9 نشانه یک عفونت چشمی خطرناک

تهران (پانا) - یکی از دلایل شایع عفونت‌های چشم استفاده از لنزهای تماسی آلوده است. اگر لنزهای تماسی یا قاب آنها به باکتری آلوده باشند، این میکروب‌های مضر به محض تماس لنز با چشم در آن پخش می‌شوند.

کد مطلب: ۹۴۴۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
9 نشانه یک عفونت چشمی خطرناک

به‌گزارش عصرایران، عفونت چشم زمانی رخ می‌دهد که میکرو ارگانیسم‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها، به بخشی از چشم یا محیط اطراف آن حمله می‌کنند.

چشم صورتی یا ورم ملتحمه شایع‌ترین نوع عفونت چشم محسوب شده و مسری نیز است. در شرایطی که برخی عفونت‌های چشم، مانند ورم ملتحمه، می‌توانند بدون دخالتی خاص و به‌خودی خود بهبود یابند، برخی موارد دیگر می‌توانند موجب آسیب دائمی شده و نیازمند درمان فوری هستند.

عفونت‌های چشم شایع

چشم صورتی یا ورم ملتحمه به التهاب یا عفونت ملتحمه، غشا شفاف در امتداد پلک چشم، گفته می‌شود. بیشتر موارد این شرایط منشا ویروسی دارند و به‌خودی خود بهبود می‌یابند. اما اگر عفونت منشا باکتریایی داشته باشد، بیمار باید از قطره‌های چشم آنتی بیوتیک برای درمان استفاده کند. قرمزی، خشکی و ترشح از چشم از جمله علائم چشم صورتی هستند.

بلفاریت به التهاب پلک چشم گفته می‌شود که می‌تواند به‌واسطه یک عفونت باکتریایی شکل بگیرد. در شرایطی که بلفاریت بر بینایی تاثیر نمی‌گذارد، اما شرایطی ناراحت‌کننده و آزاردهنده است.

ایریتیس یا ورم عنبیه به التهاب عنبیه یا بخش رنگی چشم گفته می‌شود. این شرایط می‌تواند به‌واسطه ویروس زونا شکل بگیرد.

کراتیت به التهاب قرنیه، بخش شفافی که مردمک و عنبیه را پوشش می دهد، گفته می شود. کراتیت عفونی می تواند به واسطه باکتری ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها شکل بگیرد. کراتیت شرایطی قابل درمان است، اما در صورت عدم درمان می تواند موجب اختلال دائمی در بینایی شود.

اندوفتالمیتیس به عفونت درون چشم گفته می‌شود که موجب التهاب در بخش سفید چشم می‌شود. اندوفتالمیتیس عفونی یک وضعیت اضطراری است و برای درمان آن ممکن است به انجام عمل جراحی فوری نیاز باشد.

عفونت چشم چگونه شکل می‌گیرد؟

یکی از دلایل شایع عفونت‌های چشم استفاده از لنزهای تماسی آلوده است. اگر لنزهای تماسی یا قاب آنها به باکتری آلوده باشند، این میکروب‌های مضر به محض تماس لنز با چشم در آن پخش می‌شوند. استفاده بیش از حد و طولانی مدت از لنزهای تماسی نیز می‌تواند عامل ابتلا به عفونت باشد که بروز التهاب و فعالیت باکتری‌ها را در پی دارد.

تماس با آب آلوده نیز از دیگر دلایل شایع تجربه یک عفونت چشم است. این می‌تواند شامل آب استخر، دوش، یا آب شستشوی لنزهای تماسی باشد. ابتلا به یک عفونت چشم واگیردار، مانند ورم ملتحمه، نیز می‌تواند به‌واسطه تماس با فرد مبتلا به عفونت رخ دهد.

علائم یک عفونت چشم

از جمله علائم عفونت چشم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آبریزش یا خشکی

- ترشحات

- قرمزی و تورم

- خارش

- سوزش

- درد

- حساسیت به نور

- تاری دید یا کاهش قدرت بینایی (وضعیت اضطراری)

- کدر شدن قرنیه (وضعیت اضطراری)

چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت چشم هستند؟

افرادی با سیستم ایمنی ضعیف در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به هرگونه عفونت، از جمله عفونت‌های چشم قرار دارند.

همچنین، پژوهش‌ها نشان داده‌اند که افراد سیگاری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک عفونت چشم قرار دارند.

استفاده از لنزهای تماسی می‌تواند خطر ابتلا به یک عفونت چشم را افزایش دهد. لنزهای تماسی یکی از دلایل شایع قرمزی چشم هستند. برای کاهش خطر، هرگز با لنزهای تماسی نخوابید و آنها را به‌همراه قاب نگهداری به‌طور منظم بشویید.

افرادی که برخی آسیب دیدگی‌های چشم را تجربه کرده‌اند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک عفونت چشم قرار دارند.

عفونت چشم چگونه درمان می شود؟

روش درمان به نوع عفونت بستگی دارد. اگر به ورم ملتحمه مبتلا هستید، نیازی نیست شتابزده عمل کنید چون در بیشتر موارد این عفونت بی‌نیاز از دخالتی خاص بهبود می‌باید.

اگر نیازمند استفاده از یک آنتی بیوتیک موضعی هستید، دارو به‌شکل قطره یا پماد به‌طور مستقیم روی چشم استفاده خواهد شد. گاهی اوقات به مصرف یک آنتی بیوتیک خوراکی نیز نیاز است.

همچنین، پزشک شما ممکن است قطره‌های چشم استروئیدی را برای کمک به کاهش التهاب تجویز کند.

بدون در نظر گرفتن نوع عفونت چشم که به آن مبتلا هستید، پزشک احتمالا از شما می‌خواهد برای مدتی از لنزهای تماسی استفاده نکرده و به جای آن از عینک ضد عفونی شده استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار