دفاع از برنامه موشکی ایران، انتقاد از اسرائیل یا دلایل شخصی؛ رئیس اینستکس چرا استعفا کرد

تهران (پانا) -تلاش‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد کانال ویژه مالی به منظور تسهیل تجارت با ایران موسوم به اینستکس، روز گذشته با استعفای برند اربل، سفیر سابق آلمان در ایران که به عنوان رئیس جدید اینستکس معرفی شده بود دست‌خوش تغییراتی شد که برخی رسانه‌های بین‌المللی از آن به عنوان گامی رو به عقب یاد کرده‌اند.

کد مطلب: ۹۴۵۶۳۶
لینک کوتاه کپی شد
دفاع از برنامه موشکی ایران، انتقاد از اسرائیل یا دلایل شخصی؛ رئیس اینستکس چرا استعفا کرد

قرار بود اربل به نمایندگی از اتحادیه اروپا و درچارچوب مکانیسم ویژه مالی این اتحادیه برای ایران به دور زدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران که مقامات ایرانی از آن به عنوان «تروریسم اقتصادی» یاد کرده‌اند، بپردازد ولی این موضوع همچنان عملیاتی نشده است اما در این بین نکته قابل توجه، تناقض‌های موجود درباره دلایل استعفای سفیر سابق آلمان در تهران است.

براساس آنچه که دوویچه‌وله منتشر کرده، اربل «دلایل شخصی» را دلیل استعفای خود از ریاست این کانال ویژه مالی اعلام کرده است. موضوعی که وزارت امور خارجه آلمان نیز برآن صحه گذاشته و در بیانیه‌ای درباره استعفای اربل 71 ساله آورده است: «آقای اربل به وزارت امور خارجه اعلام کرد که به دلایل شخصی [ماندن در این سمت] برایش مقدور نخواهد بود».

اما در این بین ایندیپندنت به نقل از روزنامه آلمانی زبان «بیلد» دلیل این استعفا را «یهودی ستیزی غالب بر وزارت امور خارجه آلمان» توصیف کرده که «اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است».

به گزارش این روزنامه آلمانی، «ریچارد گرنل، سفیر آلمان در آمریکا» در توییتی این نکته را خاطرنشان کرده که اربل «به دلیل قضاوت‌های ضعیف در گذشته و اظهار نظرهای ضد یهودی ناچار به استعفا شده است».

سفیر سابق آلمان در تهران که از ماه جولای ریاست اینستکس را برعهده گرفته بود، تا کنون دو مرتبه در جریان مصاحبه‌های رادیویی و یوتیوبی خود از «حزب‌الله دفاع کرده و برنامه موشکی ایران را قانونی توصیف کرده است». اربل همچنین موجودیت اسرائیل را به باد انتقادگرفته و گفته که «اسرائیل به بهای زندگی مردم دیگر بنا شده که خانه‌های خود را از دست داده‌اند». براساس آنچه که ایندیپندنت نوشته، او همچنین ابراز امیدواری کرده که «اسرائیل به زودی از روی نقشه محو شود».

او در بخشی از این گفت‌وگوی خود تاکید کرده که «فلسطینی‌ها آسیب دیده آسیب‌های ما هستند. به این معنی که اگر این سرزمین یهودی جای دیگری بنا شده بود، مشکل فلسطینیان نیز دیگر وجود نداشت».

سفیر سابق آلمان در تهران همچنین با «حمایت از جنگ حزب‌الله با اسرائیل در سال ۲۰۰۶»، «این سرزمین (اسرائیل) را یک بدنه خارجی در منطقه» توصیف کرده و افزود: «این نکته حائز اهمیت است که از نظر روان‌شناختی ببینیم نیروهایی مخالف اسرائیل هستند و با موفقیت کار خود را انجام می‌دهند».

خبرگزرای آسوشیتدپرس نیز در گزارشی جداگانه درباره اربل و اظهاراتش نوشته که «رئیس مستعفی اینستکس در اظهار نظرهای خود از اینکه ایران آغازگر جنگی نبوده، ‌قدردانی کرده است». این خبرگزاری همچنین «دلیل استعفای اربل را انتقادها علیه اظهارات او در دفاع از برنامه‌های موشکی ایران»، اعلام کرده است.

آلمان اخیرا با درخواست رسمی ایالات متحده آمریکا برای پیوستن به ائتلاف نظامی علیه ایران در خلیج فارس برخلاف بریتانیا مخالفت کرده است. مقامات ایرانی پیش از این از فشارهای واشنگتن به افراد برای جلوگیری از قبول ریاست اینستکس توسط آنان سخن گفته بود بنابراین باید دید با استعفای اربل از این مقام، رئیس جدید این سازوکار ویژه مالی که به زعم مقامات وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به ویژه محمدجواد ظریف هنوز نتوانسته خواسته‌ها و منافع تهران در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم به برجان را تامین کند، چه زمانی انتخاب خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار