همتی: حذف چهار صفر موجب اصلاح ظاهری واحد پول ملی با دلار می‌شود

تهران (پانا) -  رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی، ضمن کاهش هزینه‌های امحای اسکناس، موجب اصلاح ظاهری واحد پول ملی با دلار می‌شود.

کد مطلب: ۹۴۵۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد
همتی: حذف چهار صفر موجب اصلاح ظاهری واحد پول ملی با دلار می‌شود

به گزارش ایرنا، «عبدالناصر همتی»در خاتمه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران پیرامون طرح حذف چهار صفر از پول ملی، افزود:‌ اکنون تولید هر قطعه سکه ۵۰۰ تومانی ۸۲۰ تومان هزینه دارد، در حالی که با اجرایی شدن این طرح همه سکه ها جمع آوری و ذوب شده و در جای دیگر استفاده خواهند شد.

وی اظهار داشت: استهلاک اسکناس‌های تولیدی کشورمان نیز بالاست، به طوری که سالیانه ۷۰۰ میلیون برگ اسکناس امحا می‌شود، اما با اجرای این طرح به نصف خواهد رسید.

همتی خاطرنشان کرد: اجرای این شیوه، مطابق آنچه امروز در جامعه رایج است عمل خواهد شد، به طوری که شاهدیم همه مردم به چک پول‌های بانک مرکزی «چک پول ۵۰ تومانی» اطلاق می‌کنند نه چک پول ۵۰۰ هزار ریالی؛ بانک مرکزی نیز به موضوع‌های رایج جامعه توجه دارد.

وی گفت:‌ اصلاح نظام بانکی، اصلاح مقررات، سیاست‌های پولی، اصلاح نظام‌های ارزی، صادرات، تخصیص ارز و غیره همگی به عنوان اولویت‌های بانک مرکزی است که در حال انجام است و در کنار آنها طرح حذف چهار صفر از پول ملی را نیز اجرایی خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد:‌ این طرح نیز از کارهای ضروری است و دولت به اتفاق آرا آن را تصویب کرد و انتظار می‌رود در مجلس هم به تصویب برسد که در این صورت هرچه قانون مقررساخت، همان اجرا شود.

وی اضافه کرد:‌ هزینه امحا و چاپ اسکناس‌های فعلی، بیش از هزینه چاپ پول‌های جدید است و برآورد می‌شود در حد ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان در یک افق ۱۰ ساله به هزینه‌ها اضافه شود.

همتی گفت:‌ انجام این مهم، مشکل ظاهری واحد پولی کشورمان در رابطه با ارزهای خارجی نیز اصلاح می‌شود.

بازار متشکل ارزی
رئیس کل بانک مرکزی پیرامون بازار متشکل ارزی گفت:‌مطابق گزارشی که دو روز پیش دریافت شد، آمادگی کامل برای راه‌اندازی این بازار وجود ندارد، زیرا هنوز برخی بانک‌ها نتوانسته‌اند نرم‌افزارهای ارتباطی شان را برقرار کنند، برخی صرافی‌ها نیز فرم‌ها را پر نکرده‌اند و آمادگی ندارند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که اطمینان حاصل نشود، این بازار راه اندازی نخواهد شد ‌و حداقل تا عید قربان راه اندازی نمی شود.

نقش رسانه‌ها در خنثی‌شدن جنگ روانی دشمنان
همتی ضمن تبریک فرا رسیدن ۱۷ مرداد روز خبرنگار، با بیان اینکه ۱۳ سال از عمر خویش را در رده‌های مختلف خبری سازمان صدا و سیما گذرانده، گفت: ‌نقش رسانه‌ها در خنثی‌سازی جنگ روانی دشمنان بسیار مهم است و چنانچه تاکنون توانسته‌ایم مسائل مهم کشوری را پیش ببریم با کمک رسانه‌ها میسر شد.
وی گفت:‌ پیشبرد سیاست‌های پولی، رشد اقتصادی و دستیابی به رونق اقتصادی، با اطلاع‌رسانی و تبیین مسائل از سوی رسانه‌ها امکانپذیر می شود و در این زمینه به حمایت ها و نقد سازنده رسانه ها نیازاست.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد:‌ در یک سال گذشته همه رسانه ها، خبرگزاری ها، سایت ها، روزنامه ها، فضای مجازی و صدا و سیما کمک کردند تا از یکی از مقاطع حساس تاریخی کشور به سلامت عبور شود.

وی با بیان اینکه دشمنان به خواسته خود نرسیده اند، گفت:‌ فشار و سختی بر مردم وجود دارد، اما از قله فشارها گذشته‌ایم و در سرازیری به سر می‌بریم و در هفته‌ها و ماه‌های آینده وضعیت بهتر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار