جهانگیری: از اختیاراتم در دولت راضی هستم

تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد که رابطه‌اش با دولت خوب است و از اختیارات خود راضی است.

کد مطلب: ۹۴۵۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
جهانگیری: از اختیاراتم در دولت راضی هستم

اسحاق جهانگیری در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که از جایگاه و اختیارات خود در دولت راضی هستید، اظهار کرد: «(اختیارات) خوب است و من راضی هستم.»

او ادامه داد: «وضعیت دولت خوب است، ولی ممکن است اختلافات کارشناسی بوجود آید؛ ولی من رابطه خوبی با رئیس‌جمهوری دارم.‎»

معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به این سوال که دولت برای انتخابات پیش‌رو و به منظور گسترش دایره تایید صلاحیت‌ها رایزنی‌هایی را انجام خواهد داد یا خیر، گفت: «انتخابات 98 مجلس شورای اسلامی باتوجه به شرایط داخلی و خارجی بسیار تعیین کننده است؛ یعنی در مقطع بسیار خاصی قرار داریم که فشارهای بین‌المللی بسیار شدید شده و ما در برابر این فشارها، راهبردی که داشته‌ایم به عنوان راهبرد مقاومت بوده که نماد آن انسجام و وحدت داخلی است.»

او ادامه داد: «انسجام نیز به این معنا است که باید همه گروه‌های سیاسی کشور اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدال برای خود فضای مناسبی برای حضور در انتخابات ببینند. دولت تلاش دارد این فضا فراهم شود. وزیر کشور در این مسیر جلسات خوبی با گروه‌های مختلف گذاشته و من شنیده‌ام که جلسات مشترک دیگری نیز باز با گروه‌های مختلف برگزار خواهد شد.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «وزارت کشور البته با سایر دستگاه‌های مسئول در انتخابات به ویژه شورای نگهبان نیز قطعا رایزنی خواهد کرد بنابراین من امیدوارم که زمینه یک انتخابات پرشور که نیاز فعلی کشور است، فراهم شود.»

این مقام مسئول یادآور شد: «قطعا یکی از مهم‌ترین راهبردهای دولت در سال جاری در کنار راهبردهای اقتصادی و امثالهم دارد، در بخش سیاست داخلی قصد برگزاری انتخاباتی پرشور و با حضور گسترده مردم را دارد. انتخابات با حضور گسترده مردم معنایش این است که باید زمینه رقابت تمام جریان‌های سیاسی فراهم شود و جریان‌ها در بین کاندیداها نمایندگان خود را داشته باشند و تلاش می‌کنیم چنین اتفاقی رقم بخورد.»

جهانگیری در پاسخ به پانا درباره سرنوشت اختلاف بین مجلس و دولت درباره ارائه گزارش عملکرد نیز گفت: «ما برای مواردی که اختلاف در کشور ایجاد می‌شود راهکار داریم. در این مورد نیز که باتوجه به اختلاف بین قوا، رهبر معظم انقلاب اسلامی هیاتی را مشخص کرده‌اند که آن هیات موضوع مورد اختلاف را بررسی کرده و اظهار نظر خواهد کرد ولی به طور کلی من فکر می‌کنم که این موارد منجر به اختلاف دولت و مجلس نخواهد شد.»

او ادامه داد: «مشکلی نیست یعنی دولت می‌تواند هر زمانی که نیاز باشد و خودش تشخیص دهد، به مجلس گزارش دهد.»

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین تصریح کرد: «البته در این مسیر باید گفت که قانونا یک قوه نمی‌تواند قوه دیگر را ملزم به انجام کاری کند ولی ما به مجلس گزارش خواهیم داد.»

باید از سرمایه‌گذاری‌ها حمایت کنیم

معاون اول رئیس‌جمهوری درباره چرایی کلنگ‌زنی برخی طرح‌های عمرانی در شرایط فعلی کشور نیز گفت: «این موارد قطعا از محل بودجه کشور نیست. آنچه که محدودیت دارد، طرح‌های مرتبط به دولت است ولی بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری که در کشور صورت می‌گیرد، توسط نهادهای عمومی و شرکت‌های غیر دولتی است.»

او افزود: «دولت باید از این اقدامات حمایت کند چراکه یکی از دغدغه‌های جدی موجود در کشور، میزان سرمایه‌گذاری است که در طی 10 سال اخیر رشد قابل قبولی نداشته و در بیشتر سال‌های دهه اخیر منفی بوده است. آینده یک کشور به حجم سرمایه‌گذاری که در کشور اتفاق می‌افتد بستگی دارد. ما باید در ایران از سرمایه‌‌گذاری حمایت کنیم. از سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری باید حمایت کرد.»

ایران مسئولیت خود را تامین امنیت خلیج فارس می‌داند

این مقام دولتی در پاسخ به سوالی درباره ورود زنان به استادیوم‌های ورزشی نیز اظهار کرد: «نظر دولت اعلام شده است. دولت دغدغه متدینین را در نظر می‌گیرد. ماهم وزارت کشور و هم وزارت ورزش و نیروی انتظامی خواسته‌ایم که محل های خاصی را در ورزشگاه‌ها برای حضور بانوان اختصاص دهند که نگرانی متدینان از این مساله برطرف شود.»

معاون اول رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوال پانا درباره ادعاهای اخیر منابع غربی مبنی بر رد دعوت مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ در حاشیه اجلاس G7 توسط رئیس‌جمهوری ایران نیز گفت: «دقیق این مورد را باید از دفتر رئیس‌جمهوری بپرسید ولی آقای رئیس‌جمهوری با آقای مکرون گفت‌وگوهای متعددی داشته و دارند. به هرحال مسائلی مطرح می‌شود در رایزنی‌ها ولی آنچه هم برای ایران هم برای جهان مهم است، مساله خلیج فارس و برجام است.»

او ادامه داد: «ایران مسئولیت خود را تامین امنیت خلیج فارس می‌داند و این موضوع رسالت امروز و دیروز ایران نیست بلکه سال‌هاست به آن عمل می‌کند.»

جهانگیری خاطرنشان کرد:‌ «حضور دیگران در این منطقه ناامنی ایجاد می‌کند. برجام نیز موضوع مهمی است. بخشی از گفت‌وگوهای صورت گرفته درباره برجام است. برجام یک تجربه موفق برای حل مسائل پرچالش بین‌المللی بوده و همه خواهان حفاظت از این تجربه هستند همانطور که ایران می‌خواهد از آن حفاظت کند ولی همه جوانب برجام باید حفاظت شود. مذاکرات صورت گرفته عمدتا درباره این مسائل است و در نهایت ما امیدواریم که اتفاقات در جهت منافع مردم حرکت کند.»

کسری بودجه در کشور یک واقعیت است

او در ادامه در پاسخ به برخی انتقادات درباره برداشت‌های دولت از صندوق توسعه ملی و لزوم اصلاحات ساختاری در بودجه اظهار کرد: «اصلاح ساختار بودجه حرف بسیار دقیقی است. ما مشکلات جدی در بودجه داریم بنابراین حتما باید در زمینه منابع و مصارف آن اصلاحات جدی اتفاق بیفتد.»

جهانگیری یادآور شد: «اینکه گفته می‌شود حدود هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور وجود دارد و باتوجه به اینکه کل کسری موجود در بودجه یک دهم این عدد هم نیست معنایش این است که می‌توان از طریق منابع موجود در کشور مشکلات را برطرف کرد.

معاون اول روحانی خاطرنشان کرد: «اما نکته اینجاست که این تصمیمات، تصمیمات ساده‌ای نیست که با یک جلسه و چند جلسه بتوان آن را برطرف کرد. باید جوانب مختلف موضوع را در نظر گرفت. باید به آثار تصمیمات روی زندگی مردم، روی تورم بررسی شود ولی شورای عالی (هماهنگی اقتصادی) مصمم است که باتوجه به دستورات رهبری این تصمیم را عملی کند.»

او بیان کرد: «در زمینه کسری بودجه نیز باید گفت که یک واقعیت است. در سال جاری منابع و مصارف بودجه در کشور باتوجه به شرایطی که در ان قرار داریم، سازگاری ندارد و باید برای آن راهکاری پیدا شود. سال گذشته در جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی تدبیرهایی در این زمینه صورت گرفت. آن زمان وقتی که برداشت از صندوق (توسعه ملی) 32 درصد شده بود، تصمیمی اتخاذ شد تا حدود 5 میلیارد دلار از این مبلغ بعد از حصول، هزینه نشود و نگهداری شود تا اگر در سال‌های آتی شرایط کشور شرایط سختی بود بتوانیم از آن استفاده کنیم.»

جهانگیری گفت: «در سال جاری اجازه استفاده از این مبلغ داده شده ولی دولت هنوز این کار را نکرده است. دولت تاکید دارد که استفاده از این مبالغ نباید به تورم دامن بزند. دولت در حال بررسی موضوع است و امیدواریم تصمیم به شکلی باشد که دغدغه دوستان لحاظ شود.»

دولت قادر است شرایطی بهتر از امروز را ایجاد کند

جهانگیری در پاسخ به سوال دیگری درباره عملکرد دولت و تاثیر آن بر حضور مردم در انتخابات، بیان کرد: «هر موضوعی را باید باتوجه به شرایط آن سنجید. گاهی موضوعات طوری تحلیل می‌شود که گویا امروز کشور در شرایط عادی قرار دارد و همه‌چیز عادی است. مثلا یکی از مواردی که راجع‌به خوده من می‌گویند، صحبت‌های من در سال 96 یا 95 را کنار وضعیت امروز می‌گذارند و می‌گویند شما گفته‌اید که مثلا تورم را تک رقمی کرده‌ایم، پس چه شد؟! اما ما این اقدامات را انجام داده‌ایم، اگر کسی در آن تردید دارد، اعلام کند که مثلا وقتی شما گفتید تورم تک‌رقمی است، براساس این مستندات تورم دو رقمی بوده است.»

او افزود: «اینکه شرایط دیگری برای کشور رقم خورد را برخی نمی‌بینند و ماهم به دلیل حساسیت موضوع نمی‌توانیم خیلی مسائل را باز کنیم که چرا ثبات و آرامش کشور در زمینه اقتصادی از بین رفت و با تلاطم‌هایی مواجه شد. ما برای تمام این موارد استدلال‌های قوی و مستند داریم ولی به دلیل رعایت حال مردم و حال کشور در این جنگ اقتصادی از بیان آن خودداری می‌کنیم.»

این مقام مسئول تصریح کرد: «دولت و حامیانش نباید خود را به دلیل مشکلاتی که در بخشی ایجاد شده، خود و اقدامی که انجام داده‌اند (پیروزی در انتخابات) را کم تاثیر بدانند. من فکر می‌کنم دولت قادر است با برنامه‌ریزی‌های خود شرایطی بهتر از امروز را برای اقتصاد کشور و سیاست داخلی و خارجی ایجاد کند.»

مسیر گفت‌وگو با ایران از ظریف می‌گذرد

این مقام دولتی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تحریم وزیر امور خارجه ایران و نقش آن بر سفر ظریف به سازمان ملل متحد در نیویورک نیز گفت: «کار آمریکایی‌ها در تحریم وزیر امور خارجه ایران کار عجیب و غریبی بود. این کار واقعا دور از هرگونه عقلانیت و منطق بود. ظریف یک شخصیت بسیار فعال، دانشمند و تاثیرگذار به اعتراف همه به ویژه آقای ترامپ بوده است.»

او ادامه داد: «چنین شخصیتی که زبان گویای انقلاب اسلامی در فضای فعلی جهان است را نباید تحریم کرد. کسانی که به دنبال گفت‌وگو با ایران هستند بالاخره باید بدانند که مسیر این اقدام، ظریف و وزارت امور خارجه است. من فکر می‌کنم که به دلیل مسائل مختلفی که وجود دارد نمی‌توان حضور ایران را در سازمان ملل متحد تضعیف کرد ضمن اینکه ایران هم اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد.»

جهانگیری خاطرنشان کرد: «بنابراین آمریکایی‌ها مجبور هستند که به صورت موردی با عبور و مرور مسئولان ایران به سازمان ملل متحد موافقت کنند و ما امیدواریم اخلالی در این مسیر ایجاد نشود ولی از آمریکایی‌ها هرچیزی امکان وقوع دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار