گزارشی درباره مناقشه شهرداری پایتخت و شورای شهر و سازمان محیط زیست درباره یک طرح

خرید اتوبوس دست دوم برای تهران؛ راهکاری برای نجات از آلودگی یا لغزشی از چاله به چاه

تهران (پانا) - آلودگی هوای تهران یکی از معضلات جدی در پایتخت است که توسعه حمل و نقل عمومی می‌تواند در رفع این مشکل کمک کند اما نبود بودجه برای تأمین اتوبوس‌های جدید، مدیریت شهری را به این فکر انداخته که اتوبوس‌های دست دوم وارد کند موضوعی که به محل مناقشه میان مدیران شهرداری تهران، شورای شهر و محیط زیست تبدیل شده است.

کد مطلب: ۹۴۵۷۳۲
لینک کوتاه کپی شد
خرید اتوبوس دست دوم برای تهران؛ راهکاری برای نجات از آلودگی یا لغزشی از چاله به چاه

ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران اکنون با حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس در حال سرویس‌دهی به شهروندان است و این در حالی است که نیمی از این اتوبوس‌ها فرسوده هستند. از طرفی به گفته پیروز حناچی، شهردار تهران، پایتخت به ٧ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد.

رفع کمبود ناوگان اتوبوس در پایتخت نیازمند تامین منابع مالی هنگفت است و طبق اعلام پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی خرید هر دستگاه اتوبوس به 2 میلیارد تومان پول نیاز دارد. مشکلات مالی مدیریت شهری، برخی مدیران را به فکر خرید اتوبوس دست دوم انداخته است. با این حال رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با این ایده مخالف است و بارها مخالفت خود را ابراز کرده است. محمد علیخانی پیشتر در این باره به پانا گفته بود خرید اتوبوس‌های دست دوم که بعد از مدتی به سرنوشت اتوبوس‌های فرسوده فعلی دچار خواهند شد، افتادن در دور باطل است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، مشکل آلودگی هوا و نارضایتی شهروندان از اتوبوس‌های فرسوده با کیفیت پایین، با این سیاست‌ها برطرف نمی‌شود و باید شهرداری سیاست‌های کلی که از سوی شورا به تصویب رسیده دنبال کند که خرید اتوبوس دست دوم در این سیاست‌ها وجود ندارد. با وجود مخالفت اعضای شورای شهر و بسیاری از کارشناسان برای واردات اتوبوس‌های دست دوم، شهردار تهران به این امر چراغ سبز نشان داده است به طوری که پیروز حناچی، شهردار تهران اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود که راه‌هایی برای حل مشکل کمبود در ناوگان اتوبوسرانی وجود دارد و یکی از آن‌ها استفاده از اتوبوس‌های باکیفیت و خوب دست دوم است و تلاش می‌شود در این زمینه پیشرفت حاصل شود.

سوالی که در زمینه ورود اتوبوس‌های دست دوم به ذهن می‌رسد این است که آیا ممکن است، اتوبوس‌های دست دوم زیر پنج سال هم ایجاد آلودگی کنند؟ مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با پانا درباره سیاست مدیریت شهری برای خرید اتوبوس‌های دست دوم و تاثیر این سیاست بر تشدید آلودگی هوا می‌گوید: برخی مواقع سیاست‌گذاری در حوزه حمل ونقل عمومی، تامین اتوبوس‌های نو است. برخی مواقع نوسازی یا گازسوز کردن اتوبوس‌ها در دستور کار است. محیط زیست ابتدا به سیاست‌گذاری‌ها ورود نمی‌کند چون تنها موضوعی که برای ما اهمیت دارد، استاندارد بودن حمل و نقل بر اساس مولفه‌های زیست‌محیطی است و اگر به این جمع‌بندی برسیم که اتوبوس‌هایی که وارد چرخه حمل‌ونقل می‌شود تمام استانداردهای معاینه فنی را پاس می‌کند، دیگر وارد سیاست‌گذاری نمی‌شویم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: محیط زیست نمی‌تواند به شهرداری تهران یا دولت بگوید که چقدر پول دارد و این پول را چگونه هزینه کند. باید در جایگاهی که قانون به محیط زیست اجازه داده ورود کند. قانون می‌گوید هر کالایی که قرار است وارد کشور شود، باید استاندارد باشد.

او اضافه کرد: اگر شهرداری تهران می‌گوید که نمی‌تواند اتوبوس‌های نو را تأمین کند و برای اینکه حمل ونقل را توسعه دهد تنها راهش این است که اتوبوس‌های دست دوم خریداری کند، این سیاست شهرداری است و محیط زیست نمی‌تواند بگوید که حتما باید اتوبوس نو استفاده شود. تأکید محیط زیست بر این است که سهم خودروهای عمومی باید در کلانشهر تهران افزایش پیدا کند و خودروهایی که در بخش حمل و نقل عمومی استفاده می‌شود، باید معاینه فنی داشته باشند و استانداردهای زیست‌محیطی را پاس کنند.

تجریشی خاطرنشان کرد: اگر سیاست این است که اتوبوس‌های دست دوم خریداری شود، نظارت محیط زیست باید بیشتر شود و عمر این اتوبوس‌ها نباید خیلی طولانی شود و هر سه ماه یکبار باید استانداردهای محیط زیست را پاس کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار