حق‌شناس: تکمیل سد نرم‌آب از نان شب برای مردم گلستان واجب‌تر است

تهران (پانا) - استاندار گلستان با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با خسارت‌های ناشی از سیل در استان گلستان آبگیری سد نرم‌آب است، می‌گوید تامین اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل این سد از چند هزار میلیارد تومان خسارت‌های بعدی پیشگیری خواهد کرد.

کد مطلب: ۹۴۵۰۳۸
لینک کوتاه کپی شد
حق‌شناس: تکمیل سد نرم‌آب از نان شب برای مردم گلستان واجب‌تر است

به گزارش خانه ملت،‌ هادی حق‌شناس استاندار گلستان درباره آخرین وضعیت اصلاح زیرساخت‌های استان گلستان پس از سیل چند ماه گذشته، گفت: سیل فصل بهار نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان به استان گلستان خسارت وارد کرد که حدود هزار و 700 میلیارد تومان آن متوجه ابنیه و زیرساخت‌های همچون راه‌آهن، جاده‌های اصلی، فرودگاه، شبکه‌های برق شهری و... می‌شود اما طی مصوب چند هفته گذشته هیات دولت از مبلغ 3هزار و 900میلیارد تومان پیش‌بینی شده برای استان جهت جبران خسارت‌ها، صرفا 380میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

بازسازی 97 نقطه از جاده‌های اصلی برش داده به‌منظور هدایت سیل به سمت دریا

وی با بیان اینکه دستگاه‌ها و شهرداری استان گلستان بلافاصله پس از وقوع سیل از محل اعتبارات سالانه خود بازسازی شهر را آغاز کرده و منتظر تزریق بودجه نماندند، افزود: تقریبا 97 نقطه از جاده‌های اصلی -که به‌منظور هدایت سیل به سمت دریا برش داده شده بودند- مجددا بازسازی شده‌اند.

استاندار گلستان مطرح کرد: چند روز پس از فروکش کردن سیل، آسفالت شدن خیابان‌ها و جاده‌های تمامی شهر و روستاهای آق‌قلا را خواستار شدم با این استدلال که میزان گل و لای پس از سیل کاهش پیدا کند اما این کار صرفا برای مقابله با بحران و اثر مثبت بر روحیه مردم انجام شد و هنوز جاده‌های این شهر نیاز به اصلاح زیرساختی و عمیق دارند.

حق‌شناس اضافه کرد: اگرچه تمامی راه‌های شهری و جاده‌ای استان گلستان باز است اما شهرها به اقدامات دیگری مانند جدول‌بندی، بازسازی پل‌ها و لایروبی رودخانه‌ها نیاز دارد.

در سال‌های 46، 56، 82 سیلی همچون سیل بهار سال جاری در استان گلستان آمده اما هیچگاه اقدامات زیربنایی همچون لایروبی رودخانه گرگانرود برای جلوگیری از سیل انجام نگرفته است

وی با یادآوری اینکه در سال‌های 46، 56، 82 سیلی همچون سیل بهار سال جاری در استان گلستان آمده اما هیچگاه اقدامات زیربنایی همچون لایروبی رودخانه گرگانرود برای جلوگیری از سیل انجام نگرفته است.

لایروبی رودخانه گرگانرود در دستور کار استانداری گلستان

استاندار گلستان با بیان اینکه استانداری گلستان لایروبی رودخانه گرگانرود را از بالا تا پایین در دستور کار خود قرار داده است، اضافه کرد: بخش قابل‌ملاحظه‌ای از سدهای گلستان، بوستان و وشمگیر را رسوب گرفته چراکه حجم مخازن هر سه سد ظاهرا به 120 میلیون مترمکعب است اما در واقعیت به دلیل حجم بالای رسوب اینگونه نیست.

وی درخصوص ساخت سدی بر روی رودخانه نرم‌آب با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانیاء(ص)، اضافه کرد: ساخت این سد حدود 83درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و اگر این سد ساخته شود معادل سدهای گلستان، بوستان و وشمگیر، آبگیری خواهد داشت.

سد نرم‌آب می‌توانست خسارت‌های سیل اخیر تا 50 درصد کاهش دهد

به گفته استاندار گلستان اگر سد نرم‌آب که سال 88 کارهای مطالعاتی آن انجام و سال 90 کلنگ‌زنی شد، همچنین قرار بود سال 95 به اتمام برسد تاکنون آبگیری شده بود به‌یقین خسارت‌های سیل اخیر تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کرد.

حق‌شناس با یادآوری اینکه طی 10 سال گذشته بین روزهای 18 تا 21مردادماه در استان سیل آمده است و اگر ساخت سد نرم‌آب سرعت نگیرد باید منتظر اتفاق‌های ناخوشایند دیگری ناشی از سیل بود و مردم گلستان بسیار نگران هستند.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه مقابله با خسارت‌های ناشی از سیل در استان گلستان آبگیری سد نرم‌آب است، گفت: تامین اعتبار 150 میلیارد تومان برای تکمیل این سد از چند هزار میلیارد تومان خسارت‌های بعدی پیشگیری خواهد کرد.

تنها راه مقابله با خسارت‌های ناشی از سیل در استان گلستان آبگیری سد نرم‌آب است، تامین اعتبار 150 میلیارد تومان برای تکمیل این سد از چند هزار میلیارد تومان خسارت‌های بعدی پیشگیری خواهد کرد

تکمیل سد نرم‌آب از نان شب برای مردم گلستان واجب‌تر است

استاندار گلستان با اشاره به اینکه تکمیل سد نرم‌آب از نان شب برای مردم گلستان واجب‌تر است، بیان کرد: این استدلال به معنای عدم اصلاح و بازسازی منازل و زمین‌های کشاورزی مردم نیست بلکه بدین معناست که آن‌ها دیگر تحمل خسارت و حادثه دیگری را ندارند.

حق‌شناس با بیان اینکه بازکردن راه‌ها با بیل مکانیکی، لایروبی رودخانه‌ها و زهکشی زمین‌های کشاورزی تنها کارهایی است که می‌توان برای مدیریت بحران در لحظه وقوع سیل کرد اما چاره کار این نیست و باید با تکمیل سد نرم‌آب کار اساسی کرد.

پرداخت 60میلیارد تومان معادل 50 درصد خسارت‌ها به کشاورزان

استاندار گلستان با یادآوری اینکه 97 هزار هکتار زمین کشاورزی از سیل خسارت دیده‌اند، گفت: تاکنون 85 هزار هکتار تعیین‌تکلیف قطعی و 60میلیارد تومان معادل 50 درصد خسارت‌ها به کشاورزان پرداخت شده و پرداخت 50درصد باقی مانده به میزان تخصیص اعتبار به استانداری بستگی دارد و نمی‌توان برای آن زمان دقیقی مشخص کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار