اردوی ملی پیشتازان میعادگاه مهارت‌آموزی آینده‌سازان ایران

تهران (پانا) - در سکوت روز جمعه جای‌جای تهران، جایی در گوشه‌ای از این شهر صدای هیاهو و شادی دانش‌آموزان پیشتاز، قدم‌رو، عقب‌گرد و آوازهای غرورآفرین‌شان، توجه هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند؛ اما این تمام ماجرا نیست، وارد اردوگاه شهیدباهنر که می‌شوید دیدن فعالیت‌های دسته جمعی حدود ۷۰۰ دانش‌آموز از چادر زنی گرفته تا تاصف جمع و رژه هم، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

کد مطلب: ۹۴۵۶۷۰
لینک کوتاه کپی شد
اردوی ملی پیشتازان میعادگاه مهارت‌آموزی آینده‌سازان ایران

اینجا حال و هوای دیگری دارد، 700 دانش‌آموز و مربی و سرپرست به همراه همه اعضای سازمان دانش‌آموزی گردهم آمده‌اند تا نهمین اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز دختر را برگزار کنند، اردوی که همگان بر اهمیت برگزاری آن اذعان دارند و بر اهمیت آن تاکید می‌کنند؛ به طوری که سیدحسن خمینی حضور در این اردو را یکی از برنامه‌های بانشاط می‌داند که هر سال در آن شرکت می‌کند و امیدوار است مادران فردای ایران بتوانند از طریق آن مسیر زندگی آینده را بیابند و برای کشورمان انسان‌های فرهیخته و مفیدی شوند. نوه حضرت امام حتی فراتر از آن، می‌گوید دانش‌آموزان پیشتاز دختر باید از طریق اردوی ملی، لنگر آرامش جامعه شوند.

پیشتازان در اردوی ملی می‌توانند در کنار همه قومیت‌ها و مذاهب با سلایق مختلف طی چند روز زندگی در چادر، طبخ غذا و آشپزی، یادگیری انواع مهارت‌ها مسیر زندگی خود را بیابند و الگویی برای دیگر دانش‌آموزان شوند، به همین خاطر است که معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اردوی ملی را متفاوت از دیگر اردوها می‌داند. علیرضا کاظمی می‌گوید اردوی ملی جایی است که دانش‌آموزان مهارت‌های زندگی را در قالب همفکری و همدلی و همکاری یاد می‌گیرند.

همفکری، همدلی و همکاری شعار سازمان دانش‌آموزی است که قرار است دانش‌آموزان آن را در اردوی ملی در قالب مهارت‌های مختلف تمرین و عملیاتی کنند. شعاری که قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی آن را به درستی تفسیر می‌کند، محمد روشنی همفکری را گرد هم آمدن دانش‌آموزان از کویرهای تنهایی و تک‌فکری در سرزمین همفکری و شکوفایی می‌داند که در نهایت دانش‌آموز را به نقطه اتکایی برای همکلاسی‌هایش تبدیل می‌کند و همدلی دانش‌آموز پیشتاز را در نقشه‌خوانی و جهت‌یابی قلب‌های همکلاسی‌ها در مخابره محبت و عشق به مربیانش، در تقدیم فریاد شادی از وجود قلبش به جامعه، تقدیم نغمه‌های اردویی به یاران پیشتاز در اردو، دست‌های متفاوت زیبایش به طبیعت، در پانسمان زخم‌های دوستان گرفتار خود در اطفای حریق خشم و عصبانیت جامعه و فروکش کردن آن نشان می‌دهد. روشنی اما همکاری یک پیشتاز را در اجاق‌های صحرایی و پختن غذا برای مربی و همکلاسی‌ها و همگروهی‌ها، افشاندن چادر محبت و عشق برای هم‌اردویی‌ها، انجام فرمان‌های از جلو نظام برای ابراز مودت، به چپ برای عبور دوست از کنارش و راست راست برای دوستی مستقیم و همکاری بی‌نهایت و عقب‌گرد برای فراموشی بدی‌ها و ناکامی‌ها معنا می‌کند.

در نهمین اردوی ملی پیشتازان، ۸۰۰ دانش‌آموز دختر از قومیت‌ها و مذاهب مختلف کشورمان به همراه مربیان خود تمرین زندگی می‌کنند. صبح تا شب آن‌ها در این اردو، به فراگرفتن مهارت‌های مختلف نظام جمع و رژه، گره‌زنی و کار با چوب، چادرزنی، نقشه‌کشی و جهت‌یابی، فریادهای شادی، طبخ غذا، مخابره و ... می‌گذرد تا به صورت فشرده در چند روز بتوانند پیشتازی خود را مرور کنند و در آستانه سال تحصیلی جدید با کوله‌باری از تجربه به شهر خود بازگردند و الگویی در خانواده، در میان دوستان و در جامعه باشند.

دختران پیشتاز به صورت گروهی و با تقسیم‌بندی استانی، صبح زود در صف نظام جمع و رژه حاضر می‌شوند و به انجام فرامین نظام جمع، رژه و پیرامید می‌پردازند تا کار خود را در این بخش با انجام حرکات منسجم همراه با آهنگ به پایان برسانند. آن‌ها در آزمون‌های مختلف امداد و کمک‌های اولیه، گره و چوب‌بندی و جهت‌یابی و مخابرات شرکت می‌کنند و همه آموزش‌های مربوط به جهت‌یابی در روز، شب، جهت‌یابی با قطب‌نما، نقشه‌خوانی، انواع گره‌های دزد و است و مخزن، گره بشکه‌کش، گره تله و ...، مخابره با بدن و انواع و اقسام مهارت‌های زندگی را فرا می‌گیرند.

پیشتازان اما آداب و اصول و اخلاق خاص خود را دارند. درخواست آموزش سلام دادن و احوال‌پرسی به شکل خاص آن‌ها می‌تواند باب گفت‌وگو را باز کند. از سلام و اطاعت و ادای احترام تا مخابره، به روش‌های خاص و ویژه‌ای انجام می‌شود. پیشتازان برای مخابره نه از زبان و از طریق کلام بلکه با استفاده از زبان بدن، سوت و به پرواز درآوردن دست‌ها در کدهای خاص ابجد، هوز، حطی، کلمن، سخز، ضزق و گچپژ پیام خود را می‌رسانند.

دختران پیشتاز، روش، منش و شعار خاص خود را دارند. روش آن‌ها این است که «خدمت کنید بدون چشم‌داشت مادی» و با شعار همفکری، همدلی و همکاری، منش دوستی با طبیعت، یاری و مهربانی، راستی و درستی، ادب و خوش خلقی، شجاعت و دلیری، میهن دوستی، مسئولیت‌پذیری، نقدپذیری، نظم‌پذیری، عدل و انصاف، صرفه‌جویی و قناعت و دیانت و معنویت و ... را در اردوی ملی به منصه ظهور می‌رسانند چیزی که دختران دانش‌آموز یادگیری آن‌ها را در رشد شخصیت فردی و اجتماعی و اخلاقی خود بسیار اثرگذار می‌دانند.

مدیریت بحران اما یکی دیگر از مهارت‌هایی است که امسال در اردوی ملی به دانش‌آموزان دختر پیشتاز آموزش داده می‌شود. ریتا بهرامی‌نژاد آتش‌نشان منطقه ۲ عملیاتی سازمان آتش‌نشانی در این باره می‌گوید: دانش‌آموزان در این کلاس‌ها به طور کامل با اطفاء حریق، انواع خاموش‌کننده‌ها و خروج اضطراری آشنا می‌شوند و چون از همه استان‌ها در اردو حضور دارند، این دانش‌آموزان سفیرانی می‌شوند تا الفبای ایمنی را به دیگران هم در مدرسه خود یاد دهند. همه آنچه که در مدرسه وجود دارد و ممکن است خطرآفرین باشد در این اردو نحوه اطفای حریق آن‌ها را دانش‌آموزان فرا می‌گیرند.

دانش‌آموزان از برگزاری این دوره‌ها رضایت و فراگرفتن مهارت‌ها را در زندگی خود مفید می‌دانند. مریم از کرمانشاه می‌گوید در شهر ما چون آمار زلزله بالاست و هر لحظه ممکن است اتفاقی بیفتد با استفاده از این آموزش‌ها به راحتی می‌توانیم برای مردم امداد نجات باشیم، چادر و پل بزنیم، با حرف زدن آن‌ها را آرام کنیم. نسترن اما از سیستان و بلوچستان از مهارت گره‌زنی که شاید به چشم ما خیلی اهمیت نداشته باشد به درآمدزایی رسیده است و می‌گوید من بعد از یاد گرفتن مهارت گره‌زنی در اردوی ملی در شهر خود گوشواره، دستبند و گردنبند و انواع وسایل تزیینی و سنتی درست کرده‌ام و آن‌ها را می‌فروشم.

اتفاقا بخش مهمی که در اردوی ملی، همه استان‌ها، در برپایی آن مشارکت دارند نمایشگاه دست‌سازه‌ها و محصولات فرهنگی و سنتی دانش‌آموزان پیشتاز است. در این نمایشگاه در محل اردوگاه شهید باهنر برپا شده است محصولات مختلفی چون سفال، گز، شیره، صنایع دستی، سبد، گلیم، گیاهان دارویی، حصیر، انواع نان‌های محلی، اجاق‌های اختراعی دانش‌آموزان، انواع عروسک‌ها و لباس‌های محلی توسط دانش‌آموزان پیشتاز استان‌های کشور عرضه شده است. هادی دلبری، معاون هماهنگی و اقتصادی سازمان دانش‌آموزی در این باره می‌گوید: این نمایشگاه‌های تامین منابع و خوداتکایی برای این است که دانش‌آموزان یاد بگیرند درآمدزایی داشته باشند. این نمایشگاه در مدرسه تا منطقه و استان و در سطح ملی برگزار می‌شود و حتی می‌توانیم با تفاهم با سایر سازمان‌ها، محصولات بسیار خوب دانش‌آموزان پیشتاز را در جشنواره‌های ملی شرکت دهیم و آینده بهتری را برای آن‌ها متصور باشیم.

هدف مهم این اردو همان تربیت اجتماعی و شخصیت و اخلاقی دانش‌آموزان است که هدف آموزش و پرورش نیز همین است، تربیتی که قطعاً در آینده دانش‌آموزان تاثیرگذار است و می‌توانند در برخورد با مشکلات احتمالی تدبیر مناسبی داشته باشند. خوشحالی دانش‌آموزان پیشتاز از شادی و نشاطی است که این اردو به آن‌ها می‌دهد و به قول خودشان زبانزد عام و خاص است. می‌گویند حتی خانواده‌های ما هم بعد از اردو متوجه این تغییر می‌شوند و ما حال خوب خودمان را به آن‌ها نیز تزریق می‌کنیم.

فردا و در آخرین روز نهم این اردوی ملی، دانش‌آموزان پیشتاز دختر دست در گردن هم سرود الوداع را با هم همخوانی و از هم خداحافظی می‌کنند. نهمین اردوی ملی دانش‌آموزان پیشتاز که از ۱۶ مرداد آغاز شده است، فردا شنبه ۱۹ مرداد با برگزاری مراسم اختتامیه و سخنرانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در جمع پیشتازان به پایان می‌رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار