رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با پانا

تصویب ضابطه بلند مرتبه‌سازی تهران بر مبنای طرح تفصیلی

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت در دوره گذشته پرونده‌‌های مربوط به ساختمان‌های بلند مرتبه به صورت سلیقه‌ای در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار می‌گرفته است. 

کد مطلب: ۹۴۵۱۳۸
لینک کوتاه کپی شد
تصویب ضابطه بلند مرتبه‌سازی تهران بر مبنای طرح تفصیلی

محمد سالاری درواکنش به ابلاغ ضوابط عام بلند مرتبه‌سازی از سوی دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی به پانا گفت: ضوابط بلند مرتبه سازی در طرح جامع و طرح تفضیلی شهر تهران پیشبینی شده است ولی اشکال اساسی این بوده که هم طرح جامع و هم طرح تفضیلی قبل از این که مطالعات مربوط به ضوابط بلند مرتبهسازی انجام و کامل شود و فرایند تصویب آنها طی گردد ابلاغ شده بود.

او ادامه داد: ابلاغ کنندگان طرح تفضیلی در آن بندی را گنجاندند با این مضمون که شهرداری تهران مکلف است حداکثر یک سال پس از ابلاغ طرح تفضیلی نسبت به انجام مطالعات ضوابط بلند مرتبهسازی اقدام کند و از طریق مراجع ذی ربط یعنی شورای شهر، کمیسیون ماده 5 و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور آن را تصویب کند.

سالاری با بیان اینکه متأسفانه مدیریت شهری دوره گذشته به این تکالیف توجه نکرد، اضافه کرد: مدیریت شهری گذشته مبتنی بر رویکرد سلیقهای و به صورت موردی بنا به درخواست مناطق 22گانه پروندههایی که تقاضای بلند مرتبهسازی داشتند را در شوراهای برنامهریزی منطقه و نهایتا کمیته کار کمیسیون ماده 5 به تصویب میرساند، بدون این که ضابطه بلند مرتبهسازی مبتنی بر پیوستهای مطالعات کامل و جامع تهیه شده باشد. این حجم بلند مرتبهسازی که وجود دارد با این رویکرد مجوز گرفتهاند.

سالاری ادامه داد: بعد از ایجاد کمیسیون شهرسازی در دوره گذشته به این موضوع به طور جدی اعتراض کردیم و در تعامل با دبیرخانه شورای عالی شهرسازی پیگیری صورت گرفت و بارها نامهنگاری انجام شد تا از این کار اجتناب کنند که به آنها توجهی نشد. در نهایت دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور در دوره گذشته یعنی سال 1394 این ضابطه را لغو کرد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور سند راهنمای نحوه بلند مرتبهسازی در شهرهای کشور و جمعیتهای بیش از دویست هزار نفر را تصویب و ابلاغ کرده است. هم اکنون مدیریت شهری تهران می بایستی اقدامات خود را مبتنی بر اصول و چارچوب سند راهنمای مصوب شورای عالی پیش ببرد.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در اواخر دوره مدیریت شهری گذشته، مرکز مطالعات و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران مطالعاتی انجام داد که بعد از ارجاع به کمیسیون در نهایت دبیرخانه شورای شهرسازی و معماری بعد از چندبار ایراد از جمله پرسش درباره نسبت ضابطه بلند مرتبهسازی با جمعیتپذیری« یعنی به چه میزان جمعیت شهر تهران را افزایش میدهد، نسبت آن با کم آبی چقدر است و سوالاتی از این قبیل» با توجه به این که اساسا ضابطه بلند مرتبهسازی در کشور سابقه تاریخی نداشته، مطالعاتی هم به صورت بومی وجود ندارد و بیشتر این ضوابط معطوف به کشورهای دنیاست که اساسا به لحاظ اقلیمی، با جغرافیا و آب و هوای شهر تهران تفاوتهای جدی دارد، شهرداری تهران به سؤالات پاسخ نداد و به همان شکل باقی ماند.

سالاری در پایان تاکید کرد: در حال پیگیری هستیم تا شهرداری تهران پاسخ سؤالات شورای عالی شهرسازی و معماری کشور را بدهد و ضابطه بلند مرتبهسازی در راستای طرح تفضیلی تصویب شود. ضمن این که در شهر تهران جمعیتپذیری و کم آبی خط قرمز است، اما اگر بلند مرتبهسازی مبتنی بر پیوستهای مطالعاتی در عراضی باز شهری بزرگ مقیاس ساخته شود و فضاهای سبز و باز و سرانههای خدماتی به صورت کامل دیده شود، کما این که از شیوه ساخت و ساز متراکم بدون تأمین سرانههای خدماتی بهتر باشد؛ ولی باید به الزامات، پهنای گسلی و دیگر موضوعات توجه لازم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار