رئیس شورای عالی استان‌ها: مصوبه تشکیل انجمن محلات به دولت ارسال شد

تهران (پانا) - رئیس شورای عالی استان ها از ارسال مصوبه تشکیل انجمن محلات به دولت خبر داد و گفت امیدوارم با نهایی شدن این مصوبه، آئین نامه اجرایی آن برای شهرهای مراکز استان ها ابلاغ شود.

کد مطلب: ۹۴۵۵۴۷
لینک کوتاه کپی شد
رئیس شورای عالی استان‌ها: مصوبه تشکیل انجمن محلات به دولت ارسال شد

به گزارش ایرنا، مرتضی الویری روز پنجشنبه در بیست‌ و یکمین اجلاس شورای عمومی استان‌ها افزود: توانستیم در شهر تهران کم هزینه ترین انتخابات را در این سطح و کیفیت برگزار کنیم. انتخابات شورایاری ها در تهران، اولین تجربه برگزاری انتخابات سبز در کشور بود. با حذف تعرفه های کاغذی توانستیم به حفظ محیط زیست کمک کنیم. انتخابات الکترونیک نه تنها فرایند اخذ رأی را سریع تر می کند، بلکه بر صحت و سلامت انتخابات نیز می افزاید.

وی اضافه کرد: دقت و سلامت این انتخابات به قدری قابل توجه است که تعداد شکایات واصل شده و در مقایسه با تجربه های قبل و تعداد زیاد صندوق ها، رقم بسیار پایینی است و به دلیل شمارش مکانیزه شبهه ای در این زمینه برای کسی وجود ندارد. این تجربه گران قدر نشان می دهد که شهروندان فهیم و آگاه، کلید توسعه و رونق سرزمین ها هستند.

الویری ادامه داد: اگرچه در شرایط دشواری به سر می بریم، اما نباید نیروی شگفت انگیز همراهی و همدلی شهروندان را دست کم بگیریم. در شرایطی که بسیاری از پیش بینی ها نشان می داد که در حوزه سرمایه اجتماعی ریزش جدی را تجربه خواهیم کرد، اتفاقی که در انتخابات شورایاری ها در شهر تهران افتاد، کم سابقه بود و درس بزرگی را برای ما به ارمغان آورد. این انتخابات نشان داد در صورتی که بتوانیم شرایط و محیط مشارکت شهروندان را فراهم کنیم، آنها همراه ما خواهند. مشارکت بیش از نیم میلیون از شهروندان تهرانی، در این انتخابات محلی، قابل تقدیر و مایه قوت قلب ماست.

رئیس شورای عالی استان ها گفت: در شرایطی به سر می بریم که تحریم ها و فشارهای اقتصادی تحمیلی از خارج، شرایط داخلی و برنامه ریزی برای آن را بسیار دشوار کرده است. همه ما، مردم ایران، در حال تجربه وضعیتی هستیم که تنها در صورت همدلی و همراهی با هم می توانیم از پس انبوه مسائل و مشکلات پیچیده برآییم. ما به عنوان نمایندگان مردم در مدیریت امور شهرها، نواحی و روستاها که بیش از سایر نهادها، با عرصه خدمات اجتماعی و شهری و روستایی سروکار داریم، خوب می دانیم که هر تصمیم و سیاستی، می تواند عرصه خدمت رسانی به شهروندان را با تغییرات جدی روبرو کند. هر تصمیمی می تواند پیامدها و اثرات متعددی بر زندگی مردم در شهرها و روستاها داشته باشد. تصمیم جدید دولت مبنی بر حذف چهار صفر از پول ملی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

الویری افزود: اگرچه تلاش دولت برای مهار فشارهای اقتصادی قابل فهم و درک است، اما باید متوجه باشیم که در شرایط تورمی فعلی، نمی توان یک جانبه و با یک اقدام، امید به حل و فصل مسائل اقتصادی پیچیده داشت. امیدوارم که دولت تمام اثرات و پیامدهای این تصمیم را قبل از عملیاتی و اجرایی شدن به درستی بسنجد و برای اثربخشی مطلوب آن اقدامات مکمل نیز انجام پذیرد. به عنوان مثال تک نرخی کردن ارز، منطقی کردن قیمت انرژی و شفاف کردن اقتصاد حلقه های بهم پیوسته ای هستنند که در اتصال به هم می تواند ریسمان خروج اقتصاد از چاه معضلات فعلی باشند.

رئیس شورای عالی استان ها با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار شهید احمد صارمی از پرتلاشان عرصه خبر و رسانه قدردانی کرد و گفت: اگر همت و پشتکار این عزیزان نباشد، مهم ترین حلقه واسط شهروندان و مدیران گسسته خواهد شد.

الویری افزود: جهادگران عرصه رسانه، چه آنگاه که نقد می کنند و چه آنگاه که تلاش در رشد آگاهی های عمومی دارند، مهم ترین یاران و یاوران ما در کوچه به کوچه این سرزمین هستند. خبرنگاران و رسانه های مستقل از محورهای جدی شکوفایی سرزمین ایران هستند.

رئیس شورای عالی استان ها گفت: این روزها صد و سیزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب مشروطه را سپری می کنیم، رویدادی که به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ سیاسی کشور، تشکیل مجلس شورای ملی، تصویب نخستین قانون اساسی و در کلامی خلاصه تر برقراری «حکومت قانون» در ایران را رقم زد. تلاشی مستمر در راستای قانون مداری که تمامی ابعاد حیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی جامعه ایرانی را متأثر کرد و شکل داد. این تلاش ستودنی، باید سرلوحه اقدامات هر روزه ما باشد.

الویری افزود: اگرچه در این مسیر گام های مهمی برداشته ایم ولی راه های طی نشده زیادی فرارو داریم. باید مانند گذشته برای حاکمیت امور بر مبنای قانون و پاسداشت عدالت، آزادی و حق مشارکت شهروندی تلاش کنیم. به ویژه در زمینه عدالت و مشارکت مردم در اداره شهرها و نواحی سرزمین، مستلزم بازنگری و اقدام شجاعانه هستیم.

وی ادامه داد: ما امروز بر سپهری ایستاده ایم که مرهون تلاش و اندیشه مشروطه خواهان و پس از آن آزادی خواهی ملی گرایان بوده است. تلاشی که با انقلاب اسلامی و مجاهدت های امام راحل و مردم فهیم ایران ادامه یافت و در سال های دفاع مقدس، تبلور عینی و مجسم حاکمیت مردمی بود؛ حاکمیت مردم بر حق تعیین سرنوشت خویش و نقش و رشادتی که آنها در حراست از وجب به وجب ایران ایفا کردند.

الویری اضافه کرد: ما مدیون این حرکت آگاهانه تاریخی هستیم و باید پرچم داران واقعی برای ادامه این مسیر باشیم. تکلیف سنگینی را بر دوش داریم. زیرا نه اینکه زمان دفاع و هوشیاری به سر رسیده بلکه دفاع از کیان میهن و دین پیچیده تر شده است.
آنچه امروز می بینیم که، به جفا در حق دیپلمات برجسته کشور، دکتر ظریف، انجام می دهند، نتیجه همین آگاهی و آزادی خواهی ست. تیم کاردان مذاکره کننده کشور در میدان دیپلماسی عمومی نشان داد که ایران، سرزمین زنان و مردان بزرگ است که نمی توان آنها را از حقوق شان محروم کرد.

وی با تبریک به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بابت پیروزی در عرصه گفتگو و مدارای بین المللی، گفت: امیدوارم که این هوشیاری و بیداری در همه عرصه ها و برای همیشه در بین ما زنده و پاینده باشد تا پاسداران واقعی منافع ملی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار