بیژن کامکار: امروز موسیقی به موسیقی اصیل ایرانی ضربه زده است

تهران (پانا) - نشست خبری نهمین جشنواره بین المللی «دف؛نوای رحمت» امروز چهارشنبه شانزدهم مرداد در تالار مرحوم امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

کد مطلب: ۹۴۵۲۴۹
لینک کوتاه کپی شد
بیژن کامکار: امروز موسیقی به موسیقی اصیل ایرانی ضربه زده است

در بخشی از این نشست که با حضور امین مرادی رئیس حوزه هنری استان کردستان و محمدزرویی نصرآباد مدیر موسسه «سپهر سوره هنر» برگزار شد، بیژن کامکار نوازنده پیشکسوت دف و دبیر افتخاری این رویداد هنری با اشاره به برگزاری این رویداد هنری گفت: اینجا آمدیم تا درباره جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» صحبت کنیم اما متاسفانه واقعیت این است که موسیقی سنتی ایرانی در حال انقراض است و دلیل این فرایند به دلیل بی کفایتی‌هایی است که در این حوزه صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: این در حالی است صدها کانال تلویزیونی مشغول نابود کردن ما هستند اما همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم. البته اینها در شرایطی است که تکنولوژی نیز در حال ویران کردن موسیقی است. یعنی برخی‌ها با یک نوع موسیقی مبتذل آمدند و موسیقی مقامی را از بین بردند و شما اگر دقت کنید می‌بینید که خیلی‌ها موسیقی‌هایی را گوش می‌کنند که اصلاً شرایط خوبی ندارد. اما این جای خوشحالی دارد که در حوزه هنری استان کردستان این اراده در امین مرادی و همکارانش وجود دارد که چراغ بی فروغ موسیقی سنتی را فروزان کرده و دوباره شور و شوق را به وجود می‌آورند.
کامکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ریشه ایرانی ساز دف اظهار کرد: سال گذشته به دلیل بیماری نتوانستم در جشنواره حضور داشته باشم اما امروز بسیار خوشحالم که در کنار دوستان جشنواره دف نوای رحمت حضور دارم. این رویداد آنچنان دارای شوق و شوری دارد که من می دانم چه تاثیری در جریان توجه به موسیقی سنتی دارد. من آرزو دارم که این جشنواره شرایط جهانی شدن داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: برگزاری این برنامه‌ها واقعاً می‌تواند در روزگاری که خیلی‌ها تلاش می‌کنند سازهای ما را به نام خود ثبت کنند به بهترین شکل ممکن تأثیر داشته باشد. امروز خیلی خوشحالم که هزاران نفر می‌آیند و روی صحنه دف می‌زنند و احساس می‌کنم به آرزوی خودم رسیدم..
کامکار در ادامه یادآور شد: دف ساز اصیل ایرانی است که برای نخستین بار در گروه شیدا با حمایت هوشنگ ابتهاج، محمدرضا لطفی و استاد محمد رضا شجریان به روی صحنه بردیم و امروز می‌بینیم تجمع هزاران نفره دف نوازان اجرایی می شودو از این اتفاق بسیار خوشحال هستیم.
در بخش دیگری از این نشست، امین مرادی مدیر حوزه هنری استان کردستان نیز با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری گفت: ترویج مضامین رفیع اسلامی، کشف و حمایت از استعدادهای جوان، تلاش برای وحدت و همدلی کشور، مقابله با تهاجم فرهنگی، توجه به موسیقی عرفانی برگرفته از تعالیم اسلامی از اهداف برگزاری این رویداد هنری است.
وی ادامه داد: ما در این دوره از این جشنواره علاوه بر برگزاری بخش‌های مختلف تجمع گسترده به نام نوای وحدت و همدلی را خواهیم داشت که طی آن همه گروه‌ها در یکی از اماکن شهر سنندج به اجرای یک برنامه مشترک می‌پردازند.
مرادی در ادامه به دیگر بخش‌های جشنواره دف نوازی نوای رحمت اشاره کردو افزود: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برپایی نمایشگاه عکس با هنرمندی عکاسان خبری، اکران فیلم «پرنده‌ای نادر» روایتی از خلیفه میرزا آقا غوثی از هنرمندان نامدار موسیقی کردستان از جمله برنامه‌های دیگر ما در جشنواره دف نوای رحمت است..

وی ادامه داد: طبق برنامه ریزی‌هایی که پیش از این انجام گرفته بود ، شهر سنندج از مدت‌ها پیش به عنوان پایتخت جهانی دف معرفی شده بود. این در حالی است که چون ما این رویداد را به صورت بین المللی برگزار می‌کنیم تصمیم به اجرای برنامه‌های مختلفی داریم که به زودی جزییات آن در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. ما در حین برگزاری جشنواره نیز طبق سنوات گذاشته از تعدادی دراویش خانقاهی در حوزه دف نوازی قدردانی می‌کنیم که در این دوره نیز این فرآیند ادامه پیدا می‌کند.
در بخش دیگری از این نشست محمدزرویی نصرآباد مدیر موسسه «سپهر سوره هنر» و دبیر اجرایی نهمین جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» با اشاره به مشکلات مالی در بخش هنر ، گفت: امسال سال خوبی از لحاظ مالی برای بخش فرهنگ نیست و دولت با توجه به محدودیت‌هایی دارد اولین جایی که برای صرفه جویی انتخاب کردند بخش فرهنگی بوده است. البته در این دلسردی‌هایی که می‌بینیم در بسیاری از وزارت خانه بی ربط جشنواره‌های فرهنگی هنری را با بودجه‌های بیشتری برگزار می‌کنند که این نکته قابل تاملی است و باید به آن پرداخت.
وی ادامه داد: همین محدودیت منابع نیز موجب شده که ما بر اساس قولی که برای بین المللی شدن داده بود باعث شد که نتوانیم به صورت فراخوان ماجرا هدایت کنیم. اما به دلیل وعده‌ای که در این زمینه داده بودیم سه مهمان خارجی شامل گروه‌هایی از کردستان عراق، هند و افغانستان مهمان جشنواره خواهند بود.
زویی نصرآباد در ادامه به بخش تجلیل از هنرمندان در جشنواره دف نوازی نوای رحمت اشاره کردو گفت: در بخش تجلیل که از سال‌های گذشته با تجلیل از استاد بیژن کامکار پایه گذاری شد، ما از استاد ارسلان کامکار، استاد صدیق تعریف و استاد حمیدرضا اردلان نیز قدردانی کردیم. امسال ما بر اساس تصمیم گیری‌هایی که انجام گرفت قرار است که از استاد محمد جلیل عندلیبی قدردانی کنیم که در این زمینه فیلم مستندی نیز تولید شده که در ایام جشنواره به اکران درخواهد آمد.
وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما در حوزه کمی شاهد رشد خوبی بودیم که از ۱۷ گروه متقاضی به ۳۰ گروه رسید و این باعث خرسندی و تسری یافتن هنر دف نوازی است که برای بسیار دلگرم کننده بوده و امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که بتوانیم قالب بین المللی جشنواره به صورت گسترده‌تر برگزار کنیم.
پایان بخش این برنامه رونمایی از پوستر این جشنواره بودیم.
نهمین جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» با هدف اعتلا و ارجگذاری به موسیقی ایرانی و ملی ۲۲ تا ۲۴ مرداد ماه در شهر سنندج به همت حوزه هنری استان کردستان برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار