در مراسم امضای تفاهم‌نامه آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر

حسینی: حتی یک دانش‌آموز معتاد هم برای ما زیاد است

تهران (پانا) - تفاهم‌نامه وزارت آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز با حضور سیدجواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۵۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
حسینی: حتی یک دانش‌آموز معتاد هم برای ما زیاد است

سیدجواد حسینی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: «در آموزش و پرورش تکلیف‌مان روشن‌تر از هر زمانی است و اگر از ما انتظار بیشتری داشته باشند، طبیعی است. امروز پیک دانش‌آموزی از ۲۰ میلیون به ۱۴ میلیون کاهش یافته است، همچنین نقشه راهی تدوین‌شده داریم که منویات مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی در آن تجمیع شده است، البته اهداف متعالی بسیاری در تحقق این نقشه راه داریم که مهم‌ترین آن خروج از تعلیم و تربیت تک‌ساحتی است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «یکی از عرصه‌های تعلیم و تربیت شش ساحتی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است و برای تحقق آن باید خودمان وارد عرصه شویم و همه شرکا، دستگاه‌های عمومی و مردم را پای کار بیاوریم. مقام معظم رهبری خودشان در مورد آسیب‌های اجتماعی وارد شده‌اند ما هم باید موضوع آسیب‌های اجتماعی را به طور جدی پیگیری کنیم.»

او با اشاره به اینکه مواد مخدر به عنوان یک آسیب فرو پاشیده مطرح است، افزود: «براساس آمار ۶۵ درصد همسر آزاری، ۳۰ درصد کودک‌آزاری، ۲۳ درصد نزاع‌ها و ۲۰ درصد جرایم منکراتی ناشی از مصرف مواد مخدر است؛ در واقع هر آسیب، ۱۶ آسیب دیگر را به دنبال دارد.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «در مجاورت بزرگترین کشور تولیدکننده مواد مخدر هستیم، گرچه در قلمرو‌های مختلف باید پیشگیری و ترویج، مبارزه و درمان را مدنظر قرار داد، بر دو مورد کاهش تقاضا و پیشگیری با رویکرد توان‌ساز و تاب‌آورانه باید تمرکز داشته باشیم.

حسینی با اشاره به فرمایش‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در رتبه‌بندی دستگاه‌ها، آموزش و پرورش در بالاترین نقطه قرار دارد، گفت: «کنترل کردن آسیب و کاهش آن در درجه دوم برنامه راهبردی ما است که برای مقابله با آن چند طرح همچون طرح نماد را در دستور کار داریم.»

او به برگزاری جشنواره نوجوان سالم به عنوان یک جریان ترویجی اشاره کرد و گفت: «دو هزار اثر در این جشنواره ارائه شده است، همچنین خانه پیشگیری را در برنامه‌ داریم. علاوه بر این، گروه‌های همیار را داریم که حدود ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در این طرح آموزش می‌بینند.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش در ادامه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه فعالیت‌های مشترک خوبی میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش داشته‌ایم، گفت: «تفاهم‌نامه امروز ضریب نفوذ فعالیت قبلی و جدید را نشانه‌گیری کرده است. اهدافی همچون پیشگیری از اعتیاد و مقابله با آن را در دستور کار داریم، همچنین میز نماد از اول مهر در مناطق ۷۶۰ گانه آموزش و پرورش در دستور کار است.»

حسینی با اشاره به اینکه امسال ۲۱ هزار مدرسه تحت پوشش این طرح هستند، گفت: «سال گذشته ۶ هزار مدرسه در این طرح مورد توجه قرار گرفت، علاوه بر آن خانه‌های پیشگیری در تمام استان‌ها و مناطق دایر می‌شود. توانمندسازی مجموعه عوامل درون آموزش و پرورش مورد توجه است، دوره‌های آموزشی با هدف پیشگیری رشدمدار در برنامه‌ها داریم و تمام توان آموزش و پرورش همچون اردوگاه‌ها و ورزشگاه‌های این وزارتخانه را به کار گرفتیم.»

او به طرح کانون یاریگران زندگی اشاره کرد و گفت: «در داخل مدرسه معلمان، مدیران، دانش‌آموزان و مشاوران و مربیان تربیتی وارد مدرسه می‌شوند و کار پیشگیری را به انجام می‌رسانند. اکنون در گام اول ۱۰ درصد از مدارس متوسطه دوم را تحت پوشش قرار دادیم. در کاهش شیوع از اعتیاد در مدارس موفق بودیم، یک دانش‌آموز معتاد برای ما زیاد است و برای محو کامل اعتیاد در مدارس تمام تلاش را خواهیم کرد.»

سیدجواد حسینی گفت: «در کتاب‌های درسی، کمک درسی و درسنامه‌ها آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان را دنبال می‌کنیم و همین آگاهی‌بخشی کنترل درونی به وجود می‌آورد. برای بیش از سه میلیون دانش‌آموزان متوسطه اول، آزمون سلامت روان در نظر گرفته شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار