معاون حقوقی قوه قضاییه مطرح کرد

ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه کارگروه‌های مشورتی از سوی رئیس قوه قضاییه

تهران (پانا) - معاون حقوقی قوه قضاییه با اعلام تصویب و ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه کارگروه‌­های مشورتی اداره کل حقوقی از سوی رییس قوه قضاییه گفت اجرای این اصلاحیه تخصصی‌‌تر شدن کارگروه‌ها­ را به دنبال دارد.

کد مطلب: ۹۴۴۳۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه کارگروه‌های مشورتی از سوی رئیس قوه قضاییه

به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، حجت­ الاسلام محمد مصدق با بیان اینکه این اصلاحیه در ۴ ماده و ۲ تبصره تدوین و تصویب شده است، اضافه کرد: در آیین‌‌نامه مصوب ۱۳۸۹، ایجاد ۵ کارگروه دایمی پیش‌­بینی شده بود که در اصلاحیه اخیر این تعداد به ۸ کارگروه تخصصی افزایش یافته است. همچنین تشکیل کارگروه دوم را برای هر یک از کارگروه‌های هشتگانه تجویز کرده که به تعبیر دیگر با این اصلاحیه زمینه تشکیل ۱۶ کارگروه تخصصی اصلی فراهم شده است.

این مقام قضایی با اشاره به اینکه بر اساس مقرره اخیر، علاوه بر کمیسیون­ های اصلی، در صورت لزوم کارگروه‌های فرعی نیز تشکیل می­‌شود، اظهار کرد: ۸ کارگروه دائمی تحت عنوان «قوانین مدنی و ثبت»، «آیین دادرسی مدنی»، «قوانین جزایی»، «آیین دادرسی کیفری»، «قوانین عمومی و بین­ المللی»، «قوانین تجاری»، «خانواده و امور حسبی» و «قوانین اجرای احکام مدنی و مفاد اسناد لازم‌ الاجرا»، بررسی و اظهار نظر در امور مربوط به قوانین حوزه‌ های مرتبط را عهده­ دار هستند.

وی با تبیین وظایف کلی کارگروه‌ های مشورتی یادآور شد: این کارگروه‌­ها علاوه بر اظهار نظر درباره استعلام­‌های قضایی در قالب نظریه‌های مشورتی، وظایفی نظیر اظهار نظر در مورد امور مربوط به استرداد و تعاون قضایی، مطالعه آراء دیوان­ عالی کشور و هیأت عمومی و طرز دادرسی محاکم و نحوه استنباط از قوانین و پیشنهاد تدابیر لازم برای تسریع دادرسی و جلوگیری از تضییع حق و تفسیر غلط قوانین و تهیه و تنظیم و اظهار نظر نسبت به لوایح قانونی در مواردی که ریاست محترم دستگاه قضا مقتضی بداند، عهده ­دارند.

مصدق با اشاره به لزوم بهره‌­مندی از دانش و تجربه قضات اندیشمند، مجرب و متبحر در این کارگروه‌­ها با توجه به تکالیف خطیری که بر عهده دارند، خاطرنشان کرد: اعضای کارگروه­‌ها را علاوه بر قضات و مستشاران معاونت حقوقی، قضات بازنشسته و قضات دارای گروه ۹ به بالا تشکیل می­‌دهند.

حجت الاسلام مصدق تعامل سازنده و همکاری با نهادهای علمی و مجامع دانشگاهی کشور را در دستور کار این معاونت دانست و خاطرنشان کرد: به منظور تحقق این تعامل و بهره­‌مندی از دانش و تجارب ارزنده اساتید دانشگاه، در آیین‌ نامه مذکور عضویت یک نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های تراز اول کشور که حداقل دارای رتبه دانشیاری باشند در کارگروه‌‌های مشورتی پیش‌بینی شده است.

معاون حقوقی دستگاه قضا در پایان اعضای هر کارگروه را ۷ نفر اعلام کرد و افزود: اعضا از سوی رئیس قوه قضاییه و به مدت سه سال منصوب می‌­شوند که بنا به تصریح ماده ۳ اصلاحیه اخیر­التصویب با تفویض اختیار به معاون حقوقی، انتصاب اعضای این کارگروه­‌ها از جانب وی انجام می‌شود.

گفتنی است متن کامل اصلاحیه «آیین‌نامه کارگروه­‌های مشورتی اداره کل حقوقی مصوب ۱۳۸۹» بر روی وبگاه معاونت حقوقی قوه قضاییه به نشانی (https://mh-gh.eadl.ir) بخش لوایح و مقررات قضایی، قسمت آیین‌ نامه‌های مصوب، برای کاربران، قابل مشاهده و دریافت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار