قبل از سوم اوت که این جوان به ال پاسو، واقع در ایالت تگزاس برود، و دست کم ۲۲ نفر را در فروشگاه والمارت - را که پر از مشتریایی بود که برای سال تحصیلی جدید خرید می‌کردند- به قتل برساند، معلوم بود که ملی گرایان حامی برتری سفیدپوستان به مظهر تروریسم در آمریکا تبدیل شده اند.

از زمان حملات ۱۱ سپتامبر، طرفداران برتری سفیدپوستان و دیگر راستگرایان افراطی در مقایسه با ترویست‌ها، عامل تقریباً سه برابر حملاتی بوده اند که در خاک آمریکا انجام شده است بر اساس بررسی سال ۲۰۱۹ "اتحادیه مبارزه با افترا"، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸، راستگرایان افراطی عامل ۷۳ درصد تلفات مربوط به افراط گرایی داخلی بوده اند؛ و این آمار رو به افزایش است.

تعداد افرادی که سال گذشته به دست راستگرایان افراطی در آمریکا به قتل رسیدند -۴۹ تن-، بیش از هر سال دیگر از زمان بمبگذاری در شهر اوکلاهما در سال ۱۹۹۵ بوده است. کریستوفر ری، رئیس پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) ماه ژوئیه به کنگره گفت: بیشتر تحقیقات اف بی آی درباره تروریسم داخلی از ماه اکتبر، با حمایت از برتری سفیدپوستان مرتبط بوده است.

با این همه، سران آمریکا در مقابله با این تهدید شکست خورده اند. مقامات فدرال فعلی و سابق مجری قانون و امنیت ملی کشور در بیش از ۱۲ مصاحبه با تایم در حالی سردرگمی و سرخوردگی خود را توصیف کردند که شاهد بی اعتنایی به هشدار‌ها و افزایش تهدید تروریسم طرفداران برتری سفیدپوستان بوده اند.در طول دهه گذشته، تلاش‌های متعدد برای متمرکز کردن دوباره منابع فدرال به این موضوع نافرجام مانده است. همه دفاتری که قرار بود پاسخ بین سازمانی به افراط گرایی راستگرایان را هماهنگ کنند، از نظر بودجه و کارکنان تامین شدند، اما بعداً با توجه به نگرانی‌های حقوقی، قانونی و سیاسی، تخصیص بودجه به آن‌ها متوقف شد.

مقامات اف بی آی می‌گویند هم اکنون تنها ۲۰ درصد ماموران مبارزه با تروریسم اف بی آی روی تحقیقات داخلی کار می‌کنند. فقط امسال، پرونده‌هایی که این ماموران روی آن کار می‌کنند، شامل این موارد بوده است: تحقیقات درباره یک شبه نظامی در اوهایو بوده است که ظاهراً مواد منفجره را برای ساخت بمب انبار می‌کند؛ یک افسر گارد ساحلی که خودش را طرفدار برتری سفیدپوستان می‌داند و در آپارتمانش در واشنگتن دی سی، یک زرادخانه گردآوری کرده است؛ حمله ماه آوریل در کنیسه‌ای در خارج از سن دیه گو که یک کشته داشت؛ و حمله ۲۸ ژوئیه به جشنواره سیر در گیلوری، کالیفرنیا، که سه کشته داد. سزار سایوک، مرد ۵۷ ساله اهل فلوریدا، ۵ اوت، پس از اعتراف به ارسال پستی ۱۶ بمب برای دموکرات‌ها و منتقدان دونالد ترامپ، رئیس جمهور، به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

مایکل جرمن، مامور ویژه سابق (اف بی آی) ماه مه در "کمیته نظارت و اصلاحات" مجلس نمایندگان آمریکا گفت: اف بی آی سال‌ها درباره افزایش تهدید داخلی هشدار داده است، اما گوش شنوایی در کاخ سفید نداشته است. در نتیجه، سران این نهاد در گذشته، خشونت مربوط به طرفداران برتری سفیدپوستان را حتی در میان تهدید‌ها با منشاء داخلی، در اولویت قرار نداده اند، و سال‌ها "تروریسم محیط زیست" را به عنوان خطر اصلی عنوان کرده اند.

مقامات مجری قانون می‌گویند سرطان ملی گرایی سفیدپوستان در رسانه‌های اجتماعی و نقاط تاریک اینترنت رشد کرده و گسترش یافته، و باعث شده است قاتلان یکی پس از دیگری الهام بخش یکدیگر باشند. تروریسم راستگرایان افراطی یک مشکل جهانی است اما در آمریکا بسیار خطرناک است، چرا که سرانه اسلحه در آن بیشتر از دیگر نقاط جهان است.

دیوید هیکتون، دادستان سابق که ریاست مؤسسه امنیت، سیاست و قانون سایبری دانشگاه پیتسبورگ را بر عهده دارد گفت: "حمایت از برتری سفیدپوستان در حال حاضر نسبت به تروریسم بین المللی تهدید بزرگتری است. ما داریم از درون نابود می‌شویم. "

مشکل این است که ما فرمانده کل قوایی داریم که ظاهراً لفاظی هایش به سخنان راست گرایان افراطی اعتبار می‌دهد و احتمالاً الهام بخش آنهاست. تروریست ال پاسو در بیانیه‌ای که در اینترنت منتشر کرده بود گفته بود انگیزه اش از این تیراندازی، "هجوم اسپانیایی تبار به تگزاس" است. این در حالی است که به گفته یکی از کارشناسان سی ان ان، ستاد انتخاباتی ترامپ با انتشار حدود دو هزار و ۲۰۰ آگهی در فیس بوک، درباره "هجوم" در مرز هشدار داده بود.

جرج اسلیم، مقام وزارت امنیت داخلی آمریکا گفت: پس از تصدی ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا، تلاش‌های دولت برای مقابله با افراط گرایی داخلی تقریباً متوقف شد و دولت منابع فدرال را بار دیگر به مبارزه با اسلامگرایان افراطی اختصاص داد.

به گفته مقامات سابق اف بی آی، وزارت دادگستری آمریکا نیز به تازگی با سازماندهی دوباره طبقه بندی‌های مربوط به تروریسم داخلی، آن را به شیوه‌ای تغییر داده است که خشونت حامیان برتری سفیدپوستان در آن مشهود نیست. به گفته مقامات سابق اف بی آن، این امر باعث می‌شود ردیابی و ارزیابی دامنه این حملات - که معمولاً در رده جرائم ناشی از تنفر و تعصب قرار می‌گیرد یا به مقامات ایالتی و محلی ارجاع داده می‌شود- دشوارتر شود.

یک مقام بلندپایه دولت که خواست نامش فاش نشود هم گفت: با اینکه تحلیلگران اف بی آی همواره درباره الگوی‌های نگران کننده افراط گرایی آنلاین ملی گرایان سفیدپوست هشدار می‌دادند، مقامات میان رده به سرعت پی بردند گوش شنوایی برای این گزارش‌ها و ارزیابی‌ها که بر خلاف اظهارات علنی ترامپ است، وجود نخواهد داشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار