از فردا آغاز می‌شود

۴ استان ایران میزبان آموزش ۱۷۰۰ دانش‌آموز پناهنده در مقطع پیش‌دبستانی

تهران (پانا) - قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور از آموزش ۱۷۰۰ دانش‌آموز پناهنده در مقطع پیش‌دبستانی از فردا در چهار استان کشور خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۵۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد
۴ استان ایران میزبان آموزش ۱۷۰۰ دانش‌آموز پناهنده در مقطع پیش‌دبستانی

غلامرضا کریمی در این باره به خبرنگار پانا گفت: بخشی از دانش‌آموزان پناهنده به ایران در مقطع پیش‌دبستانی مشغول به تحصیل هستند که البته تعدادشان خیلی زیاد نیست. به عنوان نمونه در سال تحصیلی 97-98 از جمع 558 هزار دانش‌آموز پناهنده شاغل به تحصیل در کشورمان، فقط 5 هزار و 221 نفر از اتباع خارجی در پیش‌دبستانی تحصیل کردند که از این تعداد هم 4 هزار و 287 نفر اتباع افغانستان بودند.

او ادامه داد: چون عمده فعالیت‌های پیش‌دبستانی توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد زمینه تحصیل افراد پناهنده در پیش‌دبستانی کمتر فراهم می‌شود، هرچند نیاز خیلی مبرم و ضروری این دانش‌آموزان و کودکان است که حتما دوره‌های کوتاه یا بلندمدت پیش‌دبستانی را طی کنند تا با آمادگی بیشتری وارد دوره ابتدایی شوند.

رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور افزود: بنابراین از سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی درخواست کردیم که به صورت مؤثر وارد قضیه شوند و از آموزش و پرورش حمایت کنند تا بستر لازم را برای ورود دانش‌آموزان پناهنده در مقطع پیش‌دبستانی فراهم کنیم. به همین منظور در مرحله اول، آموزش کودکان پیش‌دبستانی اتباع افغانستان برای آمادگی ورود به دبستان با حمایت مالی سازمان امور پناهندگی نروژی NRC در چهار استان سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از فردا شنبه ۱۹مرداد آغاز می‌شود.

کریمی ادامه داد: جمعا هزار و 700 دانش‌آموز با همکاری معاونت آموزش ابتدایی در این چهار استان تحت پوشش آموزش رایگان قرار می‌گیرند، آموزش دو ماه و برای آمادگی ورود به مقطع ابتدایی است که با هماهنگی وزارت کشور انجام می‌شود.

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل گفت: از سازمان‌های بین‌المللی و انجمن‌های خیریه داخلی درخواست کرده‌ایم برای تحت‌پوش قرار دادن کودکان پناهنده در پیش‌دبستانی با وزارت آموزش و پرورش همکاری داشته باشند. طبیعی است که ما می‌توانیم این آموزش‌ها را در استان‌های بیشتری انجام دهیم ولی به دلیل محدودیت منابعی که وجود دارد امکان ارائه خدمات رایگان برای کودکان پناهنده برای مقطع پیش دبستانی وجود ندارد.

به گفته رییس مدارس خارج از کشور در 4 استان سمنان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان نوآموزان شناسایی شده‌اند و معلمان متخصصی تا مهر امسال، هر هفته پنج روز، نوآموزان پناهنده را تحت آموزش‌های تخصصی قرار می‌دهند.

غلامرضا کریمی درباره امکان افزایش آموزش‌های پیش‌دبستانی به تعداد بیشتری از پناهندگان هم گفت: سازمان امور پناهندگی نروژی هزینه‌ای که برای این موضوع در نظر گرفته برای همین تعداد بود و از آنجا که بودجه خاصی در وزارت آموزش و پرورش برای این کار وجود ندارد همین تعداد محدود تحت پوشش قرار گرفته‌اند. در استان‌های دیگر هم این بستر فراهم است که اگر کمک‌های مناسب خیریه‌ای و بین‌المللی فراهم شود می‌توان به سرعت این آموزش‌ها را برقرار کرد و حتی در طول سال تحصیلی هم اگر منابع مالی لازم فراهم شود امکان تأسیس کلاس‌های پیش‌دبستانی برای دانش‌آموزان پناهنده وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار