واکنش ها به تعطیلی روزنامه دوآتشه

تهران (پانا) - دستیابی به فضای آزاد رسانه ای و تضارب آرا، نیازمند حضور طیف وسیعی از تفکرات و رویکردها در مطبوعات کشور است. روزنامه «وطن امروز» منتقد سرسخت مسوولان اجرایی بود، ولی دولت از تعطیلی آن خشنود نیست، چنانکه از موانع موجود بر سر راه فعالیت بسیاری از رسانه های اصلاح طلب هم خرسند نیست.

کد مطلب: ۹۴۴۴۰۵
لینک کوتاه کپی شد
واکنش ها به تعطیلی روزنامه دوآتشه

به گزارش ایرنا، خبرگزاری و تارنماهای داخلی در ۲۴ ساعت گذشته، افزون بر توقف انتشار روزنامه وطن امروز، مسایلی چون انتشار خبر دیدار «محمدباقر قالیباف» و «محمود احمدی نژاد» و چالش های ازدواج جوانان در شرایط کنونی جامعه را از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار دادند.

این گزارش به بررسی این محورها در تارنماهای داخلی پرداخته است.

ادامه واکنش ها به تعطیلی یک روزنامه

توقف انتشار روزنامه اصولگرای «وطن امروز» در تارنماهای امروز از ابعاد مختلفی مورد بررسی قرار گرفت.

برخی تارنماها به بررسی مشکلات مالی این نشریه پرداختند. خبرگزاری «تسنیم» در گزارش خود در این ارتباط به مشکلات مالی این روزنامه پرداخت و آورد: از ابتدای امسال، برخی از روزنامه‌ها برای ادامه حیات، تعداد صفحاتشان را کم کرده بودند که وطن امروز نیز از آن جمله بود که درنهایت، این راهکار نیز نتوانست مانع تعطیلی آن‌ها شود.

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» نماینده مجلس در گفتگو با خبرگزاری «مهر» با انتقاد از آنچه «عدم حمایت دولت از روزنامه‌های منتقد» خواند گفت: دولت باید در راستای اجرای عدالت رسانه ای، از همه رسانه ها و مطبوعات اعم از منتقد و همسو به صورت یکسان حمایت کند.

به نوشته این تارنما، عضو هیئت رئیسه مجلس عدم تخصیص یارانه کاغذ به روزنامه‌های غیرهمسو با دولت را نشانه انتقام دولت از منتقدین خواند وگفت: این اقدام دولت با ادعا و شعارهای رئیس‌جمهور مبنی بر آزادی بیان و نقد در تناقض است.

خبرگزاری «فارس» هم با «سیدعابدین نورالدینی» دبیر سیاسی روزنامه وطن امروز گفت و گو کرد و از قول او نوشت: روزنامه‌ها و رسانه‌های وابسته به دولت چون به نسبت تورم تامین اعتبارات جدیدتری دریافت می‌کنند اما ما از این قاعده مستثنی هستیم چون همانطور که گفتم ما مستقل هستیم. پس در چنین شرایطی درآمدمان تغییری نکرد ولی از آن طرف هم هزینه‌هایمان کمتر شد و هم قیمت کاغذ نیز چهار برابر شده است.

به گفته این فعال رسانه ای، زمان بازگشتمان مشروط به تامین منابع مالی است و انتشار روزنامه به شکل مستقل کار بسیار دشواری است و ما کمتر روزنامه مستقلی داشته‌ایم که بتواند نزدیک به ۱۱ سال منتشر شود و همین هم با یک تیم مدیریتی ویژه شکل گرفته است. ما تمام راه‌هایی را که امکان داشت انتشار را دامه بدهیم، امتحان کردیم ولی شدنی نبود.

برخی دیگر از رسانه ها عملکرد وطن امروز طی ۱۱ سال عمرش را مورد بررسی قرار دادند. «مشرق نیوز» در گزارشی با عنوان «۵۰ تیتر جنجالی وطن امروز» تصویر ۵۰ شماره از این نشریه را منتشر کرد. در میان این تیترها، «لات بازی در پاستور»، «خبر مرگش»، «دروغ»، «اقتصاد تو چال، روحانی توچال»، «پرجام» و ... به چشم می خورد.

تارنمای «جهان نیوز» هم در گزارشی «شفافیت»، «حرفه ای بودن»، «جریان ساز بودن» و .. را از ویژگی های این روزنامه معرفی کرد و نوشت: وطن امروز البته در تیترها و گزارش‌های وزین سیاسی‌اش خلاصه نمی‌شود بلکه حرف همان هست که حسام الدین آشنا گفت: یادداشت‌های جسورانه! این بخش دیگری از باطن نهفته در این روزنامه بوده است؛ یعنی شجاعت سیاسی! این را هم اضافه کنید به گرافیست‌های نوآور و جوانان با انگیزه؛ این ترکیب رسانه‌ای برای دولتی که آقای آشنا مشاور فرهنگی‌اش باشد، قطعا تحمل‌پذیر نیست.

این روزنامه در پایان وعده بازگشت وطن امروز را مطرح کرد و نوشت: هیات تحریریه وطن امروز تنها نخواهند ماند و این روزنامه انقلابی بازخواهد گشت؛ چون حتی تصور جبهه رسانه‌ای انقلاب بدون وطن امروز و انسانهای مومنی که خالق آن هستند، سخت است.

خبرگزاری «ایسنا» واکنش سخنگوی وزارت خارجه به این مساله را بازتاب داد. به نوشته ایسنا، «سید عباس موسوی» طی مطلبی در فضای مجازی تاکید کرد: وطن امروز اگرچه جزو منتقدین تند وزارت امور خارجه و رئیس دیپلماسی کشور بود اما جای این روزنامه منتقد و حرفه ای در آستانه روز خبرنگار خالی خواهد ماند اگر دوباره منتشر نشود.

دیدار قالیباف با احمدی نژاد

انتشار اخباری مبنی بر ملاقات «محمدباقر قالیباف» شهردار پیشین پایتخت و «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری سابق، نگاه و توجه تارنماهای خبری را به خود جلب کرد. گمانه زنی و نظرخواهی از چهره های سیاسی در مورد ماهیت این دیدار یکی از مسایل مورد توجه امروز تارنماهای خبری و تحلیل بود.

تارنمای «انصاف نیوز» یادداشتی را که حجت الاسلام «عباس امیری‌فر» از نزدیک‌ترین روحانیان به احمدی نژاد در دوران ریاست جمهوریش را در اختیار این رسانه گذاشت منتشر کرد.

به نوشته امیری فر، «کذب محض است، قالیباف برای عیادت به دیدارش رفته است. کسی که متمرد و مطرود رهبری است؛ دو سال است که هر کسی را می‌بیند تا از مقام معظم رهبری وقت ملاقات می‌گیرد ولی به او وقت نمی‌دهند! ...او بر خلاف نظر رهبری که مذاکره با ترامپ را جایز نمی‌داند و آدم بسیار بدی می‌داند احمدی‌نژاد به ترامپ نامه می‌نویسد و با کمال پررویی می‌گوید ترامپ مرد عمل است! هیچ شخصیتی مثل قالیباف با او ائتلاف نمی‌کند، واقعا باعث تاسف است از این بی‌بصیرتی!»

«ایرناپلاس» هم به نقل از یکی از نزدیکان احمدی‌نژاد نوشت: آقای قالیباف به منزل آقای احمدی‎نژاد رفته و با هم ملاقات کرده‌اند و آن چیزی که درباره علت این ملاقات و بیماری آقای احمدی‎نژاد گفته شده، صحت ندارد.

این منبع آگاه در ادامه می‎گوید: اصل این جلسه که اعلام شده‎ است، خبر کذبی نیست و صحت دارد، اما خبرها درباره محتوای جلسه کذب است.

«خبرآنلاین» در گزارشی با عنوان «احمدی نژاد و قالیباف به دنبال جریان سازی در انتخابات مجلس؟» به نقل از «اسدالله عباسی» وزیر دولت نهم درباره پیام های سیاسی دیدار قالیباف و احمدی نژاد نوشت:هر دو فرد دارای شخصیت‌های حقیقی و حقوقی هستند. فرد حقیقی می‌تواند متناسب با سلایق خود تصمیم بگیرد و به عیادت دیگران برود و با آن‌ها گفت‌وگو کند.

به نوشته این تارنما، عباسی گرچه موضع گیری صریحی در اینباره نمی کند اما می گوید در جلسات انتخاباتی اصولگرایان حرفی ازاینکه او و بدنه رایش جذب شوند یا بودنش در انتخابات تهدیدی برای اصولگرایان باشد مطرح نشده است.

«خبرآنلاین» در گزارشی دیگر با طرح موضوع دیدار این دو چهره سیاسی، نظر مردم را جویا شد و در همین راستا در سوالی از کاربران خود خواسته تا به این سوال پاسخ دهند که «دیدار قالیباف و احمدی‌نژاد چه هدفی را دنبال می‌کند؟»

خبرگزاری «ایرنا» هم در یادداشتی با عنوان «میزبانی بهاری از نواصولگرایی» از برداشت های انتخاباتی از این دیدار خبر داد و نوشت: آنچه مسلم است اینکه احمدی نژاد همچنان در جامعه پایگاه رای دارد و زمینه کارآمدی راهبرد سیاسی او یعنی موج سواری روی مطالبات مردمی در شرایط سخت اقتصادی کنونی فراهم است. از دید ناظران شاید همین ظرفیت است که قالیباف را به دیدار احمدی نژاد ترغیب کرده باشد. برخی در همین چارچوب، این دیدار را گامی در جهت جلب حمایت احمدی‌نژاد از لیست انتخاباتی قالیباف در انتخابات مجلس آینده می دانند.

در ادامه می خوانیم: قالیباف و احمدی نژاد به رغم اختلاف ها و تفاوت های بسیار در عالم سیاست، این روزها یک وجه اشتراک مشترک دارند و آن تلاش برای یافتن راهی متفاوت از اصولگرایی برای ورود و نقش آفرینی در سپهر سیاسی ایران است. برخی شکل گیری جریان سوم به سردمداری قالیباف یا احمدی نژاد را در انتخابات پیش رو دور از ذهن نمی دانند.

برخی رسانه ها چون «رویداد ۲۴»هم از کنجکاوی مخاطبان استفاده کردند و ذیل تیتر جذاب «اینم تصویر دیدار قالیباف و احمدی نژاد»، تصویری کارتونی از روزنامه شرق را منتشر کردند که در آن این دو چهره سیاسی کنار سفره هفت سین نشسته اند.

چالش های ازدواج در جامعه امروز ایران

فرارسیدن سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) موجب شد تارنماهای خبری از رویکردهای مختلفی مساله ازدواج جوانان را مورد توجه قرار دهند.

«ایسنا» در گزارشی با عنوان «ازدواج؛ هندوانه ای که دیگر سربسته نیست»، به بررسی تاثیر رشد اجتماعی و افزایش ارتباطات در دنیای امروز در افزایش کیفیت ازدواج پرداخت و نوشت: ویژگی‌های شخصیتی و الگوهای رفتاری قابل شناسایی شده‌اند و به نظر می‌رسد همین امر کمک می‌کند تا جوانان نسبت به گذشته با دیدگاه درست‌تری به سمت تاهل و ازدواج حرکت کنند و همسر مناسبی برای خود برگزینند.

این رسانه به نقل از «مژگان نیکنام» روانشناس نوشت: نمی‌توان مشخصا معیار و اولویت همه جوانان برای ازدواج را مشخص کرد، چراکه معیارها و اولویت‌های هر فرد برای زندگی متفاوت است، اما به طور کلی تفاوت‌های فردی برای ازدواج بسیار حائز اهمیت است. در همین راستا جوانان باید با تهیه چک لیستی تناسب‌های فیزیکی، فرهنگی، عقیده‌های اقتصادی و... خود و فرد مورد نظرشان را مورد بررسی قرار دهند، البته این مهم بدین معنا نیست که باید در همه زمینه‌ها با یکدیگر تفاهم داشته باشند بلکه باید در برآیند کلی بتوانند بیشترین اشتراکات خود را بیابند.

برخی تارنماها در مورد هدیه وزارت ارتباطات به زوجینی که در این هفته ازدواج کنند خبررسانی کردند. تارنمای «موج» ذیل تیتر «ازدواج کنید، اینترنت رایگان دریافت کنید» نوشت: محمد جواد آذری جهرمی با حضور در همایش روز ملی ازدواج در گفتگو با خبرنگاران خبر از هدیه وزارت ارتباطات به زوج هایی داد که در این هفته ازدواج کنند. زوج هایی که این هفته ازدواج کنند تا یکسال اینترنت مجانی دریافت می کنند.

«باشگاه خبرنگاران جوان» هم ذیل عنوان «هزینه ازدواج وزیر ارتباطات چقدر بود؟» اظهارات وزیر ارتباطات در همایش هفته ملی ازدواج را بازتاب داد و از قول او نوشت: متاسفانه امروزه یک نگاه رقابتی برای هزینه ازدواج و جهیزیه ایجاد شده است و همه با این تفکر که «یک شب است و دیگر تکرار نمی‌شود»، در مسیر ازدواج به مشکل بر می‌خورند و این امر موجب کاهش تمایل به ازدواج می‌شود و این موضوع نیاز به فرهنگسازی و عمل به آن دارد. برای ترویج فرهنگ ازدواج آسان، مسئولان در تمام سطوح باید از خود شروع کنند و نباید شاهد ازدواج‌های مفصل در خانواده‌های آن‌ها باشیم.

«مشرق نیوز» هم متن پیام آیت‌الله «ناصر مکارم شیرازی» به مناسبت اول ذی الحجه را منتشر کرد. در این متن می خوانیم: سنگینی‌ ازدواج‌های امروز ساخته خیالات و تشریفات بی معناست/ جوانان تابوی مراسم سنگین ازدواج را بشکنند.

خبرگزاری «فارس» هم در گزارشی از فعالیت های مسجدی گزارش داد که به منظور تسهیل ازدواج، تحت ضوابطی اتاق عقد و سالنی برای برگزاری مراسم عروسی در اختیار جوانان قرار می دهد. در ادامه در گفت و گو با امام جماعت و یکی از اعضای هیات امنای مسجد، به بررسی ابعاد اجتماعی، معنوی و حتی اقتصادی امور اینچنینی در ارتقای کیفیت ازدواج جوانان پرداخت.

«انصاف نیوز» هم در گزارشی در گفت و گو با گفت‌وگو با «کامیل احمدی» و «ابراهیم فیاض» پژوهشگران حوزه جامعه شناسی به آسیب شناسی ازدواج موقت در جامعه امروز ما پرداخته است.

به نوشته این رسانه، احمدی با حضور در انصاف نیوز به نواقص صیغه از نظر حقوقی و اجتماعی اشاره کرد. این پژوهشگر بر این عقیده است که کلیات صیغه به دلایل مختلف اجتماعی و حقوقی زیر سوال است و تعدادی از روسپی‌گران از صیغه به عنوان یک پوشش قانونی و شرعی استفاده می کنند.

ابراهیم فیاض استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران هم قدمت صیغه را به قبل از اسلام مربوط دانست که بعد در اسلام پذیرفته شده است، اما در اهل سنت به دلیل مخالفت عمر حرام اعلام شد، به همین دلیل در حال حاضر صیغه فقط در بین شیعیان وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار