المانیتور: روحانی پیشنهاد دیدار مستقیم با ترامپ را در شهریور رد کرد

تهران (پانا)- المانیتور به نقل از منابع آگاه خبر داده است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه حسن روحانی را برای شرکت در نشست G7 در تاریخ 24 آگوست (2 شهریور) در فرانسه دعوت کرده تا با دونالد ترامپ دیدار کند و این دعوت از سوی روحانی رد شده است.

کد مطلب: ۹۴۵۱۱۹
لینک کوتاه کپی شد
المانیتور: روحانی پیشنهاد دیدار مستقیم با ترامپ را در شهریور رد کرد

المانیتور در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده است که ایران به اروپا یک ماه فرصت داده است تا منافع اقتصادی تهران از برجام را به زمان پیش از خروج آمریکا از توافق بازگرداند. آمریکا در می 2018 از برجام خارج شده است.

این گزارش افزوده است، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه تلاش کرده تا ابتکار عمل برای حفظ برجام را در دست بگیرد. در تاریخ 30 جولای، روسای جمهوری ایران و فرانسه 100 دقیقه‌ای درباره امکان حفظ برجام گفت‌و‌گو کردند. به گفته دو منبع آگاه که به شرط ناشناس ماندن سخن گفته‌اند، مکرون، روحانی را برای حضور در اجلاس G7 در 24 آگوست (2 شهریور) در شهر ساحلی بیاریتس فرانسه دعوت کرده تا با دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار کند.

مکرون تضمین داده است که بسیاری از مشکلات بین تهران و واشنگتن بر سر برجام قابل حل است‌، هر چند که روحانی این دعوت را نپذیرفته و قبول نکرده است که نماینده‌ای (که قاعدتا باید محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران باشد) اعزام کند.

بر اساس گزارش نیویورکر، تهران همچنین دعوت رند پاول برای حضور محمد جواد ظریف در کاخ سفید را نیز نپذیرفته است.

ظریف ابراز نگرانی کرده است که این دیدار نیز دقیقا مانند دیدار کوتاه ترامپ در 30 ژوئن با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در منطقه بی طرف، تنها موقعیتی برای عکاسی (نمایش) خواهد بود.

آمریکا در تاریخ 31 جولای، وزیر امور خارجه ایران را به این بهانه که کلید فعال کننده سیاست‌های رهبر عالی ایران است تحریم کرد. این اقدام همه درهای ممکن مذاکره بین تهران و واشنگتن را بست. ظریف در تاریخ 5 آگوست گفت که این تحریم تنبیه او برای نپذیرفتن پیشنهاد رند پاول بود.

به نوشته این گزارش، رئیس‌جمهوری ایران در تماس تلفنی با مکرون تمایل خود برای دستیابی به راه حل از طریق اروپا را ابراز کرده است. دو طرف درباره فرصت‌های خرید نفت ایران از سوی اروپا که از زمان خروج آمریکا از برجام خواسته اصلی ایران از اروپا بوده است گفت‌و‌گو کردند.

به گفته سه منبع آگاه به المانیتور مکرون در گفت‌و‌گو با روحانی پیشنهاد ایجاد یک خط اعتباری 15 میلیارد دلاری را به عنوان راهی برای تحریم‌های آمریکا و در راستای خواسته ایران مطرح کرده است.

بر اساس اطلاعات این منابع، تهران هنوز به این پیشنهاد پاسخ نداده است. با این حال، حسن روحانی در یک سخنرانی در تاریخ اول آگوست گفت که پیشنهادهایی از تعدادی از امضا‌کنند‌گان برجام دریافت کرده است اما هنوز آنها را نپذیرفته چراکه متعادل نبوده‌اند.

او افزود: «ما در هفته‌های آینده به نتایج مثبتی خواهیم رسید.» در غیر این صورت ایران به گام‌های خود برای کاهش تعهدات برجام ادامه خواهد داد.

به گزارش پانا، حسن روحانی و امانوئل مکرون شب گذشته در تماس تلفنی تازه‌ای با یکدیگر گفت و گو کردند.

روحانی در این تماس از اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در منطقه هم زمان با تلاش ایران و فرانسه انتقاد کرد و گفت‌: «‌امنیت و آزادی کشتیرانی در منطقه و تنگه هرمز مورد تاکید ما است و روزانه ده‌ها کشتی آزادانه عبور و مرور کرده و نیروهای ایران طبق مقررات نظارت خود را انجام می‌دهند.»

با این حال روحانی مذاکرات انجام شده در ماه‌های اخیر را مثبت و گامی رو جلو دانست و گفت: «هدف ایران از کاهش تعهدات تامین منافعمان در برجام و اجرای تعهدات طرفین برای استحکام و پایداری این توافق مهم بوده است.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرورت تلاش برای تسریع در روند مناسبات و همکاری‌های بانکی و نفتی ایران با دیگر کشورها به عنوان اصلی‌ترین حقوق اقتصادی ایران در برجام، بر ادامه بررسی پیشنهادات در مسیر دستیابی به راه حل‌های کارشناسی و عادلانه تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز علاوه بر تأکید مجدد بر حفظ برجام از پیشنهاد روحانی برای رایزنی کارشناسان و مسئولان ایران و فرانسه برای رسیدن به راهکارهای مناسب در مسائل و موضوعات گوناگون منطقه ای و بین المللی استقبال، و بر گسترش همکاری تهران- پاریس در این راستا تاکید کرد.

هنوز جزئیات بیشتری از این تماس تلفنی منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد مسیری که بین تهران و پاریس برای دست‌یابی به راه‌حل‌هایی برای حفظ برجام پیش می‌رود هر چند ناهموار اما قابل دسترس است. گو اینکه فرانسه برای تأمین خواسته ایران فرصت زیادی در اختیار ندارد.

زمان برای اجرای گام سوم ایران در کاهش تعهدات بر اساس برجام حدود یک ماه دیگر است و هنوز هیچ اعلامی در این باره که گام بعدی ایران چه خواهد بود نشده است. به نظر می‌رسد ایران در انتظار یک گام عملی از سوی اروپا است تا شکل گام سوم را تعیین کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار