در گفت‌وگو با پانا

زهرا داور: باید دید موانع عرف برای استفاده زنان از موتورسیکلت چیست

تهران (پانا) - یک حقوقدان و فعال حقوق زنان با اشاره به صدور حکم شعبه ۳۱ دیوان عدالت اداری مبنی بر الزام پلیس راهور به «صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای برای یک زن» گفت داشتن گواهینامه برای زنان طبق قانون منعی ندارد ولی شاید عرف به آن ایراداتی وارد کند که باید دید موانع عرف برای استفاده زنان از موتورسیکلت و دوچرخه چیست.

کد مطلب: ۹۴۴۷۷۵
لینک کوتاه کپی شد
زهرا داور:  باید دید موانع عرف برای استفاده زنان از موتورسیکلت  چیست

زهرا داور، مدرس حقوق واحد تهران جنوب دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: « نکته مهم در مورد حقوق زنان این است که کدام حق زن در جامعه به رشد شخصیت اجتماعی زن و احیای حقوق مادی و معنوی آن کمک می‌کند و این چیزی است که در اصل 21 قانون اساسی به آن اشاره شده است . یکسری حقوقی در قانون اساسی وجود دارد که در این قانون تبعیضی بین زن و مرد در استیفای آن وجود ندارد اما ممکن است عرف به آن ایراداتی داشته باشد. شاید در عرف، دوچرخه‌سواری یا موتورسواری زنان پسندیده نباشد و این به دلایل خاص و محیط فرهنگی حاکم در جامعه است.»

وی با بیان اینکه حکم دیوان عدالت اداری برای صدور گواهینامه رانندگی از لحاظ ابعاد اجتماعی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: «از نظر اجتماعی باید دید که موانع عرف برای استفاده زنان از موتورسیکلت و دوچرخه چیست و چه منعی در این زمینه وجود دارد. موتوسواری زنان یا دوچرخه‌سواری آنان چه مشکلی را ایجاد می‌کند. وقتی موضوع ورود زنان به ورزشگاه مطرح می‌شود، می‌گویند که اکنون قادر به تامین امنیت زنان در آن محیط نیستند و برای آن دلایلی را می‌آورند اما باید دید که موانع عرفی برای موتورسواری زنان چیست و باید زمینه آن را فراهم کرد.»

اخیرا شعبه بدوی دیوان عدالت اداری پلیس راهنمایی و رانندگی را به تشکیل پرونده صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای یک زن ملزم کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار