پرچم شهر زیرزمینی نوش‌آباد بر فراز قله سبلان برافراشته شد

کاشان ( پانا) - سرپرست تیم کوهنوردی کوهباد انوشه نوش‌آباد از برافراشته شدن، پرچم مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد بر فراز قله سبلان استان اردبیل، به عنوان سومین قله مرتفع ایران خبر داد.

کد مطلب: ۹۴۴۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد
پرچم شهر زیرزمینی نوش‌آباد بر فراز قله سبلان برافراشته شد

حمید عمیدی نوش آبادی در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: هشتمین صعود تیم کوهباد انوشه نوش‌آباد، به قله چهار هزار و 811 متر ی سبلان با حضور ۱۴ همنورد با شعار " یک زمین داریم در حفظ آن بکوشیم" از مسیر شابیل در جبهه شمال غربی انجام شد .

وی افزود: شلوغی مسیر در روز جمعه باعث شد که این صعود روز شنبه ساعت سه صبح از پناهگاه آغاز شده و رسیدن به قله مدت زمان پنج ساعت به طول انجامید.

وی گفت: حجم جمعیت در کوههای مرتفع باعث نابودی طبیعت و فرسایش مسیر می شود بنابراین شهروندان و طبیعت گردها سعی کنند، سفر خود را در دیگر روزهای هفته انجام دهند.

سرپرست تیم کوهنوردی کوهباد انوشه نوش‌آباد تاکید کرد: با توجه به افزایش ارتفاع ، شرایط جسمانی افراد تیم هایی که قصد صعود به قله های مرتفع را دارند باید به طور مدام بررسی شود تا افرادی که شرایط ادامه مسیر را ندارند به پناهگاه برگردند.

وی با اشاره به ضرورت رعایت فرهنگ میزبانی گفت: باید به فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی و مناطق مسیر کوهستان احترام بگذاریم ، شرایط کوهنوردان دیگر را رعایت کنیم و دانش خود را در اختیار آنها قرار داده و به نظر آنها نیز توجه کنیم.

عمیدی تصریح کرد: مجموعه باستانی شهر زیر زمینی نوش آباد، فصلی کهن از تاریخ و تمدن ایران و نماد صلح‌طلبی ایرانیان است که باید به همه‌جا معرفی کنیم که شعار دوم این صعود بود.

به گزارش پا نا، کوه سبلان در 35 کیلومتری اردبیل واقع شده که چهار هزار و 811 متر ارتفاع دارد و محلی‌ها معتقدند زرتشت در قله‌ سبلان، زیر تخته‌سنگی کنار دریاچه آرمیده است و آن را مقدس می دانند. این کوه سه قله‌ معروف به اسم‌های سلطان ساوالان، هرم و کسرا دارد. نماد کوه سبلان، تخته‌سنگی به شکل عقاب است؛ عقابی که به سمت شرق نگاه می‌کند. این تخته سنگ در غرب قله‌ سلطان ساوالان قرار دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار