داوران و شرکت کنندگان در سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور مطرح کردند؛

والدین و معلمان مشوق اصلی در مسیر فعالیت‌های قرآنی

تهران (پانا) - داوران و شرکت کنندگان در سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور به تشریح نقش والدین و معلمان به‌عنوان مشوق اصلی در مسیر فعالیت‌های قرآنی، تأثیر تعلیمات قرآنی در زندگی متسابقین، برنامه‌ریزی مدارس برای تربیت دانش آموزان در تمامی ابعاد آموزشی و پرورشی، سطح مسابقات دانش‌آموزی قرآن کریم پرداختند.

کد مطلب: ۹۴۴۸۵۱
لینک کوتاه کپی شد
والدین و معلمان مشوق اصلی در مسیر فعالیت‌های قرآنی

به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان دختر سراسر کشور در بخش آوایی به میزبانی آموزش‌وپرورش خراسان رضوی از تاریخ دوازدهم تا ١۵مرداد با حضور دانش آموزان برگزیده استان‌ها در شهر مشهد مقدس در حال برگزاری است. داوران و متسابقین سی و هفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز کشور در گفتگو با خبرنگار این معاونت در مورد نقش والدین و معلمان به‌عنوان مشوق اصلی در مسیر فعالیت‌های قرآنی، تأثیر تعلیمات قرآنی در زندگی متسابقین، برنامه‌ریزی مدارس برای تربیت دانش آموزان در تمامی ابعاد آموزشی و پرورشی، سطح مسابقات دانش‌آموزی قرآن کریم توضیحاتی ارائه دهند که به شرح زیر است:

تلاوت قاریان با معیارهای آیین‌نامه سنجیده می‌شود

فرخنده کریم‌زاده داور بین‌المللی بخش قرائت تحقیق و ترتیل گفت: «داوری را از سال١٣٧١ آغاز کرده است، علاوه بر حضور در جامعه قرآنی به‌عنوان داور مسابقات، از سال ١٣۶٨تاکنون توفیق تعلیم و تدریس در مقاطع مختلف را داشته‌ام.»

او افزود: «در دوران دانش‌آموزی در مسابقات قرآن شرکت کرده است. یکی از دلایلی که در خدمت تعلیم قرآن هستم شرکت در مسابقات قرآن دانش‌آموزی بوده که در سال ۶۵-۶۶ در سطح کشور رتبه اول قرائت تحقیق را کسب کردم و چند سال بعد از آن از طرف آموزش‌وپرورش در حوزه فعالیت‌های قرآنی دعوت به همکاری شدم.»

کریم‌زاده به معیارهای داوری مسابقات در بخش قرائت تحقیق و ترتیل، اشاره کرد و گفت: «آیین‌نامه داوری مسابقات با حضور اساتید مطرح قرآنی کشور تدوین‌شده است لذا تلاوت قاریان با معیارهای آیین‌نامه سنجیده می‌شود و پس از سنجش توسط داوران، قیاس بین قاریان صورت می‌گیرد.»

داور بین‌المللی قرآن ادامه داد: «بهتر است مسیر آموزش قرآنی دانش آموزان را گام‌به‌گام و صحیح برداریم و آموزش از مقدمات روخوانی و تجوید آغاز شود و پس‌ از آن با توجه به قابلیت‌های دریافت شخصی و توانایی‌های هر فرد، تعلیم قرائت امکان‌پذیر می‌شود.»

کریم‌زاده به سطح مطلوب مسابقات قرآن دانش‌آموزی، اشاره کرد و افزود: «دانش‌آموزان در جریان تعلیم به‌روز شده قرآنی در حال رشد و پیشرفت هستند و هرچه سطح تعلیم قرآن در مدارس جدی‌تر و بهتر کار شود. البته نه این که به دنبال تربیت تخصصی باشیم، انس بیشتری با قرآن کریم صورت می‌گیرد.»

دانش آموزان زمان کافی برای فعالیت‌های قرآنی، ورزشی و فرهنگی ندارند

غصون مسلمی داور بین‌المللی بخش حفظ قرآن کریم با اشاره به اینکه شرکت در مسابقات دانش‌آموزی قرآن، مسیر پیشرفت را برای متسابقین هموارتر می‌کند، گفت: «داور مسابقات دانش آموزان در متوسطه دوره دوم هستم و یکی از مشکلاتی که در این دوره با آن مواجه هستیم این است که مدارس دانش آموزان را تنها برای کنکور آماده می‌کنند و دانش آموزان زمان کافی برای پرداختن به فعالیت‌های دیگر همچون فعالیت‌های قرآنی، ورزشی و فرهنگی ندارند.»

او در ادامه افزود: «به همین دلیل دانش آموزان در متوسطه دوره دوم و به‌ویژه پایه دوازدهم در رشته حفظ قرآن پیشرفت خوبی نداشته‌اند. مدارس باید در تمامی ابعاد برای تربیت و آموزش دانش آموزان برنامه داشته باشند.»

مسلمی گفت: «در مسابقات قرآنی هدف این است که دانش آموزان قبل از اندیشیدن به کسب رتبه و برگزیده شدن، دارای اخلاق قرآنی شوند و با مفاهیم قرآنی و کاربرد آن‌ها در زندگی آشنا کردند.»

حامیان اصلی؛ پدر، مادرم و اساتیدم هستند

فاطمه پورابراهیم شرکت‌کننده پایه نهم شرکت‌کننده از استان آذربایجان غربی، درباره این مسابقات گفت: «در سال‌های گذشته در مسابقات تا سطح استانی راه‌یابی پیدا می‌کردم و امسال برای اولین بار است که در سطح کشوری مسابقات شرکت می‌کنم.»

او افزود: «از فعالیت‌های قرآنی به خطاطی نیز علاقه‌مند هستم و در این مهارت چند رتبه استانی دارم.»

پورابراهیم با قدردانی از والدینش گفت: «مشوق اصلی من در مسیر فعالیت‌های قرآنی پدر و مادر و اساتید قرآنی‌ام هستند که من را در همه مراحل حمایت و پشتیبانی کردند.»

در محل کار پدرم شرایطی فراهم شد تا فرزندان و همسران حافظ قرآن کریم شوند

زینب حسینی، شرکت‌کننده پایه دهم از شهرستان‌های استان تهران گفت: «در محل کار پدرم شرایطی فراهم شد تا فرزندان و همسران حافظ قرآن کریم شوند، در این طرح شرکت و روز به ‌روز با تلاش و پشتکار در مسیر حفظ ۵ جزء قرآن کریم پیشرفت کردم.»

او افزود: «والدینم، معلمان و دوستانم با همراهی و حمایت، برای ادامه راه من را تشویق و پشتیبانی کردند.»

حسینی یادگیری قرآن را باعث بهتر شدن آداب معاشرت و صحبت کردن دانست و ادامه داد: «جسارت پیدا کردن، پیشرفت در دروس، استفاده صحیح از وقت و آرام شدن ذهن، از دیگر فواید یادگیری و حفظ قرآن کریم است.»

او سطح برگزاری مسابقات را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و افزود: «تاکنون مسابقات زیادی شرکت کرده‌ام اما مسابقات دانش‌آموزی قرآن کریم بهترین و منظم‌ترین مسابقات قرآن است.»

باوجود شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها، حفظ قرآن کریم را رها نکرده‌ام

فائزه اعلایی، شرکت‌کننده پایه دوازدهم از استان چهارمحال بختیاری درباره این مسابقات گفت: «باوجود شرکت در آزمون ورودی دانشگاه‌ها، حفظ قرآن کریم را رها نکرده‌ام، زندگی من با قرآن گره‌خورده است و هر چه بیشتر باخدا و قرآن آشنا می‌شوند، سختی‌های زندگی برای من کمتر می‌شود.»

او در ادامه اضافه کرد: «در دبیرستان معارف تحصیل‌کرده‌ام و والدین و اساتید قرآنی‌ام مشوقان اصلی من برای حفظ قرآن کریم بوده‌اند و قدردان زحمات آن‌ها هستم.»

اعلایی گفت: «قبولی در کنکور دلخواه هر دانش‌آموزی است و البته برای من به‌غیراز کنکور، شرکت در مسابقات قرآن و آشنایی با مفاهیم قرآنی اهمیت زیادی دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار