نگاهی به حال و هوای پیشتازی و اردوی ملی؛

اردوی ملی نمونه‌ای از زندگی در شرایط سخت را برای دانش‌آموزان ترسیم می‌کند

دانش‌آموزان با فراگیری مهارت‌های تشکیلاتی، اهداف تربیتی را به‌صورت غیرمستقیم فرا خواهند گرفت

تهران (پانا) – نهمین دوره اردوی 2 هزار نفره دانش‌آموزان پیشتاز سازمان دانش‌آموزی کشور در دو بخش جداگانه دختران و پسران با شرکت 26 دختر و 25 پسر از هر استان در حال برگزاری است. اردوی دختران از روز گذشته 16 مرداد در اردوگاه شهید باهنر تهران آغازشده و تا 20 مرداد ادامه دارد، اردوی پسران نیز در نیشابور برگزار می‌شود.

کد مطلب: ۹۴۵۴۸۴
لینک کوتاه کپی شد
اردوی ملی نمونه‌ای از زندگی در شرایط سخت را برای دانش‌آموزان ترسیم می‌کند

اگر بخواهیم نگاهی به پیشینه و تاریخ اردوی ملی و حتی پیش‌آهنگی داشته باشیم، پیش‌آهنگی، برای اولین بار در سال ۱۳۰۴شمسی، توسط میرزا احمد امین زاده در ایران تأسیس شد و تا حدود سال ۱۳۱۰ فعالیت‌های آن ادامه پیدا کرد. سازمان پیش‌آهنگی در سال ۱۳۰۴شمسی می‌کوشید تا نوجوانان ایرانی را با مهارت‌های گوناگون آشنا کند ازجمله این مهارت‌ها می‌توان به نحوه اردو زدن، نکات بهداشتی، قوانین راهنمایی و رانندگی، کاردستی، بازی و نقاشی، حرکات ورزشی، کمک‌های اولیه، سرود و آداب معاشرت، شعر، دانستن درباره طناب، قدرت طناب، انواع گره‌ها، بستن دو چوب، ساخت مهار، قایق، پل، ارابه، برج و ماکت برای کسب نشان لیاقت برای بروز استعدادهای دانش‌آموزان اشاره کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دوران اصلاحات با توجه به‌ضرورت یادگیری و آموزش مهارت‌های اردویی سازمان دانش‌آموزی تشکیل شد.
فعالیت‌های دکتر حسین بنایی بزرگ‌مرد تاریخ ورزش، تعلیم و تربیت و پیش‌آهنگی، برای همه آشکار است، او مؤلف 57 کتاب تربیتی، مترجم زبان‌های فرانسه و انگلیسی، خوشنویس، عاشق خدمت برای تربیت نسل آینده، بانی اردوگاه‌ها و مؤسسات ورزشی و خانه‌های پیش‌آهنگی، قهرمان و مروج رشته‌های مختلف ورزشی، انسانی شجاع، متدین، اصیل‌زاده، است که در بازه مردان پیش‌آهنگان قرار دارد.

یکی از اهداف اردوهای دانش‌آموزی تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان است

همه ما می‌دانیم یکی از اهداف اردوهای دانش‌آموزی تربیت سیاسی و اجتماعی دانش‌آموزان است خوب است به بخش اجتماعی آن دامن زده شود تا بتوانیم برای رسیدن به اهداف آموزش‌وپرورش در راستای وضعیت اجتماعی دانش‌آموزان گامی مؤثر برداریم. در این راستا نباید از مشارکت دانش‌آموزان غافل بود زیرا در طول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کارهای بزرگی از سوی دانش‌آموزان انجام‌شده است شاید در ابتدا نتواند کار را به‌صورت 100 درصد انجام دهد اما همان کار ناقص می‌تواند زمینه‌سازی برای پیشرفت‌های آینده نسل بعدی کشور باشد. بنابراین تمام مربیان موظف‌اند که درزمینهٔ تربیت دانش‌آموزان این کشور عزیزمان تلاش کنند و با برنامه جلو بروند.

همیشه مورد تأکید وزرای آموزش‌وپرورش بوده است که بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی، هلال‌احمر و پیشتازان و فرزانگان سازمان دانش‌آموزی 4 تشکل فراگیر و قانونی جمهوری اسلامی هستند و حمایت و هماهنگی آنان از سیاست‌های وزارت آموزش‌وپرورش است. تعدد تشکل‌های دانش‌آموزی یک فرصت و امتیاز استثنایی است. دانش‌آموزان از این تعدد تشکل‌ها استقبال کرده‌اند و هیچ دانش‌آموزی نباید خارج از چتر تربیتی تشکل‌ها باشد.

سازمان دانش‌آموزی با ایجاد پایگاه‌هایی در سطح مدارس کشور، دانش‌آموزان علاقه‌مند را به‌صورت گروهی و با حمایت مربیان کارآزموده به مناطق مختلف اعزام می‌کند تا دانش‌آموزان از برنامه‌های فرهنگی و هنری بهره‌مند شوند. این‌گونه است که اردوی ملی برپا می‌شود.

اردو تنها جای تفریح، جشنواره نیست بلکه باید در آن آموزش‌های لازم برای تغییر رفتار، همدلی و همفکری و کار تشکیلاتی منظم و باانضباط باشد.

نقطه عطف اردوی ملی بخش تاب‌آوری است

اردشیر دهقانی، معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی درباره برگزاری این اردوی بزرگ ملی به پانا گفته است: «اردوی ملی امسال با رویکرد بازآفرینی فعالیت‌ها و محتوای آموزشی در محورهای آزمون‌های گروهی و تیمی، فعالیت‌های فرهنگی و آزمون‌های مسابقه‌ای برگزار می‌شود. محتوای آزمون‌‌ها برگرفته از دانش و معلوماتی است که مربیان آموزش داده‌اند. دانش‌آموزان در قالب تیم‌های هفت نفره و همراه یک مربی در آزمون شرکت می‌کنند.»

معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان دانش‌آموزی هدف برگزاری این اردو را آشنایی دانش‌آموزان با مهارت‌های اجتماعی، محتوای آموزشی جدید، ارائه توانمندی‌های دانش‌آموزان و کسب دانش و تجربه دانست و افزود: «با توجه به تنوع قومیتی، زبانی و سلایق مختلفی که در اردو وجود دارد، دانش‌آموزان می‌توانند باهم تبادل تجربه داشته باشند.»

دهقانی از طراحی بسته فعالیت‌های فرهنگی شامل جنگ‌های شب، بازدید‌ها، محفل انس با قرآن و برنامه شام وحدت برای دانش‌آموزان خبر داد و گفت: «مدت این اردو سه روز مفید است. امسال توانستیم برای اولین بار شمار عوامل اجرایی در اردوها را به‌شدت کم و از توان دانش‌آموزان استفاده کنیم. فعال‌سازی مجامع دانش‌آموزی را در دستور کار قرار داده‌ایم، یعنی بخشی از عوامل اجرایی، دانش‌آموزان و مربیان مجامع هستند.»

او نقطه عطف اردوی ملی را بخش تاب‌آوری دانست و افزود: «در این حوزه روی دانش‌آموزان برای بالا بردن آستانه تحمل آ‌ن‌ها کار می‌کنیم. امروز بسیاری از ناهنجاری که در جامعه وجود دارد، از تحمل نکردن همدیگر است. این اردوی چندروزه فرصتی برای بالا بردن آستانه تحمل دانش‌آموزان است.»

مریم احمدی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار