نتیجه برخورد ذرات باردار خورشید به اتم‌های اتمسفر زمین + تصویر

اخیرا فیلمی منتشر شده است که در آن می‌توان نتیجه برخورد ذرات باردار خورشید به اتم‌های اتمسفر زمین را مشاهده کرد.

کد مطلب: ۹۴۴۳۹۴
لینک کوتاه کپی شد
نتیجه برخورد ذرات باردار خورشید به اتم‌های اتمسفر زمین + تصویر

به گزارش ایسنا؛ هنگامی که ذرات باردار خورشید به اتم‌های اتمسفر زمین برخورد می‌کنند، باعث می‌شوند که الکترون‌های داخل اتمها به حالتی با انرژی بالاتر منتقل شوند.

هنگامی که الکترون‌ها به حالت انرژی کمتری باز می‌گردند، فوتون آزاد می‌کنند که نتیجه آن نور است. این فرایند باعث ایجاد شفق قطبی یا نورهای شمالی یا جنوبی زیبا می‌شود.

شَفَق قُطبی(Aurora) یکی از پدیده‌های جوی کرهٔ زمین است. شفق قطبی پدیدهٔ ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولاً در عرض‌های نزدیک به دو قطب زمین که بر اثر برخورد ذرات باردارِ بادِ خورشیدی و یونیزه شدن مولکول‌های موجود در یون‌سپهر(یونوسفر) زمین به وجود می‌آید.

شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که به‌طور طبیعی در آسمان دیده می‌شوند. آن‌ها در یونوسفر تشکیل می‌شوند و در سپیده‌دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آن‌ها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود. به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود زیرا آن‌ها غالباً در نیم کرهٔ شمالی رویت می‌شوند و هرچقدر به قطب شمال نزدیک می‌شوید با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می‌رود که بتوانید آن‌ها را ببینید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار