۱۵۰ میلیون یورو برای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت

تهران (پانا) - معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اختصاص ۱۵۰ میلیون یورو از اعتبارات صندوق توسعه ملی به اجرای عملیات آبخیزداری در سال جاری خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۵۸۵۲
لینک کوتاه کپی شد
۱۵۰ میلیون یورو برای طرح‌های آبخیزداری اختصاص یافت

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، خسرو شهبازی با تاکید بر نقش آبخیزداری در ترسیب کربن، ذخیره آب و حفظ خاک، گفت بنابر تحقیقات به عمل آمده، به ازای هر هکتار عملیات آبخیزداری، فرسایش خاک به میزان ۳ تا ۹ تن در هکتار و رسوب خاک به میزان ۴ تن در هکتار کاهش می‌یابد.

وی افزود: علاوه بر این، اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری باعث ذخیره‌سازی ۵۸۰ مترمکعب آب می‌شود و پوشش گیاهی را معادل ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار تقویت می‌کند.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با اشاره به اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای عملیات آبخیزداری، گفت: با توجه به اهمیت مباحث مربوط به آبخیزداری و آبخوان‌داری که از جمله مسایل مهم کشور هستند و نقش اساسی در ذخیره‌سازی آب، حفظ خاک و کنترل سیلاب دارند، سال گذشته با پیشنهاد دولت، تصویب مجلس و موافقت مقام معظم رهبری مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای این امر اختصاص یافت که منجر به اجرای عملیات در بیش از ۶۰۰۰ نقطه از کشور شد.

شهبازی با بیان اینکه اثرات اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سیل‌هایی که در انتهای سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ به وقوع پیوست، به خوبی مشهود بود، تصریح کرد: به همین دلیل در سال ۹۸ هم اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو با ارز نیمایی به اجرای عملیات آبخیزداری اختصاص پیدا کرد که خوشبختانه قسط اول آن را دریافت کردیم و عملیات در بیش از ۱۰۰۰۰ نقطه در سراسر کشور آغاز شده است و امیدواریم عمده آن‌ها در هفته دولت به بهره‌برداری برسد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد با اجرای عملیات آبخیزداری در مناطق مختلف کشور، گام موثری در جهت جلوگیری از تخریب سرزمین برداشته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار